הולך מהחברה שייסד: גדי קריגר מוכר את יתרת החזקותיו בחברת קווליטאו

קריגר, שייסד לפני כ-30 שנה את חברת ציוד הבדיקה לתעשיית שבבי מוליכים למחצה, מכר את החזקתו, בשיעור כ-7%, בתמורה לכ-12 מיליון שקל • לפני כשנה התפטר מתפקיד היו"ר, ובחודשים האחרונים הודיע על התפטרותו מכס המנכ"ל • עוזב חברה שנהנית מרצף הזמנות הולך וגדל למוצריה, ומתוצאות כספיות חיוביות

קווליטאו, חברת ציוד בדיקה לשבבים, הכפילה את עצמה השנה / צילום: Shutterstock, Alexander_Safonov
קווליטאו, חברת ציוד בדיקה לשבבים, הכפילה את עצמה השנה / צילום: Shutterstock, Alexander_Safonov

באחרונה נרשם סוף עידן ביצרנית ציוד הבדיקה לתעשיית שבבי מוליכים למחצה קווליטאו . כ-30 שנה לאחר שגדי קריגר ייסד את החברה, הוא מימש את יתרת החזקותיו בה, בשיעור של כ-7% ובתמורה לכ-12 מיליון שקל.

קריגר ביצע את המכירה לפי מחיר מניה של כ-38 שקל - דומה לערכה בעת המימוש, כשהיא סובבת סביב רמת השיא שלה. מאז, תוך זמן קצר, מניית קווליטאו עוד הספיקה לרשום ניתור של 20% כמעט ולתקן את רובו, ובסך הכול היא מציגה תוך כמה שבועות התקדמות של כמה אחוזים נוספים בערכה.

 
  

כל זאת, יש לציין, במחזורי מסחר לא גדולים (בדרך כלל של עד כמה מאות אלפי שקלים), המאפיינים את המסחר במרבית המניות הקטנות בבורסה המקומית.

העליות האחרונות במניה משלימות לה התחזקות שנתית של כ-110%, קפיצה של כ-260% מרמת השפל בשיא משבר הקורונה בשווקים במרץ 2020, וזינוק של כ-600% בחמש השנים האחרונות - כך שהיא משקפת לקווליטאו שווי שוק של כ-180 מיליון שקל.

מצב שוק השבבים העולמי בנקודת רתיחה

פרידתו של קריגר מהחברה נעשית בזמן שקווליטאו נהנית מרצף הזמנות הולך וגדל למוצריה, ומתוצאות כספיות חיוביות.

ברקע לכך נמצא מצב שוק השבבים העולמי - הנמצא בנקודת רתיחה בהשפעת משבר הקורונה, עם ביקושים גבוהים למוצרים ולעיתים מחסור בהם, בעיקר בעקבות תקלות בשרשרת האספקה. אלו מסייעים לחברות הבולטות בענף ייצור השבבים והמערכות סביבן, דוגמת טאואר, קמטק ונובה, ליהנות מצמיחה ניכרת בפעילות, וכאמור גם לקווליטאו, הקטנה יחסית, הנהנית מנסיקת שווייה וממצב עסקי משופר.

קווליטאו לא נפגעה מביטולים או מדחיות של הזמנות בעקבות משבר הקורונה, וכפי שהחברה מסבירה, "המחסור העולמי בשבבי מוליכים למחצה גרם עליות מחירים בשרשרת האספקה של חומרי הגלם בתעשייה" - מה שמגדיל את עלויות חומרי הגלם של מוצריה.

מגמה זו, כפי שעולה מהדוחות, משתרשרת ללקוחותיה של קווליטאו, וצפויה "לגרום גידול בעלות התמיכה בלקוחות וכן גידול בהוצאות האחריות על מוצרי החברה".

מתום המחצית הראשונה של השנה (סוף חודש יוני) ועד פרסום דוחותיה הכספיים לתקופה זו, בחודש אוגוסט, צבר ההזמנות של קווליטאו גדל ב-30% כמעט, והתקרב ל-18 מיליון דולר, ומאז דיווחה החברה על קבלת הזמנות נוספות, בסכום של יותר מ-6 מיליון דולר.

ממידע וולנטרי שפרסמה קווליטאו לסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה עולה, כי הכנסותיה לתקופה זו קפצו ב-50% כמעט, והגיעו לכ-20 מיליון דולר, לצד כיוון חיובי שהציגה בנתונים נוספים, בהם יתרת המזומנים שלה.

כיוון זה ממשיך את המגמה מסיכום המחצית הראשונה של השנה, כפי שעולה מהדוחות הכספיים האחרונים שפרסמה, שגם בהם רשמה קפיצה של 50% כמעט בהכנסות, המורכבות בעיקר ממכירות מוצרים וכן מאספקת שירותים, שהגיעו לכ-11 מיליון דולר.

את הקפיצה בהכנסות מייחסת קווליטאו ל"דרישה הגבוהה לציוד בדיקה לתעשיית היעד, ככל הנראה עקב הגידול הצפוי בצריכת שבבים".

עוד נהנתה החברה בסיכום המחצית הראשונה "מוויתור על החזר הלוואה שניתנה בחברה הבת בארה"ב, שהומרה למענק", מה שסייע לה להציג רווח נקי של 3.5 מיליון דולר לתקופה זו - גדול מהרווח השנתי שלה בכל השנה שעברה, שעמד על פחות מ-3 מיליון דולר.

מימש לאחרונה 4% ב-6 מיליון שקל

קריגר (72), מהנדס ובעל תואר דוקטור מאוניברסיטת סטנפורד, הקים את קווליטאו בשנת 1993, ומאז היא עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק ציוד בדיקה ייעודי לתעשיית המוליכים למחצה.

במסגרת פעילותה, קווליטאו "מספקת פתרונות כוללים (Turn-Key Solutions) לבדיקה ואפיון של תופעות פיזיקליות מסוימות הגורמות ירידה באמינות פעולתם של מעגלים משולבים".

בדיקות אלה, לפי הסברי החברה, מהוות "חלק ממערך הבדיקות הנדרשות (מנדטוריות) להכשרת טכנולוגיות חדשות לייצור (Qualification) ולהבטחת האיכות והאמינות של הרכיבים המיוצרים".

מכשיר בדיקה של קווליטאו / צילום: אתר החברה
 מכשיר בדיקה של קווליטאו / צילום: אתר החברה

קווליטאו (QualiTau) מפתחת את החומרה, את תוכנות ההפעלה והניתוח ועזרים שונים, והיא גם עורכת את השילוב הכולל (אינטגרציה) של הרכיבים השונים הנכללים במערכות הבדיקה. לחברה פעילות בארה"ב, בישראל, באירופה ובמזרח הרחוק, והיא מעסיקה יותר מ-60 עובדים.

מאז החלה החברה לפעול שימש קריגר כיו"ר וכמנכ"ל שלה, וכעת, עם מימוש החזקותיו, הוא מבצע את הצעד האחרון בדרך לפרידתו הסופית ממנה, לאחר שלפני כשנה התפטר מתפקיד היו"ר ובחודשים האחרונים הודיע על התפטרותו מתפקיד המנכ"ל - כיסא שממנו הוא צפוי להיפרד בסוף השנה.

טרם לפרידתו הסופית של קריגר מהחזקה במניות קווליטאו, במהלך החודשים האחרונים הוא ביצע שלל מימושים, בדרך כלל מכירת נתחים קטנים ממניות קווליטאו, ובסך הכול מימש כ-4% מהון החברה תמורת כ-6 מיליון שקל.

עלות העסקתו בתפקידיו בחברה בחמש השנים האחרונות (2016-2020) הגיעה לקצת יותר מ-5 מיליון שקל (1.6 מיליון דולר).

קווליטאו, כך מתברר, חוששת יותר מהסכסוך הנמשך בין סין ובין ארה"ב מאשר מהשפעות התפרצות הקורונה. סכסוך זה פגע בפעילותה בשנה שעברה בשל מלחמת הסחר שייצר, אשר גרמה לכמה חברות סיניות לדחות הזמנות מקווליטאו, הפועלת גם בארה"ב.

היחסים המתוחים בין ארה"ב וסין מוגדרים בקווליטאו כגורם סיכון משמעותי, והשפעותיהם הובילו לשחיקה של 16% בהכנסות שנת 2020, שעמדו על 22.5 מיליון דולר, ולירידה של 21% ברווח הנקי, שעמד, כאמור, על פחות מ-3 מיליון דולר.

קווליטאו עלתה לכותרות בשנים קודמות עם פרסומים בקשר למאבק שליטה שהתעורר בה, שכלל חלק מבעלי המניות, ובראשם קרן גיא אקוויטי של עודד גל ודני סער, צמד יוצאי בית ההשקעות אי.בי.אי, שניסו לקדם את מכירתה על רקע התפתחויות חיוביות בעסקיה ופוטנציאל שזיהו לה בהמשך הדרך.

כצעד ראשון בדרך למכירה שקיוותה לבצע קרן גיא, בסוף שנת 2016 היא הובילה שינוי בהרכב הדירקטורים בחברה, בעוד קריגר, שכיהן אז כיו"ר וכמנכ"ל קווליטאו, התנגד למכירה שעלתה על הפרק. באותה עת נסחרה קווליטאו בשווי הנמוך בעשרות רבות של אחוזים ביחס לשווייה הנוכחי.

קווליטאו מתנהלת ללא גרעין שליטה, וכיום בעלי המניות הגדולים בה הם קרן אלפא של גבי דישי ומיכאל וייס ובית ההשקעות ילין לפידות, עם החזקה של כ-30% ממניות החברה בחלוקה דומה.