נדחתה העתירה נגד הסדר הטיעון שנחתם עם ח"כ חיים כץ

לפי ההסדר, כץ יודה ויורשע בעבירה של קשירת קשר להשגת מטרה כשרה באמצעים פסולים, בשל קשרים שניהל עם פעיל שוק ההון מוטי בן ארי, ויוטל עליו עונש מאסר על-תנאי וקנס • ארגון משמר הדמוקרטיה הישראלית ביקש לבטל את ההסדר בטענה לאי-סבירות קיצונית ופגיעה באינטרס הציבורי • בג"ץ: "ההחלטה להגיע להסדר הטיעון היא תוצר של הליך עבודה סדור ומנומק"

ח"כ חיים כץ / צילום: רפי קוץ
ח"כ חיים כץ / צילום: רפי קוץ

בג"ץ דחה היום (א') על הסף עתירה שהוגשה נגד הסדר הטיעון שנחתם עם ח"כ חיים כץ על-פי החלטת היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט. לפי ההסדר, כץ יודה ויורשע בעבירה של קשירת קשר להשגת מטרה כשרה באמצעים פסולים, בשל קשרים שניהל עם פעיל שוק ההון מוטי בן ארי, ויוטל עליו עונש של מאסר על-תנאי עד חצי שנה וקנס עד 75 אלף שקל.

ארגון משמר הדמוקרטיה הישראלית ביקש לבטל את הסדר הטיעון בטענה לאי-סבירות קיצונית ופגיעה באינטרס הציבורי, בנימוק כי ההסדר חורג לקולא באופן קיצוני מהענישה המתבקשת, ובשל העובדה שבשל העבירה שבה יורשע ח"כ כץ, צפוי שייקבע כי אין עימה קלון.

השופטים נעם סולברג, ענת ברון ודוד מינץ דחו את העתירה על הסף, בהיעדר עילה להתערבות בשיקול-הדעת הרחב הנתון לרשויות התביעה. "ניכר כי ההחלטה להגיע להסדר הטיעון היא תוצר של הליך עבודה סדור ומנומק, המבוסס על שיקולים רלוונטיים, וככזו היא נטועה היטב במרחב שיקול-הדעת הנתון בידי המשיבים".

בנוגע לשאלת הקלון קבעו השופטים כי "שאלת הקלון היא נגזרת בין היתר של טיב העבירה שבה יורשע ח"כ כץ בסופו של יום, ואין מקום להפוך את היוצרות ולקבוע את העבירה בהתאם לשאלה אם יש בה קלון אם לאו. מכל מקום, קביעת הקלון אינה נבחנת בשלב הגשת כתב האישום, וממילא מסורה לשיקול-דעתה של הערכאה הדיונית".

לבסוף הוסיפו השופטים כי "איננו מביעים עמדה לגבי הסדר הטיעון לגופו, וחזקה על בית משפט השלום כי בבואו להחליט אם לאשרו או לדחותו, יבחן את הסדר הטיעון כחוכמתו וכנדרש על-פי דין".

התיק נוהל בבג"ץ על-ידי עוה"ד שוש שמואלי ורנאד עיד ממחלקת בג"צים בפרקליטות המדינה. את העותר ייצגו עוה"ד יובל יועז ואוהד שפק, ואת דוד כץ ייצגו עוה"ד נוית נגב, יאנה פוגל סלוצניק ותובל בוך.