עוד לפני ארה"ב ואיחוד האמירויות - כמה בקשות הוגשו לצאת למדינה אדומה, וכמה מהן אושרו?

לוועדת החריגים הוגשו מאז סוף נובמבר כ-2,500 בקשות לטוס למדינה אדומה • 682 מתוך הבקשות אושרו, 748 מתוכן נדחו והשאר, כ-1,000 בקשות, הושבו למגישים להשלמת פרטים נוספים • עכשיו המספרים צפויים לזנק דרמטית

נמל התעופה בן גוריון / צילום: מיכל רז חיימוביץ
נמל התעופה בן גוריון / צילום: מיכל רז חיימוביץ

הארכת רשימת המדינות האדומות היום (א') תצריך הגדלה משמעותית בכוח האדם של ועדת החריגים, שרק כפוף לאישורה יתאפשר לצאת למדינה אדומה. מתחילת ההגבלות שנכנסו לתוקפן בסוף חודש נובמבר, הוגשו לוועדת החריגים שנמצאת תחת רשות ההגירה והאוכלוסין 2,488 בקשות לטוס למדינה אדומה. כשליש, כלומר 682 מתוך הבקשות אושרו, 748 מתוכן נדחו והשאר, כ-1,000 בקשות הושבו למגישים שיידרשו להשלים מסמכים נוספים שיתמכו בנימוק שסיפוק להצדיק את נסיעתם.

המספרים הללו צפויים לזנק דרמטית משום שכעת הרשימה כוללת יעדים מבוקשים, ולמעשה את היעדים הכי מבוקשים עבור הישראלים, איחוד האמירויות ובהמשך השבוע גם ארצות הברית (בכפוף לאישור ועדת החוקה).

נזכיר כי בסוף השבוע האחרון, בריטניה ודנמרק הצטרפו למרבית מדינות אפריקה וסווגו כמדינות אדומות. היום אושרה גם הוספת איחוד האמירויות - יעד שאליו מופעלות עשרות טיסות בשבוע מתל אביב לצד צרפת, ספרד, אירלנד, נורבגיה, פינלנד. המדינות הללו ייכנסו לרשימה האדומה בחצות שבין יום ראשון לשני (19.12-20.12).

עוד מדינות צפויות להצטרף לרשימה

ומה צפוי בהמשך השבוע? הממשלה מבקשת להמשיך ולהגדיל את הרשימה עם יעד שרבים לא האמינו שיוגדר אדום: ארצות הברית, היעד המוביל עבור הישראלים בכל עונות השנה. בנוסף, מבקשת הממשלה להכריז על איטליה, בלגיה, גרמניה, הונגריה, מרוקו, פורטוגל, קנדה, שווייץ וטורקיה כמדינות אדומות. החלטה זו כפופה לאישור ועדת החוקה ובמידה והיא תאושר היא תיכנס לתוקף בלילה בין שלישי לרביעי.

חברות תעופה כבר החלו לבטל טיסות לישראל: וירג'ין אטלנטיק תשהה את הקו לונדון-תל אביב עד ל-31.12 ובריטיש איירוייז תשהה פעילותה עד ה-9.1. יש להניח שחברות תעופה נוספות ילכו בעקבותיהן ויבטלו את הקווים לישראל. החלטות אלה מעמיסות נזק עצום על חברות התעופה הישראליות לצד כלל העוסקים בענף בעקבות מדיניות הממשלה, החריגה יש לציין, בנוסף העולמי.

שאר המדינות שלא מוגדרות אדומות, מסווגות ככתומות, כלומר - קיימת לגביהן אזהרה מטעם משרד הבריאות, אך הטיסה אליהן אפשרית. ומהם נהלי הבידוד? כלל הנוחתים בישראל מחויבים בבידוד: הנוסעים המחוסנים שנוחתים ממדינות כתומות נדרשים לבידוד של שלושה ימים. מי שלא מחוסן מחויב לבידוד של שבעה ימים. בשני המקרים סיום הבידוד בכפוף לביצוע בדיקת קורונה נוספת, ביום השלישי או השביעי בהתאמה. עבור הנוסעים מדובר בבדיקה שלישית במספר - לאחר בדיקה שנעשתה לפני המראה לישראל ולאחר הנחיתה.

כל מי שחוזר ממדינה אדומה נדרש לשבעה ימי בידוד, מחוסנים יוכלו לעבור לביתם לאחר אישור שימוש במעקב דרך "הסכמון" ולא מחוסנים יידרשו ל-24 שעות בידוד במלונית ולאחר מכן יוכלו להמשיך לבידוד ביתי. מי שיתברר כחיובי יידרש להישאר בבידוד במלונית, וכאן יש חידוש נוסף: הממשלה אישרה הבוקר כי עלויות הבידוד במלונית יושתו על הנוסעים ולא על המדינה.

נוסעים שיבקשו לצאת למדינה אדומה יוכלו להגיש בקשה לועדת חריגים. חלק מהקריטריונים שעל פיהן תאשר הוועדה לנוסע לנסוע: צורך הומניטרי, קבלת טיפול רפואי חיוני, סיוע לקרוב משפחה מדרגה ראשונה שנמצא במצוקה, נסיעה עסקית, השתתפות בחתונה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה, השתתפות בהליך משפטי שלא ניתן לבצע מרחוק ועוד.

בפתח ישיבת הממשלה היום אמר בנט כי "הממשלה הזאת עשתה דבר גדול כשקיבלה החלטה מהירה, לפני שלושה שבועות, להגביל את הכניסה לישראל ועיכבה מאוד את חדירת הווריאנט לארץ. קנינו למדינת ישראל זמן יקר, אבל הזמן אוזל, וזה פשוט לא מספיק. האומיקרון כבר בארץ, כלומר - יש כבר הידבקויות בתוך הקהילה, ואנחנו כבר רואים כבר עלייה במקדם ההדבקה. זה התחיל".

בשעה שבמדינות רבות החמרות ההגבלה על תעופה כוללות דרישה לבדיקה, משרד הבריאות מסווג מדינות כאדומות על פי קצב תחלואת האומיקרון ומוביל כאמור לסגירת השמיים. עתירות לבג"ץ נגד מדינות זו יוגשו בימים הקרובים.