בעקבות פסיקת העליון: תוכנית בנייה ענקית בתל השומר נכנסת להקפאה

ביהמ"ש העליון החליט להחיל את הלכת אפולוניה על תל השומר, והתוכנית לבניית 12 אלף יח"ד תיתקע לעוד שנים רבות • התוכנית לא בוטלה אלא הועברה לביהמ"ש המחוזי, שיחליט אילו חלקים בתוכניות הקיימות יישארו ואילו חלקים יתוכננו מחדש עפ"י ממצאי סקר הקרקע

שתי התוכניות הציעו הקמה של 12 אלף יח''ד באזור תל השומר / צילום: אביבה גנצר
שתי התוכניות הציעו הקמה של 12 אלף יח''ד באזור תל השומר / צילום: אביבה גנצר

בית המשפט העליון קיבל ביום חמישי האחרון החלטה על דחייה נוספת במימוש תוכניות תמ"ל/1001 ו- תמ"ל/ 1002 שממוקמות בצפון ובמרכז שטחי המחנה הצבאי תל השומר. שתי התוכניות מציעות הקמה של 12 אלף יחידות דיור ו-440 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר.

התוכניות המקודמות במסגרת הותמ"ל אושרו אומנם כבר בשנת 2015, אך מאז מתנהלים נגדן הליכים משפטיים, שאותם מובילה עמותת אדם טבע ודין, הדורשת סקר שיבדוק את רמת הזיהום בקרקע תחילה.

קידום התוכנית הושהה בינואר 2020

בחודש ספטמבר 2019 דחה בית המשפט המחוזי תל אביב עתירה של אדם טבע ודין נגד מתן תוקף לשתי התוכניות בתל השומר. זאת תוך קביעה כי לוותמ"ל היה מספיק מידע להבנת המשמעויות האפשריות של זיהום הקרקע, ולכן התוכניות אושרו. באדם טבע ודין ערערו לבית המשפט העליון, שהורה בחודש ינואר 2020 על השהיית קידום התוכניות עד שתתקבל החלטה סופית בשאלה האם ניתן לבנות על קרקע מזוהמת לפני השלמת סקר קרקע.

החלטתו של בית המשפט העליון מ-2020 לעכב את הטיפול בנושא קרקעות תל השומר קשורה לעניין אחר אך דומה: בחודש יוני 2019 החליט בית המשפט העליון לאפשר בנייה של שכונה חדשה על אדמות תע"ש נוף ים בהרצליה, למרות זיהום הקרקע שם. כמו בתל השומר, גם כאן באדם טבע ודין המשיכו במאבק המשפטי והגישו בקשה לדיון חוזר לגבי ההחלטה לאפשר בנייה בתעש נוף ים. החלטת בית המשפט כרכה את שתי התוכניות האחת בשנייה וקבעה כי עד שלא תתקבל החלטה האם לקיים דיון נוסף בעניין תע"ש נוף ים, לא תתקבל גם הכרעה בעניין הטיפול בזיהום הקרקע בתל השומר, וזאת לאור עקרוניות העניין.

בחודש מאי 2021 קיבל בית המשפט העליון, בראשות השופט עוזי פוגלמן, החלטה לבטל את הפקדת תוכנית אפולוניה בחופי הרצליה והחזרתה לתכנון מחדש. השופט פוגלמן קבע כי "בחינת התשתית העובדתית שהוצגה לפני הוועדה מעלה כי זו הייתה חסרה", וכי "נתונים אלה היו חיוניים לקבלת הכרעות תכנוניות מהותיות בדיון בתוכנית, שמכוחה ניתן להוציא היתרי בנייה".

תוכנית תל השומר תחזור למחוזי

ההחלטה של בית המשפט מיום חמישי האחרון לא דיברה על ביטול התוכניות בתל השומר, כי אם על החזרת הדיון לבית המשפט המחוזי. עו"ד אלי בן ארי, שייצג את אדם טבע ודין בעתירה נגד המדינה, מסביר: "המדינה התעקשה שהמקרה של תל השומר שונה מזה של אפולוניה, שהזיהום בתל השומר פחות קשה, ושהשטח בתל השומר תפוס על-ידי מבנים. בדיון ביום חמישי החליטו השופטים להחזיר את התוכנית לבית המשפט המחוזי. בגלל שהתחילו שם כבר בהכנת תשתיות, לא ניתן לבטל את התוכניות לחלוטין. בית המשפט המחוזי יוכל להחליט אילו חלקים יישארו ומה יתוכנן מחדש. אין שום ספק שאת התוכנית עצמה הם לא יוכלו לממש בצורה הזאת".

עו"ד בן ארי מוסיף: "הניסיון הכושל של המדינה להתכחש להנחה הברורה שנקבעה בדיון הנוסף בעניין אפולוניה ולהמשיך לטעון שהם יכולים להמשיך לתכנן בשטחים מזוהמים בלי לדעת איפה הזיהום, נשללה חד-משמעית על-ידי שופטי העליון. יש לקוות שמעתה ואילך המדינה תנהג אחרת, וכשיש זיהום בשטח, ייבדק פשר הזיהום תחילה, ורק אז יבוא התכנון".