רון חולדאי: "ההחלטה לסגור את שדה דב הייתה אומללה. אנחנו רצים ממשבר למשבר ועוצמים עיניים"

ראש עיריית תל אביב הזהיר בוועידת ישראל לעסקים כי "בשנת 2048, אוכלוסיית ישראל תכפיל את עצמה. האם מישהו יודע איך נוכל לספק לכולם מים, בריאות, רווחה, דיור, ושטחים פתוחים?" • עוד אמר חולדאי כי "אין היום גוף תכנוני שיודע להציג תוכנית - לא ל-2048, אלא לעשור הקרוב. אבל במקום זה, כל שר מבטל את מה שהשר הקודם החליט"

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי נאם בכנס ישראל לעסקים ואמר כי "בשנת 1902 הרצל כתב את אלטנוילנד, או בתרגום עברי - תל אביב. הוא יצר חזון למהפכה שבעקבותה הוקמה מדינת ישראל. אבל חזון לא מספיק, ודרוש תכנון ארוך טווח. אחרי 23 שנים כראש עיר, מהקמת המדינה ועד היום אנחנו עסוקים בפתרון משברים ולא עצרנו לרגע לתכנן לטווח הארוך. יש כאלה שחושבים שהשוק יפתור הכל. אנחנו מכבים שריפות, 'סמוך' ו'יהיה בסדר', ורצים בלי לשאול לאן. בשנת 2048, אוכלוסיית ישראל תכפיל את עצמה. האם מישהו יודע איך נוכל לספק לכולם מים, בריאות, רווחה, דיור, ושטחים פתוחים? כבר היום, מערכת הבריאות על סף קריסה ומערכת החינוך רושמת הישגים נמוכים.

"אנחנו בונים בלי לתת מענה להצפות בעידן של משבר אקלים. ערים שלמות נבנות מתוך השענות על הרכב הפרטי, בלי תשתית של תחבורה ציבורית, בלי מרכְּזי תעסוקה, בילוי וּפנאי, בלי תרבות - והופכות לשכונות שינה במקום תכנון איכותי ומיטבי. זה קורה כבר עכשיו, אז מה יהיה כשהאוכלוסייה תכפיל את עצמה?

"אין היום גוף תכנוני שיודע להציג תוכנית - לא ל-2048, אלא לעשור הקרוב. אבל במקום זה, כל שר מבטל את מה שהשר הקודם החליט. כל מה שאנחנו מחליטים נובע ממשבר. תסתכלו על ההחלטה האומללה לסגור את שדה התעופה דוב. זה לא נבע מהתסכלות על עתיד התעופה בישראל, אלא מצורך כאן ועכשיו למצוא מימון להעברת צה"ל לנגב. לפני 22 שנה מצאתי את עצמי מול גופי הממשלה על הרכבת הקלה, שעומדת להסתיים בקרוב. אמרו לי אז שזו הייתה טעות, וזה קורה כשאין תוכנית אב לתחבורה.

"החלטנו, ראשי הערים בישראל, לקבוע איך ייראו החיים שלנו"

חולדאי המשיך ואמר כי "תקציב החינוך הוא פרומיל מתקציב המדינה. האם תוכניות הדיור מתוכננות לעוד 20 שנה? האם הן מסונכרנות עם תשתות התחבורה? תכנון איכותי וארוך טווח מחייב אותנו לשאול איזה חיים אנחנו רוצים ולא שרק נחיה בה. החלטנו ראשי הערים בישראל לקבוע איך ייראו החיים שלנו. הקמנו אמנה אדריכלית שתחייב תכנון איכותי, יסודי וחכם. להתמקד בבנייה כמה שיותר צפופה ייצר לנו עלויות בלתי נתפסות בטווח הארוך.

"אני חושב על הקמת ערים חרדיות וערביות. האם כך אנחנו מדמיינים את עתיד מדינת ישראל? עם גטאות תרבותיים, עדתיים וכלכליים? השתגענו? אין לנו יכולת לתכנן את העתיד שלנו ככה שהוא יראה אחרת? יש לנו. אנחנו צריכים לעודד ערים הטרוגניות, שתוכלנה לעמוד בזכות עצמן ויספקו את השירות הבסיסי שמגיע לתושבים.

"אי אפשר לדבר על 2048 בלי לדבר על הפיל שבחדר - הדמוגרפיה. לטובת עתיד ילדינו נצטרך לתכנן ילודה בטווח הארוך. אני מייעץ לממשלה להקים גוף חוץ ממשלתי שיקבע יעדים למערכות השונות מתוך תיאום ביניהן. הוא צריך להיות כמה שפחות מושפע מלחצים פוליטיים. תכנון עולה הרבה כסף, אבל זה כסף עכשיו שיחסוך המון כסף אחר כך.

"כצעד חירום, צריך לחזק את מוסדות התכנון הקיימים כדי שיעמדו ביעדים שהם צריכים לעמוד בהם במקום לעשות קיצורי דרך. מי שיעשה כן יקבע ויעצב את העתיד הטוב ביותר למדינת ישראל. תודה רבה לכם".