מרכזי המסחר הפתוחים מובילים את ההתאוששות בקמעונאות

חנויות מזון הן עוגנים רציניים • האפשרות לאסוף משלוחים מהמדרכה נותנת דחיפה למסחר השכונתי

סופרמרקט בארה''ב / צילום: Shutterstock
סופרמרקט בארה''ב / צילום: Shutterstock

הגיע הרגע של מרכזי הקניות. הם פורצים קדימה על רקע העלייה בתנועה בחנויות המכולת, על רקע התפתחות "האיסוף מהמדרכה" ועל רקע מעבר האוכלוסיה לאזורי הפרברים.

בעלי הנכסים השכירו יותר מ-1.5 מיליון מ"ר של שטחי נדל"ן במרכזים מסחריים פתוחים ברבעון האחרון, עלייה של 49% לעומת 2019, כך לפי חברת שירותי הנדל"ן CBRE. זהו שיא של עשר שנים בהשכרה נטו (שטח שהושכר פחות שטח שפונה).

מרכזי הקניות האלה הם בדרך כלל קומפלקסים גדולים יותר ופתוחים מאשר סטריפ מול, שבדרך כלל מתאפיינים בחנות עוגן ובכמה חנויות קטנות יותר כמו חדרי כושר ובתי מרקחת. סופרמרקטים הם בדרך כלל העוגנים שדוחפים את ההצלחה, אומר ברנדון אייסנר, ראש תחום המחקר הקמעונאי בארה"ב ב-CBRE.

"זה כמעט מבטיח טראפיק אוטומטי, משום שמצרכים הם הצורך הגדול ביותר בקמעונאות", הוא אומר.

חנויות מכולת וסופרמרקטים לא נסגרו בכלל במהלך המגפה. הם מרוויחים מהמעבר לבישול בבית שהתגבר בתחילתה, כשאי אפשר היה לצאת לאכול בחוץ, אומר איתן צ'רנופסקי, סגן נשיא לשיווק בחברת המידע Placer.ai.

הפופולריות העולה של שירותים למשלוחי מצרכים כמו Gopuff ושירותים למשלוחים מהירים כמו הסטארט-אפ Gorillas מניו יורק, מאיימים על המשך הצמיחה של הסופרמרקטים. למרות זאת, המשקיעים עדיין מזהים את כוח המשיכה של הקמעונאות המבוססת על סופרמרקטים. מרכזים מסחריים כאלה משכו 5 מיליארד דולר בהשקעות ברבעון האחרון, לפי CBRE, וזהו הרבעון השני בהיקף הפעילות זה עשר שנים.

Kimco Realty Corp מחזיקה 9 מיליון מ"ר של שטחים במרכזים מסחריים, בעיקר בפרברים ובעיקר כאלה שבהם יש חנות מכולת כעוגן. בתחילת המגפה הוסיפה Kimco לפעילות שלה אפשרות לאיסוף מצרכים. הטראפיק בחנויות היא עכשיו גבוה ממה שהיה ב-2019, אומר המנכ"ל קונור פלין.

הטראפיק בחנויות המכולת ברחבי ארה"ב עלה ב-3.6% מתחילת השנה בהשוואה למצב לפני שנתיים, לפי Placer.ai. החברה מצאה גם כי התנועה הרגלית לחנויות נשארה חזקה גם לאחר שהמסעדות נפתחו והאכילה במסעדות תפסה תאוצה.

מרכזי קניות הרוויחו גם הם מהמעבר אל אנשים לפרברים, אומרים אנליסטים בתחום הקמעונאות, והגמישות של העבודה מהבית מאפשרת לאנשים לעשות קניות קרוב לבית באמצע השבוע. למרות הקפיצה ברכישות אונליין בגלל המגפה, החנויות הפיזיות נשארו חסינות באופן מפתיע. המסחר אונליין מייצג רק חמישית מכל המכירות הקמעונאיות, אומר אייסנר מ-CBRE.

הקמעונאים גם משתמשים בחנויות קיימות כמרכזי הפצה ומילוי הזמנות, אסטרטגיה משתלמת משום שהולך ונעשה קשה יותר למצוא שטחי תעשייה ומחסנים במייל האחרון. זה מקל על הצרכנים לרכוש אונליין ולאסוף הזמנות או להחזיר פריטים לחנות, מה שמוסיף לכוח המשיכה של החנות, אומר פלין מ- Kimco. "אני חושב שהקמעונאים מתחילים לזהות את הערך הרב שיש לחנות, משום שיקר ולוקח הרבה זמן לבנות מרכזי הפצה", הוא אומר.

מרכזים מסחריים שכונתיים שיכולים לאכלס פעילות חוץ התאוששו מהר מן המגפה. בפנסילבניה, King of Prussia Town Center הוא חלק ממיזם עירוב שימושים שיכלול גם דירות מגורים ו-92 אלף מ"ר של שטחי מסחר. למרכז יש גם "כיכר עירונית" שמארחת כ-30 אירועים בשנה, בהם הופעות מוזיקה, הקרנת סרטים ושיעורי יוגה, כדי למשוך תנועת קונים, אומר ג'וזף מנקוסו מ-CBRE, בעלי המרכז.

"עשינו הרבה אירועים כאלה לפני המגפה, ומתברר שהעובדה שיש לנו שטח חיצוני - לא ידענו כמה היא חשובה", אומר מנקוסו. הוא אומר שההשכרה השנה נעשית בקצב מהיר יותר מזה של 2019, ודמי השכירות חזרו לעצמם.

בצפון וירג'יניה, הבעלים של Reston Town Center נתן דחיות והקלות אחרות כדי לשמר את השוכרים שנקלעו לקשיים בשנה שעברה, אומר דאג לינג, נשיא חברת Boston Properties, בעלי המרכז. חלק מהשוכרים, שמחזיקים כ-3,700 מ"ר או כ-10% משטח המסחר במרכז העיר, סגרו בכל מקרה. אבל לינד אומר שהוא מצא במהירות שוכרים אחרים ואף השכיר שטחים נוספים.

"בינתיים, אלה שהצליחו להישאר איתנו מצליחים יפה מאוד", אומר לינד והוסיף כי המחירים ורמת הגבייה חזרו לרמתם מלפני המגפה והמכירות בקצב מהיר יותר מזה של 2019. "אנחנו חשים בנוח עם ההתאוששות".