"אל תחכו למכוניות מעופפות, לרכב אוטונומי ולא למטרו. אפשר לשפר את המצב מחר בבוקר"

פרופ' טל רביב, ראש מכון שמלצר לתחבורה חכמה, היה בין המשתתפים בפאנל "פתרונות תחבורה מרחיקי לכת" שהתקיים בוועידת ישראל לעסקים של גלובס • המשתתפים הציעו צעדים להטבת המצב התחבורתי

פאנל פתרונות מרחיקי לכת בתחום התחבורה / צילום: יוסי כהן
פאנל פתרונות מרחיקי לכת בתחום התחבורה / צילום: יוסי כהן

בפאנל "פתרונות תחבורה מרחיקי לכת" שהתקיים בוועידת ישראל לעסקים של גלובס הציעו המשתתפים צעדים להטבת המצב התחבורתי. את הפאנל הנחה כתב גלובס באירופה, אסף אוני. הוא סיפר שבאירופה ננקטים שורה של צעדים, כמו אגרות גודש, נתיבי אופניים, הורדת מהירות הנסיעה ועוד. "אני מעריך שנתראה עוד מעט בפקקים, אם כי יש הבנה שהמצב צריך להשתנות". אוני בירר עם המשתתפים בפאנל מה הפתרונות החדשניים המוצעים כעת לשוק.

מה אפשר לעשות כבר מחר בבוקר?
אורי יוגב, יו"ר חברת פיוצ’ר מוביליטי ואלומה, קרן לתשתיות: "אם אני ממשלת ישראל הייתי לוקח את הכבישים הקיימים והופך כל מקום שבו יש שלושה נתיבים לנתיב ציבורי על חשבון מסלול אחד. התחילו בזה קצת, אבל בעיקר סוללים נתיבים נוספים. צריך לעשות יותר. נוסף לכך, הייתי פותח תחבורה שיתופית. אובר וכדומה, עם תמריצים. שני הדברים האלה יביאו לשינוי דרמטי. צריך לתמרץ כל דבר שמסיע מספר אנשים באותו רכב או שמחליף את הצורך להיות באוטו לבד ביום יום".

יוגב חזר והדגיש את היתרון של רשויות תחבורה מטרופוליניות - שהקמתן בישראל נתקעה: "זה כלי מבני קריטי לפתרונות אחרים. כל עוד לא יהיה נתקשה להתקרב לאירופה".

אסף חרל"פ, מבעלי יבואנית הרכב כלמוביל, הצהיר: "המדינה צריכה קודם כול חזון, שמגיעים ממקום למקום ב-45 דקות. ברגע שיש חזון, מול זה שמים תוכנית אסטרטגית שכוללת בחינה של כל התמריצים החיובים והשליליים. לא רק במגזר הציבורי יש בעיה. גם במגזר הפרטי. היום כל עובד שלנו בכלמוביל שמקבל רכב יש לו יותר הטבות מס מעובד שנוסע בתחבורה ציבורית".

"זה התחום היחיד שבו ניתן להזיז את המחט. הצרכנים הישראלים עושים מה שיעיל להם. הצרכנים הישראלים מאוד מתוחכמים, הם עושים מה שטוב ויעיל להם.
"מאוד לא יעיל לנסוע מהרצליה או רעננה למרכז ת"א לעזריאלי בבוקר ברכב פרטי, עוד פחות יעיל לנסוע באוטובוס כי הוא נוסע בתחנות ואין נת"צים מסודרים. ברגע שזה ישתנה ויהיה יעיל יותר, אנשים יבחרו במה שיותר יעיל, זה לא שאנשים יפסיקו לקנות מכוניות, הם ישתמשו בהם מתי שהם באמת צריכים אותם.

"אני רואה את הרגולציה כהזדמנות. הטמעה של טכנולוגיות שתעודד נסיעה בתחבורה ציבורית היא חיובית בעיני".

"מס גודש זה פאסה, צריכים למסות לפי השעה"

ד"ר ענת בונשטיין, סמנכ"לית פיתוח עסקי בחברת סיטי טרנספורמר, אמרה: "הבעיה המרכזית שאנחנו מתמודדים איתה כמדינה היא תמרוץ הרכב הפרטי. זה לא משנה כמה אנחנו מתלוננים על הפקקים. אם לא נעשה משהו אחר זה לא ישתנה. מה שמפתיע זה שאנחנו במדינה של טכנולוגיות. יש בישראל היום 500 חברות עם יכולות מדהימות. הממשלה צריכה לתת להן פלטפורמה לממש פה את היוזמות שלהן.

"אני חושבת שצריך להיות תמרוץ לשימוש בתחבורה ציבורית ולא ברכב הפרטי. מס גודש זה כבר פאסה. אנחנו צריכים למסות לפי באיזה שעה אנחנו נוסעים וכמה אנשים נוסעים באוטו. אין סיבה שמישהו בבאר שבע ישלם בערב אותו דבר כמו מישהו שנוסע בת"א ב־7 בבוקר. יש יכולות טכנולוגיות של איסוף דאטה שיכולות להביא את זה, ולשם כל הנושא של מיסוי צריך ללכת. צריך גם מקלות ובעיקר גזרים, צריך לדעת איך לתמרץ אותי שאשתמש בתחבורה ציבורית, ואם אני חייבת לקחת את הרכב שאקח בשעות שאני לא גורמת להכבדה על הכלכלה הישראלית".

"בתחבורה ציבורית חסרה חוויית הלקוח"

חמדת שגיא, מנהלת האסטרטגיה והפיתוח במרכז חדשנות של פולקסוואגן, הוסיפה: "הקבוצה שלנו עובדת עכשיו על רכבים מעופפים. גם זה פתרון. אני מניחה שגם זה יקרה מתישהו. פולקסווגן הביאו מזמן את השינוי שעוברת התעשייה. ברור לנו שהרכבים צריכים לעבור לתוכנה-העדפות של כל נהג, גם אנחנו עוברים לתחבורה חשמלית. אנחנו יודעים שיש היום הרבה סטארטאפים, אבל היינו רוצים לראות את הצרכן הישראלי. יהיה פה אובדן רב של הפרטיות. בעניין תח"צ - חסרה חוויית הלקוח. אני עצמי, כאמא צעירה, חוששת לעלות עם התינוק שלי לאוטובוס. אם חוויית השימוש תהיה יותר טובה, זה ישתנה".

פרופ’ טל רביב, ראש מכון שלמה שמלצר לתחבורה חכמה באוניברסיטת תל אביב, אמר: "אל תחכו למכוניות מעופפות, לרכב אוטונומי ואפילו לא למטרו ולרק"ל. אפשר לשפר את המצב מחר בבוקר בטכנולוגיות קיימות ובמשאבים קיימים על ידי מעבר לתח"צ ושיפור תשתיות ההליכה והרכיבה.

"זה מצריך הקצאה מחדש של שטח הכביש לתחבורה ציבורית, רכישה של כמה אלפי אוטובוסים חדשים, גיוס של כמה אלפי נהגים (מה שמחייב את העלאת שכר הנהגים) ותכנון מחדש של קווי האוטובוסים ולוחות הזמנים. אולי זה לא מגניב כמו מכוניות מעופפות אבל זה ישים, עומד במגבלות המשאבים ויכול לפתור את הבעיה ולהעביר אותה לתרבות נסיעה שונה שתתאים גם לטכנולוגיות העתידיות שעוד יגיעו.

"זה מצריך אומץ לב ציבורי כי הוא עלול להיתפס כפוגע בנהגים שהם קבוצת לחץ גדולה וחזקה. בפועל אם ייושום נכון הוא עשוי לקצר את זמני הנסיעה ואת איכות החיים של כולנו.

"המיסוי הנוכחי גובה את רוב התשלום על עצם רכישה והחזקת הרכב ולא על השימוש בו בכבישים עמוסים ולכן אינו מעודד שימוש יעיל. אם כבר רכשת רכב ושילמת עליו מסים שאינם תלויים בנסועה העלות השולית של כל נסיעה נמוכה מאוד ואינה מהווה תחרות לתחבורה ציבורית. אני מציע לבטל בהדרגה את מיסי הרכישה ואת אגרת הרישיון השנתי ולגבות מסים על נסועה בלבד.

"העובדה שהתחבורה הציבורית פועלת רק חלק מהשבוע מהווה את אחד הגורמים (בוודאי לא היחיד) לכך שאנשים מסכימים להוציא מעל רבע מההכנסה שלהם על אחזקת רכב פרטי".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות