השר אלקין: "מי שינהל את משרד השיכון זה אנחנו, לא היועץ המשפטי לממשלה"

לפני כשבוע תקף אלקין בחריפות את כרמית יוליס, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שביקשה להגביל את משך ההקפאה של פינוי דיירים מהדיור הציבורי והקציבה למשרד 45 יום • היום מותח ח"כ ביטון ביקורת על יוליס: "תפקיד היועץ המשפטי זה לפתור בעיות ולעזור למשרדים לקיים מדיניות שלהם ולא לעצור פתרון שקדמנו"

יו''ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשותו של ח"כ מיכאל ביטון דנה הבוקר בנושא פינוי דיירים ממבני הדיור הציבורי (עמידר). כזכור, לפני כשבוע תקף שר הבינוי והשיכון זאב אלקין בחריפות את כרמית יוליס, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שביקשה להגביל את משך ההקפאה של פינוי דיירים מהדיור הציבורי והקציבה למשרד 45 יום כדי לבחון מחדש את מדיניותו בנושא. ח"כ ביטון אמר בפתח הישיבה: "מי שמערים קשיים על משרדי ממשלה זה דווקא הייעוץ המשפטי לממשלה. הדבר הזה לא מקובל עלינו. בתפקידו של היועץ המשפטי לממשלה להביא פתרונות חקיקתיים ומשפטיים ככל שידרשו. השר אלקין יודע שאני בד"כ אדם נחמד אבל הייתי מוכן לסכן את תקציב המדינה בשביל משפחה עם 8 ילדים שעתידה הייתה להתפנות".

ביטון טען כי יוליס מפלה את הפולשים לרעה: "היא כתבה מכתב כזה על כל הבנייה הלא חוקית בישראל? על הבנייה ביו"ש ליהודים ופלסטינים כאחד? למה? כי זה אלף חלשים ומוחלשים אותם אפשר לפנות תוך 21 יום? ממשלה לא יכולה לבוא לבתי משפט ולהגיד ששינו את הכללים? תפקיד היועץ המשפטי זה לפתור בעיות ולעזור למשרדים לקיים מדיניות שלהם ולא לעצור פתרון שקדמנו".

רקע

בחודש שעבר הורה שר הבינוי והשיכון זאב אלקין להקפיא לארבעה חודשים את פינוי הדיירים המוגדרים כפולשים מדירות דיור ציבורי. ההקפאה נועדה לאפשר לבחון מחדש את הקריטריונים לזכאות לדיור ציבורי. כיום ישנן כאלף משפחות המוגדרות כפולשות לדיור ציבורי ו-350 מהן נדרשות להתפנות מתוקף פסקי דין, שהראשון בהם ניתן ב-1991. נקודת המוצא של אלקין ויו"ר וועדת הכלכלה, מיכאל ביטון, היתה ששינוי התנאים יקנה לרבים מהפולשים זכאות לדירות.

הקונפליקט בין משרד הבינוי והשיכון למשרד המשפטים קשור בעיקר לכך שהמדינה מחויבת ליישום פסקי הדין נגד הפולשים, אך גם לכך שיש ריבוי ממתינים לדיור ציבורי. לפיכך, כרמיס יוליס הקציבה למשרד הבינוי והשיכון 45 יום כדי לבחון מחדש את מדיניותו בנושא.

יש לציין כי ב-2015 הקים שר השיכון לשעבר יואב גלנט ועדה מקצועית בראשות אורנה ברביבאי, היום שרת הכלכלה, לבדיקת מדיניות הפינוי מהדיור הציבורי. דו"ח הוועדה קבע כי הקריטריונים שנקבעו לזכאות לדיור מחמירים יתר על המידה. "ההתעקשות על הפינויים ככלי לגיטימי נראית לא נכונה, ואני סבורה כי יש לבטל הפינויים ולהשאירם ככלי חריג ביותר". המלצות הוועדה לא אומצו עד עתה.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין אמר בישיבה היום: "גם אני התפוצצתי כשקיבלתי את המכתב מהמשנה ליועמ"ש לממשלה. הורו לנו להשלים את עבודת הצוות הבינמשרדי תוך 21 יום ולחזור לפינויים בלי בדיקה פרטנית. הורו לנו, אני לא בטוח שהמשנה הבינה שזה שני צוותים, לסיים את הוועדה לבחינת הקריטריונים מה שלא עשו פה 20 שנה, תוך 45 יום. בעיני זה שערוריה זה לא רציני לא יעלה על הדעת שהייעוץ המשפטי לממשלה יכתיב למשרד מקצועי לוחות זמנים שהם תלושים. יש 350 פסקי דין חלוטים שכולם צריכים לעלות מקרה מקרה על השולחן של הוועדה הבין משרדית. זה רציני לדון בזה ב21 יום? לשקול מחדש קריטריונים ב45 יום זה בדיחה. זה רק אם לא רוצים לעשות שום דבר".

השר אלקין הבהיר כי בעבר היו 1,500 פולשים וכיום יש רק כ-850. הוא הראה גרף שמוכיח כי בשלוש השנים האחרונות פועל המשרד לפינוי של פולשים (סה"כ 120 פולשים). בשונה מהשנים 2016-19, אז היתה הקפאה גמורה של פינויים לא מרצון. עוד הוא אמר כי יש לא מעט גופים ציבוריים כמו בתי כנסת, אולפנות וקיבוצים עירוניים שתופסים ניכסי דיור ציבורי ואותם יש לפנות תחילה.

המהלך הצפוי כעת הוא הקמת וועדה ציבורית לעדכון הקריטריונים לזכאות לדיור ציבורי, והקמת צוות משותף למשרדי השיכון והרווחה שיקבע את סדר העדיפויות בפינוי המשפחות במטרה לספק להן מענה הולם. השר אלקין חשף חלוקה ל-10 קטגוריות של פולשים והבהיר כי רק חלק מהם יזכו לתמיכת משרדו ולא יפונו. הכוונה היא לנכים רתוקים, כאלה שנמצאים בבדיקת זכאות והורים ל-3 ילדים ומעלה. פולשים שבבעלותם דירות נוספות, לא יהנו מהגנה.

אפי צמח, נציג משרד המשפטים בישיבה אמר כי "אנחנו שותפים לאותה מטרה בדיוק. זו מטרה נעלה וחשובה. הניסיון של הייעוץ המשפטי והמטרה שלו הייתה לתעל לאפיקים חוקיים".