רוש רוכשת מליניאג' את זכויות הפיתוח והשיווק של Cellcure

העסקה כוללת מקדמה של 50 מיליון דולר • המרוויחות העיקריות מלבד ליניאג': HBL הנסחרת בתל אביב ויש לה אופציות בסל קיור, והדסית חברת המסחור של בי"ח הדסה, שזכאית לאחוזים דו ספרתיים מהכנסות ליניאג'

מנכ''לית הדסית תמר רז / צילום: יח''צ
מנכ''לית הדסית תמר רז / צילום: יח''צ

חברת ליניאג' האמריקאית הנסחרת בבורסה בתל אביב הודיעה כי חתמה על עסקה עם חברת ג'ננטק מקבוצת תאגיד הבריאות רוש, לפיו רוש תפתח, תייצר ותשווק את המוצרים של חברת CellCure מקבוצת ליניאג'. סלקיור מפתחת טיפולים מבוססי תאי גזע למחלות עיניים. רוש תשלם תמורת הזכויות 50 מיליון דולר מיידית, ועד 670 מיליון דולר בתשלומי אבני דרך בהתאם להצלחת החברה, ועוד תמלוגים מן ההכנסות אם יהיו.

מניית ליניאג' עלתה אתמול 10% בנאסד"ק, וכעת נסחרת לפי שווי של 385 מיליון דולר. המרוויחות הגדולות מלבד ליניאג' עצמה היא חברת הדסית ביו אחזקות הבורסאית וכן חברת האם שלה הדסית. הדסית ביו אחזקות HBL, מחזיקה אופציות בחברת סלקיור שבעקבות העסקה עשויות להיתרגם להכנסה בסכום שעדיין אינו ידוע או למניות ליניאג'. הדסית חתומה על הסכם תמלוגים מול סלקיור ואמורה לקבל שיעור דו ספרתי מכל ההכנסות שינבעו מן העסקה. את סלקיור ייצגה בעסקה עורכת הדין יעל ברץ, שותפה במשרד פרל כהן צדק לצר ברץ.

המוצר המוביל של סלקיור הוא תרפיה מבוססת תאי גזע לטיפול במחלת ניוון הראיה AMD . מוצר זה נמצא היום בניסוי שלב 1/2. המטרה של החברה היא להשתמש בתאי הגזע כדי להצמיח תאים חדשים במקום של תאי רשתית שהתנוונו. בכך, היא אחת החברות שהיו החלוצות בתחום של שימוש בתאי גזע לשם החלפת איברים. זה היה החלום של התחום בתחילת הדרך, אולם הסתבר שמדובר באתגר קשה מאוד, גם מבחינת הוכחת בטיחות הטכנולוגיה החדשה כל כך, וגם מבחינת הבאת התאים למקום הנכון, ודאגה לשרידותם והאינטגרציה שלהם עם הגוף.

סלקיור הוקמה ב-2002 ועברה דרך מורכבת מאוד מבחינת הוכחת הבטיחות שלה. אולם, היום ישנם מטופלים שכבר חיים עם התאים של סלקיור במשך כמה שנים, וה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, התיר לחברה סוף סוף להיכנס לניסויים קליניים רשמיים. כעת היא נמצאת בעמדה לממש את החלום של תחום תאי הגזע, ונראה כי גם ג'ננטק רואה את הפוטנציאל שבכך. לג'ננטק יש פעילות ענפה בתחום העיניים, אך לא בתחום תאי הגזע. מנכ"ל ליניאג' אמר אתמול בשיחה עם משקיעים, כי למיטב ידיעתו זו העסקה הגדולה ביותר שנחתמה עד כה לרכישת טכנולוגיית תאי גזע, מחוץ לתחום הסרטן.

מנכ"ל הדסית תמר רז אמרה היום: "סלקיור הוקמה ב-2002 על בסיס טכנולוגיה של שני חוקרים מובילים מבית החולים הדסה. פרופ' בני רובינוף מומחה לתחום תאי הגזע העובריים, שהתאים שלו משמשים לא רק את סלקיור אלא גם חברות נוספות, למשל קדימהסטם. פרופ' אייל בנין הוא מומחה לתחום מחלות העיניים ובעיקר AMD.

"החברה הוקמה על ידי הדסית, אז בניהולו של רפי הופשטיין, כחלק מקבוצת הדסית ביו אחזקות. המנכ"ל הראשון של החברה היה צ'רלס ארווין". היום היא מנוהלת על ידי רמי סקליטר, בעבר סמנכ"ל תפעול בחברת הביוטק QBI, ובעל דוקטורט ממכון ויצמן ופוסט דוקטורט מסטנפורד בתחום הביולוגיה. בנוסף סקילטר הוא תת אלוף במילואים בצה"ל ופיקח על יחידת 646, יחידת הצנחנים במילואים.

רז: "ליניאג', אשר מתמחה בתחום תאי הגזע, השקיעה בחברה לאורך חייה וב-2017 הם החליטו שהם רוצים להיות הבעלים המלאים של החברה. לכן הם עשו עסקת החלפת מניות עם HBL, שבזמנו הוערכה בכ-12 מיליון דולר, והשאירה ל-HBL אופציות בסלקיור, אשר עכשיו צפויות להפוך או למניות ליניאג' או למזומן". הדסית העריכה את שווי האופציה הזו בכ-1.5 מיליון שקל בדוחותיה אך כנראה כעת היא שווה יותר. הדסית ביו אחזקות נסחרה הבוקר בתל אביב לפני פתיחת המסחר ב-44 מיליון שקל.

רז: "סלקיור פרסמו לפני כמה חודשים תוצאות ראשוניות מהניסוי שלהם, שבו הם הראו שהראיה של המטופלים במקרים רבים מתייצבת ואפילו משתפרת. לא היה פשוט לגייס מטופלים לניסויים האלה. כיוון שבודקים גם בטיחות, מטפלים תחילה בחולים במצב הכי קשה מבחינת מחלת הראיה, שיש להם הכי הרבה הרוויח ומוכנים לקחת את הסיכון. מאידך, הם צריכים להיות בריאים בכל מובן אחר, כדי שלא יסבלו מתופעות לוואי שישויכו בטעות למוצר". זו אחת הסיבות שנדרשו לחברה כל כך הרבה שנים להגיע לשלב הזה של פעילותה, אולם לליניאג', והיום במיוחד לג'ננטק, ישנן יכולות בתחום הזה שלחברה הישראלית הקטנה לא היו, ולכן ייתכן שמעכשיו הניסויים יתקדמו במהירות (ככל שמונח "מהירות" רלוונטי לקצב הניסויים בחברות ביומד - בתרחיש האופטימי מדובר בכמה שנים).

רז: "זו דוגמה למסע הארוך ולכמות הסבלנות שצריך כשמקימים כזו חברה. יכול להיות שאם הפטנטים לא היו מוחזקים על ידי גוף אקדמי כמונו אלא על ידי חברת הסטארט אפ לבדה, הם כבר היו מוותרים עליהם, ואז טכנולוגיה שהיא מצויינת בכלל לא הייתה מגיעה לשוק".

גם רשות החדשנות תרמה לפיתוח המוצר וכעת צפויה לקבל תמלוגים מן העסקה. אם העסקה תמומש באופן מלא כולל כל אבני הדרך ותמלוגים, עשויה רשות החדשנות לקבל עד 103 מיליון דולר.

מעתה, ג'ננטק תממן את הניסויים ואת כל הכרוך בשיווק המוצר, אם אמנם יצלח את הניסויים. לניאג' תהיה אחראית להשלמת הניסוי הקליני הנוכחי, אשר שלב גיוס החולים בו כבר הושלם, ועל חלק מתהליכי היצור.

ליניאג' היא חברת אחזקות בתחום תאי הגזע. המוצר של סלקיור היה המוצר הכי מתקדם שלה, אך יש לה שני מוצרים מתקדמים נוספים. תוכנית OPC1 לטיפול בפגיעות בחוט השדרה באמצעות תאי גזע, אשר צפויה להיכנס לניסויים קליניים מול ה-FDA במהלך 2022. המוצר כבר הושתל בניסויים ראשוניים בכ-30 מטופלים. מוצר לטיפול בסרטן ריאות, כבר נוסה ב-7 מטופלים, והחברה בוחנת כיצד להמשיך להתקדם איתו במהלך 2022.