הקרב על הדיון בוועדה: למה הנציב שהם ניתק את הטלפון לח"כ ארבל?

נציב תלונות הציבור על שופטים סירב להתייצב לדיון ביום שני הקרוב בוועדת החוקה, שאמור לעסוק בהתנהלותו, בטענה שהוא נושא משרה שיפוטית • ח"כ משה ארבל טוען ששהם ניתק לו את הטלפון כשהתקשר לבקש ממנו להגיע • מטעם הנציב נמסר: "אין שחר לטענה"

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים / צילום: שלומי יוסף
השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים / צילום: שלומי יוסף

נציב תלונות הציבור על שופטים אורי שהם (שופט בבית המשפט העליון בדימוס) סירב להתייצב לדיון ביום שני הקרוב בוועדת חוקה, חוק ומשפט שאמור לעסוק בהתנהלותו. "הנציב אישר באופן חריג וחד פעמי שנציגיו ישתתפו בדיון", נמסר מטעמו של שהם.

חברי הכנסת משה ארבל, אורי מקלב, שלמה קרעי ואבי מעוז הגישו בקשה לקיום דיון מהיר בוועדת החוקה בעניין החלטתו של הנציב שהם בעניינו של הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף. יוזמי הדיון ביקשו מיו"ר הוועדה גלעד קריב לזמן לדיון את שהם, שכן היעדרו מהדיון יפגע לטענתם באפקטיביות שלו ובתכליתו ויקשה על קיום דיון בעל משמעות.

בעוד שהיו"ר קריב אמר רשמית שהוא שוקל אם להסתפק בהתייצבות יועמ"ש הנציבות לאור התנגדות שהם, ב-15 בדצמבר פנה ח"כ ארבל ישירות לנציב שהם וביקש ממנו להתייצב במועד זה או במועד אחר שייקבע בהתאם ללוח הזמנים שנוח לו.

בתגובה השיב שהם כי הוא לא מתכוון לקחת חלק בדיון מכיוון שהוא נושא משרה שיפוטית ולא יופיע בשום פנים ואופן בדיון בכנסת, אף אם יתבקש לכך על ידי יושב ראש הועדה או חבריה. כאשר ח״כ ארבל תיקן את שהם כי על פי החוק הנציב איננו נושא משרה שיפוטית, השיב לו שהם "ערב טוב לך. כל טוב" וניתק את הטלפון.

"אין סיבה להקנות לנציב פריווילגיות"

ארבל החליט לפנות לנציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ וכתב כי חוקי היסוד של הכנסת, תקנון הכנסת ואף התקשי"ר מסמיכים את ועדות הכנסת לזמן כל ממלא תפקיד בשירות המדינה ומחייבים את השתתפותם. "התייצבות בעלי התפקידים השונים הכרחית על מנת לאפשר לוועדות לקיים דיוני פיקוח אפקטיביים ומשמעותיים", ציין.

לדברי ארבל, הן חוק נציב תלונות הציבור על שופטים והן חוק יסוד: השפיטה מגדירים מיהו שופט ולא מכלילים בהגדרה זו את נציב תלונות הציבור על השופטים. בנוסף, ארבל גורס כי אין סיבה להקנות לנציב תלונות הציבור על השופטים פריווילגיות שאינן מבוססות בדין ולא מוקנות לנושאי משרה מקבילים ודומים כגון מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, ונציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות.

"סירובו העקרוני של מר שהם להופיע בפני הוועדה מבטא זלזול רב במוסד הכנסת, בחברי הכנסת ובמחויבויות הציבוריות של נציב תלונות הציבור על השופטים" טוען ארבל, ומבקש כי הרשקוביץ יפעיל סנקציות כנציב שירות המדינה בעניינו אם יתמיד בהתנגדותו העקרונית להתייצב בוועדות הכנסת גם אם יזומן לכך.

"אין שחר לטענה שהנציב ניתק את הטלפון"

מטעמו של הנציב אורי שהם נמסר כי "הנציב אכן אמר לח״כ ארבל שאין מקום להתייצבותו בכנסת כדי להגן על החלטה שיפוטית שלו, כיוון שכל אימת שגורם זה או אחר לא יהיה מרוצה מהחלטת הנציב, הוא יוכל לגרור אותו לזירה הפוליטית, היינו לדיון בכנסת. אין כל שחר לטענה שהנציב ניתק את הטלפון לח״כ ארבל, שהגיש לא מעט תלונות לנציבות בנושא כבילת עצורים בבתי המשפט, וחבל שהדברים מועלים באופן זה. לבסוף נעדכן שהנציב אישר, באופן חריג וחד פעמי, לנציגו להשתתף בדיון שיתקיים ביום שני הקרוב בועדת חוק חוקה ומשפט של הכנסת".