"העולם לא שש להיכנס לעוד עימות צבאי - אנחנו לבד מול האיראנים מבחינה צבאית"

כך אמר יובל דיסקין ,ראש השב"כ לשעבר, בערב הגאלה של ועידת ישראל לעסקים של גלובס • "הדבר העיקרי שמייצר טרור, מהניסיון שלי, זה חוסר תקווה"

יובל דיסקין בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף
יובל דיסקין בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

"אחרי אפגניסטן, העולם לא שש להיכנס לעוד עימות צבאי, מה שמשאיר אותנו לבד מול האיראנים מבחינה צבאית", כך קבע ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין בראיון לדני זקן בערב הגאלה של ועידת ישראל לעסקים של גלובס. "אני לא יודע מה אומרים בחדרי חרדים, אבל זו הערכתי. צריך לשאול היום: האם יש לנו את היכולת לתקוף באיראן? האם אנחנו מסוגלים לפגוע דרמטית ביכולות הגרעין של איראן? ומה יהיו ההשלכות? בנוסף, האם יש לנו מנהיגות במדינת ישראל שיודעת להכניס ולהוציא אותנו ממשבר כזה?" שאל דיסקין בראיון.

הוא הוסיף: "אני חושב שהיציאה מההסכם הגרעין מול איראן הייתה טעות אסטרטגית של מדינת ישראל. שמעתי שהאיראנים בתקופת ההסכם עמדו בהסכם ועמדו בדרישות, ההתפרעות התחילה ברגע שההסכם הופר או הוסר. היום התחלפו ראשי המשטר באיראן והיכולת לנהל מו"מ יותר מורכבת והעולם השתנה מאוד".

דיסקין מתח בעבר ביקורת על ממשלות נתניהו בהיבטים האלו. האם הממשלה הזו שונה? "אני לא חושב שהממשלה הזו מספיק חזקה מבחינה מנהיגותית כדי להכניס אותנו ולהוציא אותנו ממשבר כזה. אני כן חושב בכל זאת יש במערכת הביטחון אנשים מנוסים, אני לא הייתי שש להיכנס לסיםור הזה" אמר.

ראש השב"כ לשעבר הקים את חברת הסייבר "CyMotive Technologies" בשנת 2016 עם פולקסווגן ועם ראש אגף טכנולוגיה לשעבר בשב"כ צפריר כץ וראש אגף מחשוב ומידע לשעבר בשב"כ ד"ר תמיר בכור. עם זאת, הוא לא תולה את התקוות מול איראן בעולם הסייבר. "לסייבר יש יכולות מאוד גבוהות, זה לא כלי מסתורי - אלו בני אדם. אפשר לעשות הרבה דברים מאוד יפים ולהגיע למקומות שמאוד קשה להגיע אליהם. לבנות על זה שזה מה שישנה את המשוואה בגרעין האיראני? לא הייתי מרחיק לשם", תיאר.

הוא אמר זאת בעבר, אבל ברקע פרשת NSO הוא חידד כי הוא "נגד ייצוא של סייבר התקפי, במיוחד למדינות שהן לא דמוקרטיות. גם אם יש אישורים, זו טעות שמדינת ישראל מאפשרת את זה. אני וחבריי שיצאנו לעולם ההייטק ממערכות המודיעין קבענו כלל: בשום פנים ואופן, גם אם יש אישורים, לא מוכרים סייבר התקפי", פסק.

"אזרחי ישראל הערביים מאוד רוצים להשתלב במדינת ישראל. אבל הם נתקלים בקיר אטום"

דיסקין התייחס בראיונו גם למבצע שומר חומות: "שומר החומות לא כל כך מייצג את הסיפור הערבי בישראל. זה היה מיעוט קטן שיצר נזק מאוד גדול. אם תשאל הרבה אנשים בחברה הערבית על האנשים שהשתתפו במהומות של שומר החומות - הרבה צוחקים שהם לא יודעים באיזה צד נמצאת ירושלים או מה המשמעות של התפילה. מה שראינו שם זו תופעה של צעירים חסרי תעסוקה שחלקם בעולמות של פשע, והיה אפשר לעשות אנרכיה וזה הדליק את כל השטח", אמר.

דיסקין מצביע שצריך להגיד את הביטוי "אזרחי ישראל הערביים", בדומה לכך שמשתמשים בביטויים "אזרחי ישראל היהודיים והנוצרים וכן הלאה", הוא מסביר. לאחר מכן הוא מסביר כי "אזרחי ישראל הערביים מאוד רוצים להשתלב במדינת ישראל. אבל הם נתקלים בקיר אטום בנושא הזה". הוא מדגים את הנושא מעולם ההייטק בו נמצא בעשור האחרון. "אנחנו עושים מאמצים להביא צעירים, ולא רק צעירים, אנשי מקצוע מהחברה הערבית לעבוד בחברות שלנו. קשה לייצר ההייטק היברידי של יהודים וערבים. צריך לעשות הרבה מאוד מאמצים", אומר. ראש השב"כ לשעבר מצביע אצבע מאשימה נגד המדינה. "הם רוצים להשתלב במדינה, המדינה לא עושה מספיק כדי לשלב אותם", הוא אומר.

לשאלה על גל הטרור הנוכחי והקיפאון המדיני שאנחנו נמצאים בו, דיסקין מפרט כי אנחנו צועדים למדינה דו לאומית. "לא מתקיים משא ומתן, בגלל כל מיני סיבות לא נוגעים בנושא הזה. הסכמי אוסלו היו רעיון מקסים, אבל היכולת ליישם אותם הייתה נמוכה, וההיסטוריה הוכיחה את זה. במצב הזה - הדבר העיקרי שמייצר טרור מהניסיון שלי זה חוסר תקווה. זה מייצר גל של טרור, צריך ניצוץ קטן ומתחילים הפיגועים. לפעמים הם מאורגנים יותר, ולפעמים הם יותר תגובות של אנשים למצב. הסתה, ייאוש, יוצרים את הגלים של הפיגועים", הוא אמר.

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות