בדרך לאישור הכנסת: הצעת חוק להעלאת תקרת הפטור ממיסוי לדירה ראשונה

ועדת שרים לחקיקה צפויה לאשר היום את הצעת החוק להעלאת מסגרת הפטור ממס רכישה לרוכשי דירה ראשונה, במטרה להיטיב עם זוגות צעירים • עפ"י הצעת החוק, לא ישולם מס על דירה ששוויה עד 1.930 מיליון שקל • מוביל הנושא, ח"כ יואב קיש: "מהלך מתבקש בשל עליית מחירי הדיור"

שלט למכירה, ירושלים / צילום: איל יצהר
שלט למכירה, ירושלים / צילום: איל יצהר

היום (א') צפויה ועדת השרים לחקיקה לאשר את הצעת החוק להעלאת מסגרת הפטור ממס רכישה לרוכשי דירה ראשונה של ח"כ יואב קיש וחברי ועדת הכספים. הצעת החוק הוסכמה במסגרת הדיונים בוועדת הכספים על הצעת החוק להעלאת מס הרכישה, כאשר חברי הוועדה ביקשו להיטיב במקביל עם זוגות צעירים שרוכשים דירה ראשונה.

על פי הצעת החוק, יחול דירוג במיסוי הדירות לפי שווי הנכס כאשר על דירה ששוויה עד 1.930 מיליון שקל - לא ישולם מס. לפי יתר המדרגות: על חלק השווי מ-1.930 מיליון שקל ועד 2.330 מיליון שקל ישולם 3.5% מס, ועל החלק שבין 2.330 מיליון ועד 3.100 מיליון ישולם מס של 5%. במדרגה הבאה עד 5.300 מיליון שקל שיעור המס יעמוד על 8%, ועל חלק השווי העולה על 5.300 מיליון שקל - יעמוד על 10%.

תקרת הפטור ממיסוי לרוכשי דירה ראשונה מגיע כיום ל-1.75 מיליון שקל ובשנה האחרונה מחירי הדירות עלו ב-10%, אולם תקרת הפטור נותרה באותה רמה. דבר זה הקפיץ מחירי דירות רבים אל מעבר לתקרת הפטור. באותו דיון שהתקיים בוועדת הכספים בנובמבר, ח"כ קיש הציע כאמור להתחשב ברוכשי הדירות הראשונות במסגרת בצורה של העלאת תקרת הפטור.

שינויים גם במס הרכישה למשקיעים

סעיף נוסף בהצעת החוק מתייחס לחוק מס הרכישה על משקיעים ומבקש לקבוע כי העלאת המס לא תחול על רוכש דירה (לא ראשונה) בבניין דירות להשכרה, או שכירות מוסדית. במקרים אלו הרוכש ישלם שיעורי מס כפי שנקבע לפני ההעלאה האחרונה שנקבעה בחוק.

בהצעת החוק נקבע כי הוא ייכנס לתוקף באחד בינואר 2022 והוא יחול על מכירה שנעשתה ביום תחילתו של חוק זה או אחריו. לגלובס נודע כי למרות שההסכמות על העברת החוק התקבלו כבר לפני כחודש במסגרת הדיונים על מס הרכישה למשקיעים, בקואליציה טוענים כי העברתו תיכרך בחוק ממשלתי נוסף שיסדיר היבטים נוספים בשוק הדיור והם יוכלו לעבור רק במקביל. עדיין לוח הזמנים שנקבע מגדיר את העברת החוק בשבועיים הקרובים.

על החוק חתום יו"ר ועדת כספים אלכס קושניר מה שמבהיר את מידת המחויבות הקואליציונית להעברת החוק, יחד עם יתר חברי הוועדה ינון אזולאי, בצלאל סמוטריץ', אופיר כץ, ולדימיר בליאק ואחרים. ח"כ קיש שהוביל את הנושא בוועדה אמר לגלובס כי "העלאת מסגרת פטור ממס רכישה לדירה ראשונה ודירת יחיד הינו מהלך מתבקש בשל עליית מחירי הדיור. אני שמח שאופוזיציה וקואליציה כאחד קיבלו את עמדתי בנושא ונביא את הצעת החוק שבראשותי לסיום חקיקה מהירה ובהסכמה. החוק ייטיב עם משפרי דיור וזוגות צעירים".