יש מימוש בסביבה: קרן תש"י מוכרת חלק מהחזקתה בורידיס בכ-150 מיליון שקל

מאז נכנסה שותפות ההשקעות להשקעה בחברת איכות הסביבה, הניבה לה זו תמורה  מצרפית של כ-350 מיליון שקל תוך כשלוש שנים וחצי • בידי תש"י נותרו כ-11% מהונה של ורידיס, בשווי שוק נוכחי של כ-430 מיליון שקל

ורידיס / צילום: אתר החברה
ורידיס / צילום: אתר החברה

כחצי שנה לאחר השלמת הנפקת המניות הראשונית (IPO) של חברת איכות הסביבה ורידיס  החליטה השותפה לשליטה בה, קרן תש"י, לממש נתח מהחזקותיה ומכרה כ-3% מהון החברה תמורת כ-150 מיליון שקל.

את המניות מכרה תש"י לפי מחיר מניה של 38 שקל - גבוה בכ-3% משווי השוק של המניה בעת ביצוע העסקה, ובכ-8% משווי המניה בהנפקת ורידיס, שהושלמה בחודש יוני האחרון.

ככל הידוע, בצד הרוכש ניצבת חברת הביטוח מנורה מבטחים, שהחזקותיה בורידיס יעלו בעקבות העסקה לכ-8% מההון.

בהנפקת מניות ורידיס מכרה תש"י נתח של כ-4.5% מהמניות שבהן החזיקה בתמורה דומה (קרוב ל-160 מיליון שקל), ויחד עם דיבידנדים של עוד כמה עשרות מיליוני שקלים שקיבלה מורידיס מאז נכנסה להשקעה בה היא מסכמת מחברת איכות הסביבה תמורה בסכום מצרפי של כ-350 מיליון שקל תוך כשלוש שנים וחצי.

לאחר המכירה הנוכחית נותרו בידי קרן תש"י כ-11% מהונה של ורידיס, בשווי שוק נוכחי של כ-430 מיליון שקל, אחרי שמניית ורידיס התחזקה בכ-5% מאז ההנפקה ומשקפת לחברה שווי נוכחי המתקרב ל-4 מיליארד שקל.

תשואה של 300% על החלק שמומש עד כה

קרן תש"י (תשתיות ישראל) היא שותפות מוגבלת הנמצאת בשליטת ירון קסטנבאום, עו"ד יהודה רוה והראל השקעות, ובמסגרת פעילותה כקרן פרייבט אקוויטי היא מתמחה בהשקעות בחברות בתחומי האנרגיה, תחבורה, כבישים, מים, איכות סביבה, לוגיסטיקה, תשתיות דיגיטליות, מתקנים ציבוריים ועוד. ככל הידוע, תש"י מנהלת כיום כ-10 מיליארד שקל.

להשקעתה בורידיס נכנסה תש"י בחודש יולי 2017, אז רכשה נתח של כ-20% ממניותיה לפי שווי חברה שהיה קצת גדול מ-1 מיליארד שקל, כך שהחלק שמימשה עד כה מההשקעה הניב לה תשואה של כ-300%.

כשנה לאחר ההשקעה של תש"י בורידיס השלימה חברת דלק רכב בראשות המנכ"ל גיל אגמון את רכישת השליטה בורידיס תמורת כ-1 מיליארד שקל, לפי שווי חברה של כ-1.4 מיליארד שקל, מידי בעליה הזרים, קרן אוקטרי (Oaktree).

בחודשים האחרונים הושלמה הנפקתה של ורידיס בבורסה לפי שווי חברה שהתקרב ל-3.6 מיליארד שקל "לפני הכסף", מהלך שכלל בעיקרו הצעת מכר של מניות דלק רכב, שריפדו את כיסיה בסכום נאה של כ-550 מיליון שקל. לצידה כאמור, גם תש"י מכרה נתח מהחזקותיה בהנפקה, במקביל לסכום של כ-170 מיליון שקל שהוזרם לקופתה של ורידיס.

לקראת ההנפקה חתמו תש"י ודלק רכב על הסכם הצבעה משותף בורידיס, שתוקפו כל עוד תש"י מחזיקה לפחות 7% ממניות ורידיס.

איחוד תוצאות אדום שיפר את ההכנסות

ורידיס (VERIDIS), שהחלה לפעול בשנת 1993, מחלקת את עיסוקיה לשלוש זרועות - איכות סביבה, התפלת מים ואנרגיה.

במסגרת פעילות איכות הסביבה היא אוספת, ממיינת ומטפלת בפסולת באמצעות מפעלי מיון, מחזור והטמנה, בפעילות התפלת המים היא מחזיקה בזכיין (50%) ובמפעיל (100%) של מתקן ההתפלה באשקלון (VID), ובתחום האנרגיה היא מפעילה ומחזיקה תחנות כוח ופרויקטים בתחום התייעלות האנרגטית, שירותי מיזוג אוויר וייצור חשמל מביו-גז.

בתחילת נובמבר הגישה ורידיס, יחד עם דלק רכב ועם קרן תש"י, הצעה ראשונית לא מחייבת לרכישת 50% ממניות חברת התחבורה אגד, ובהמשך לכך התקדמה לשלב השני של ההליך, של ביצוע בדיקת נאותות והגשת הצעה מחייבת.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה נהנתה ורידיס מאיחוד התוצאות הכספיות של חברת אדום, המספקת שירותי תפעול ותחזוקה למתקן ההתפלה באשקלון, אחרי שרכשה את חלקה של חברת IDE באדום, מה שסייע לורידיס להציג שיפור של 10% בהכנסותיה בין ינואר לספטמבר, ל-709 מיליון שקל.

הכללת תוצאות אדום הגדילו גם את הוצאותיה של ורידיס, כך שהרווח הגולמי עלה בצורה מינורית, בעוד שהרווח התפעולי התכווץ ביותר מ-50%, אחרי שבשנה שעברה נהנתה מרווחי חברות ושותפויות גדולים, והשנה ספגה מהן הוצאה חד-פעמית. בשורה התחתונה הרווח הנקי של ורידיס בתשעת החודשים הראשונים של השנה התכווץ בכ-75%, והסתכם ב-26 מיליון שקל.

את שנת 2020 כולה סיכמה ורידיס ברווח נקי נאה, שהתקרב ל-250 מיליון שקל, בתמיכת רווח של יותר מ-120 מיליון שקל שרשמה בעקבות עלייה לשליטה בחברת אדום.