תעריף החשמל בדרך להתייקרות בשיעור של 4.9% בשנת 2022

אחרי שנתיים של ירידות מחירים, מסתמן כי תעריף החשמל ב-2022 יעלה בשיעור של 4.9% ויעמוד 45.68 אגורות לקוט"ש • הסיבה: התייקרות במחירי הפחם • מנגד, התחזקות השקל ומכירת תחנת הכוח "חגית מזרח" לאחרונה צמצמו את השפעת מחיר הפחם • ההחלטה הסופית בנוגע לתעריף תתקבל ברשות החשמל בקרוב

אנטנה של חברת החשמל / צילום: איל יצהר
אנטנה של חברת החשמל / צילום: איל יצהר

עליית מחירי הפחם בעולם בשנה האחרונה היא הגורם הישיר לכך שתעריף החשמל שנשלם כולנו בשנת 2022 בדרך לעלות. ברשות החשמל פרסמו שימוע ציבורי (הליך שגרתי ברשות. ג"ל) בדבר עדכון התעריף לשנה הבאה, ממנו עולה כי צפויה עלייה בשיעור של 4.9%, מ-43.3 אגורות לקוט"ש כיום ל-45.68 אגורות לקוט"ש. העלייה המסתמנת מגיעה אחרי שנתיים שבהן התעריף היה בסימן ירידה.

תעריף החשמל בישראל נקבע לפי הנעשה במשק החשמל שהוא משק סגור, דהיינו כל הוצאות משק החשמל צריכות להיות מכוסות על-ידי התעריף. מנגד, גם הכנסות נכנסות למשוואה, כך למשל הרפורמה בחברת החשמל שיצאה לדרך ב-2018, ושכחלק ממנה נמכרות תחנות כוח לגופים פרטיים (עד היום נמכרו 3 תחנות כוח) - בין הגורמים שהביאו להורדת התעריף בשנתיים האחרונות.

עם זאת, השנה הוצאות המשק גדלו בשל הזינוק במחירי הפחם. לפי יעדי הממשלה, בשנת 2025 המשק ייגמל מייצור חשמל על-ידי פחם, אלא שנכון להיום הוא עדיין מרכיב גדול יחסית (23%) בתמהיל ייצור החשמל. 

"הגורם המרכזי לעלייה בתעריך הוא מחיר הפחם העולמי שעלה במהלך השנה האחרונה בלמעלה מ-100%", נכתב בהודעת רשות החשמל, שם הוסיפו כי "ההשפעה של עליית מחירי הפחם התמתנה בשל ירידת שער הדולר, אך בסך-הכול הביאה להתייקרות של כ-11% בעלות המוכרת לשם חישוב התעריף. עליית מדד המחירים לצרכן וגידול בכמות האנרגיות המתחדשות המשולבות במשק הביאו להתייקרות נוספת בעלות המוכרת", נכתב בדברי ההסבר של הרשות.

מנגד, גורמים ממתנים הם כאמור התחזקות המטבע המקומי ומכירת תחנת הכוח "חגית מזרח" לאחרונה לחברות שיכון ובינוי ואדלטק במחיר של 1.6 מיליארד שקל.

במבט לאורך מספר שנים נראה כי מחירי החשמל בישראל שומרים על יציבות מסוימת. בשנת 2016 המחיר לקוט"ש עמד על 45.58 אגורות - נמוך בעשר אגורות מזה שצפוי כאמור בשנה הבאה. מאז, כמו נדנדנה, הוא עלה וירד מספר פעמים.

ההחלטה על התעריף הקובע תתקבל ברשות החשמל לאחר הליך השימוע, שבמהלכו מוזמן הציבור להגיש השגות או להעביר הערות לידי רשות החשמל בנושא. לאחר תום מועד העברת ההשגות, יחליטו כאמור ברשות לגבי התעריף הקובע לשנת 2022, שייכנס לתוקף החל מיום 1 בפברואר 2022.