מנסור עבאס | טור סופ"ש

הסערה סביב ההתבטאות של עבאס: הוא לא הח"כ הערבי הראשון שאמר ש"מדינת ישראל יהודית"

מנסור עבאס הטיל השבוע פצצה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס: "מדינת ישראל היא מדינה יהודית וככה היא תישאר" • ח"כים מהרשימה המשותפת מיהרו לתקוף אך גם הם התבטאו כך בעבר • וגם: בכירים לשעבר חלוקים איך צריך לפעול מול איראן

אחמד טיבי בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף
אחמד טיבי בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

"ישראל היא מדינה יהודית, זו עובדה. הקימו אותה ציונים, והתפקיד שלנו כחברי כנסת ערבים זה לדאוג לזכויותיהם של אזרחי ישראל הערבים ולהביא לשוויון כפי שכתוב במגילת העצמאות". מזהים את הדובר? אז זהו, שלא מדובר במנסור עבאס.

את הדברים אמר לי לפני כמה חודשים חבר הכנסת איימן עודה, בשיחה נעימה על הרבה כוסות קפה במשרדי חד"ש בתל אביב. בראיון הוא גם זרק את מה שאז נחשב פצצה פוליטית - מוכנות של הרשימה המשותפת בראשותו לתמוך בקואליציה של בני גנץ לשם הפלת נתניהו.

אלא שהשבוע, לאחר התבטאותו של מנסור עבאס, עודה נשמע קצת אחרת. יו"ר רע"ם טען בוועידת ישראל של גלובס כי מדינת ישראל תשאר מדינה יהודית. עודה, בתגובה, צייץ בטוויטר - "לא יעזור חוק הלאום ולא מנסור עבאס. אנחנו לא נתינים, אנחנו בני המולדת הזו, אזרחים בזכות, ונמשיך לפעול כדי שהמדינה תהיה שוויונית ודמוקרטית. נתינים מקבלים תכתיבים ואזרחים משפיעים על המדינה בה הם חיים. שאלת זהות המדינה צריכה לעניין כל אזרח - ערבי או יהודי - שאכפת לו משלום ודמוקרטיה".

למרות זאת, בהודעת הדוברות שהפנתה לציוץ, לא דובר כלל על עצם האמירה בדבר היות ישראל מדינה יהודית, ולא בכדי. עודה, טיבי שתקף בוועידה, ואפילו חברי בל"ד, מודעים ויודעים כי אמירותיו של עבאס מתארות את המציאות בדיוק כפי שגם הם רואים אותה. אלא שהם מצאו בכך הזדמנות מעולה לתקוף את רע"מ, שמאיימת על הבכורה של המשותפת בחברה הערבית.

מנצלים הזדמנות לתקוף: טיבי בוועידה ועודה בטוויטר
 מנצלים הזדמנות לתקוף: טיבי בוועידה ועודה בטוויטר


רע"מ מתאמצת להמחיש את הישגי המפלגה

גם ברע"מ עצמה קיבלו את דברי עבאס בביקורת - לא כי הם חושבים אחרת אלא כי יש המעדיפים שעבאס לא יקשה על מצבה המורכב של המפלגה בתוך הקואליציה. כך גם אפשר להסביר את הצבעתם ביום רביעי בעד הצעת החוק של הרשימה המשותפת לעצירת הבנייה בהתנחלויות, שמוגדרות בהצעה כפשע מלחמה.

עבאס מצידו לא מופתע מהתגובות ואומר לגלובס שיש חשיבות לשיח. "מבחינתי חשוב מאד שהציבור שלנו יהיה על המגרש. בעקבות השיח מתחילים להבין שהחיים מורכבים ואינם שחור ולבן. אתה לא מקבל רק את מה שאתה רוצה, והפשרות הן חלק מהעניין. מה שהכי חשוב מבחינתי הוא הכיוון שאליו אנחנו מובילים, של מיצוי השפעתנו ומעמדנו בפוליטיקה למען קידומה של החברה הערבית - מציאת פתרונות ושילובה בחיי הכלכלה התעסוקה".

יובל דיסקין / צילום: איל יצהר
 יובל דיסקין / צילום: איל יצהר

בסביבת עבאס מעריכים כי הגל הזה יחלוף. לטענתם, מדובר בצביעות של חברי הרשימה המשותפת. "הם לא יודעים שזו מדינה יהודית? אם כך, למה הם נשבעים אמונים למדינת ישראל ולחוקיה בכל תחילת קדנציה? זו הרי משמעות השבועה שלהם.

"המאבק האמיתי הוא לא להפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה - סיסמה שאין מאחוריה כלום. המאבק שלנו מבוסס על פוליטיקה ריאלית ולא על סיסמאות. ההישגים של הכניסה לקואליציה מוכיחים את זה כל יום".

עבאס עצמו קיבל מחד ביקורת פנימית מראשי הקואליציה על התנהלות חברי מפלגתו, אבל מאידך גם הרבה פירגון ותמיכה. שר האוצר ליברמן אמר עליו כי הוא איש אמיץ ושר השיכון אלקין ציין כי הוא ראוי להערכה. התמיכה מגיעה דווקא ממפלגות הימין בקואליציה, ולא יהיה זה מופרך לצפות שגם בימינה יתייחסו לכך - אם כי המצב מורכב בגלל תמיכת רע"מ בהצעה נגד ההתנחלויות.

במשותפת, כמובן, בונים על הפרשה שתסייע לעצור את הגידול בתמיכה ברע"מ, תוך שהם מנסים לגמד את ההישגים שלה. ח"כ טיבי טען השבוע בראיון איתי בuועידת גלובס כי תכנית החומש לא הגיעה בגלל רע"מ, אלא בזכות פעילות המשותפת. נו שוין.
רע"מ דורשת מהקואליציה שתסייע להראות את הישגיה ועניין חוק החשמל הפך ליותר ויותר משמעותי בשל אירועי השבוע האחרון. בקיצור, התגובות להתבטאות עבאס לא מאיימות על הקואליציה, הקושי בהמחשת הישגי המפלגה - בהחלט כן.

פערי התפיסות על הגרעין האיראני

בצה"ל ובמערכת הביטחון משוכנעים כי לישראל יש את היכולת לעצור את תכנית הגרעין של איראן. מפקד חיל האוויר הנכנס, האלוף תומר בר, אמר בראיון ליוסי יהושוע ב’ידיעות אחרונות’, כי יש לחיל את יכולת התקיפה והעמידה במשימה. בכירים אחרים מתייחסים גם ליכולות בעוד תחומים כמו סייבר ופגיעות באמצעות ארגונים מתנגדי משטר, ולזה מצטרפת הצלע השלישית שכוללת את מצב הכלכלה האירנית השרויה במשבר קשה וחריף.

מנגד, ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, שהתנגד לתקיפה באיראן לפני עשור, מתנגד לכך גם כעת. בכנס גלובס השבוע הוא התמקד בתמונת המצב הנוכחית והזהיר כי "אחרי אפגניסטן, העולם לא שש להיכנס לעוד עימות צבאי. זה משאיר אותנו לבד מול האיראנים מבחינה צבאית - אנחנו לבד, שלא יהיו אשליות".

דיסקין היה מאלה שקראו לקבל את הסכם הגרעין והתנגד ללחץ על ארה"ב לצאת ממנו. הוא לא התרשם מהעדויות כי איראן הפרה את ההסכם וקידמה את תכנית הגרעין. ובעיקר, דיסקין תוהה אם יש בכלל לישראל יכולת לתקוף תקיפה יעילה באיראן. "האם אנחנו מסוגלים לפגוע דרמטית ביכולות הגרעין של איראן? מה יהיו ההשלכות? האם יש לנו מנהיגות במדינה שיודעת להכניס ולהוציא אותנו ממשבר כזה? אני לא חושב שהממשלה הזו מספיק חזקה מבחינה מנהיגותית כדי להכניס ולהוציא אותנו ממשבר כזה".

נגל: "תקיפה חייבת להיות על השולחן"

לעומת דיסקין, תא"ל במיל’ יעקב נגל, ראש המל"ל לשעבר, סבור כי אפשרות התקיפה חייבת להיות בולטת על השולחן וכי ישראל צריכה להראות לאיראן כי האיום נגדה קיים ומוחשי.

נגל מגלה בראיון לגלובס כי בניגוד לדיווחים ולדעה המקובלת, מעולם לא נותקו המגעים בין ישראל לארצות הברית במהלך הדיונים על ההסכם הקודם עם איראן, וכי כמה מהתנאים שהוכנסו בו - ישראל ניסחה.

בנוסף, נגל מזהיר מפני משא ומתן חשאי בין ארצות הברית לאיראן כפי שהיה אז, בין רוברט מאלי, יועצו הבכיר של אובמה, לבכירים איראנים. אותו מו"מ הביא להסכם מאחורי גבה של ישראל.

ואם נתקוף מה יהיו ההשלכות? נגל,בניגוד לדיסקין, סבור שאנחנו לא לבד. "איראן תהסס מאוד לפני יציאה למתקפת נגד, בגלל מצבה הכלכלי הקשה. בהיבט המדיני-דיפלומטי אני מעריך כי האמריקנים עשויים לבקר תקיפה ישראלית, אבל יחרקו שיניים ויתנו לנו את הסיוע שיידרש, כולל טילי טמיר למערכת כיפת ברזל".