מי צריך את הממשלה? רשויות בגוש דן הכריזו על שת"פ תחבורתי

ההצעה לכלול בחוק ההסדרים תוכנית להקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות נפלה, אך כעת שבעה ראשי רשויות מקומיות בגוש דן החליטו לקדם שיתופי פעולה תחבורתיים ביניהם, גם ללא הממשלה • רון חולדאי: "רק שיתוף פעולה בין ערינו יביא להתקדמות ושיפור מערכת התחבורה"

מימין: קוניק, רובינשטיין, פדלון, חולדאי, ברוט, גרובר / צילום: דוברות עיריית תל אביב-יפו
מימין: קוניק, רובינשטיין, פדלון, חולדאי, ברוט, גרובר / צילום: דוברות עיריית תל אביב-יפו

כחלק מחוק ההסדרים שעבר בכנסת לפני מספר חודשים, נכללה תחילה כוונה להקים רשויות תחבורה מטרופוליניות. מדובר בארבע רשויות חדשות שאמורות היו לקום (אחת בכל מטרופולין) במטרה לבחון ולנהל את התחבורה בראייה אזורית, ולא כפי שהמצב מתקיים כיום, שבו כל רשות אחראית על התחבורה בשטחה. ההצעה לבסוף הוסרה מחוק ההסדרים, אך כעת, ביוזמת מספר ראשי ערים בגוש דן, נראה כי שיתוף הפעולה בתחום כן יקרום עור וגידים.

ביום ראשון האחרון התקיימה פגישה בין מספר ראשי ערים במרכז הארץ במטרה לקדם את שיתוף הפעולה התחבורתי ביניהן. בפגישה נכחו ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין, ראש עיריית בת ים צביקה ברוט, ראש עיריית גבעתיים רן קוניק, ראש עיריית הרצליה משה פדלון, ראש עיריית רמת השרון אבי גרובר וראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי. ראש עיריית חולון, מוטי ששון, שלא נכח בפגישה, הביע נכונות לשיתוף הפעולה בתחום.

במהלך המפגש סוכם על שיתוף פעולה בנושאי תחבורה. "הוסכם כי יבחנו שיתופי פעולה בנושאי ניהול תנועה ומדיניות תחבורה, בתאום בין פרויקטים גובלים ובהפעלה וניהול של שירותים תחבורתיים. בין היתר נדונו: הרחבת שירות הרכב והאופניים השיתופיים, והרחבת הרגולציה על כלים זעירים שיתופיים. בנוסף סוכם, שהערים יקיימו דיונים מקצועיים וישתפו במידע ובמערכות בכל הנוגע לניהול התנועה והרמזורים, תכנון ובקרה, מערכת האכיפה שבנתיבי התחבורה הציבורית ועוד. בנוסף, סוכם על פגישה חודשית של גורמי המקצועי בכל הרשויות ועל פגישה אחת ברבעון של ראשי הערים עצמם", כך לפי הודעה משותפת שהוציאו ראשי הערים.

נזכיר כי מזה שנתיים מקיימות מספר ערים שיתוף פעולה לנסיעות בשבת באמצעות מיזם נעים בסופ"ש, שעלותו הכוללת הינה כ-20 מיליון שקל.

כחלק מהודעת ראשי הערים על שיתוף הפעולה כעת, הם צירפו גם התייחסות פרטנית. ראש עיריית בני ברק, אברהם רובינשטיין, מסר :"זהו שיתוף פעולה משמעותי המהווה בשורה לתושבי גוש דן כולה. החשיבה המשותפת, ההבנה ההדדית והטמעת צרכים וערכים, תהווה מצע מקצועי לשיפורים ושדרוגים נוכח אתגרי התחבורה הכבירים במרחב כולו. יחד עם שמירת ייחודיותה של כל עיר, יצירתיות וחדשנות במיזמים תחבורתיים שונים היא בשורה אמיתית. הקמת הפורום בהחלט חותרת לכך."

ראש עיריית בת ים, צביקה ברוט, מסר "המטרה שלנו היא לשדרג את השירות לציבור, ולהביא לניהול נכון וטוב יותר של נושאי התחבורה השונים. שיתוף הפעולה בין ערי גוש דן לשם כך הוא צעד מבורך ומתבקש".

ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק: "שיתוף הפעולה בין ערי מטרופולין דן הכרחי על מנת להביא לפתרונה של אחת המצוקות המשמעותיות של מרכז הארץ - התחבורה. שיתופי פעולה עם עיריית תל אביב- יפו, הצמיחו עד כה דברים מצויינים כמו נעים בסוף שבוע, אוטותל, שירותי אופניים שיתופיים ועוד. אני מברך על שיתוף הפעולה החדש ומשוכנע כי באמצעות חשיבה משותפת, נמצא דרכים לשפר את איכות החיים של תושבי ערי מרכז הארץ."

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון: "נושא התחבורה הוא בעיה לאומית אסטרטגית ואין ספק שרק באמצעות שיתוף פעולה של כל ראשי הרשויות ועבודת מטה משותפת נוכל לייצר פתרונות לטובת הכלל".

ראש עיריית חולון, מוטי ששון: "ערי המטרופולין מחוברות זו לזו ולכן, זה אך טבעי שהרשויות ישתפו פעולה ביניהן לרווחת התושבים שלהם הן נותנות שירות. רק שילוב זרועות בין הרשויות יביא לשיפור התחום התחבורתי באזורנו".

ראש עיריית רמת השרון, אבירם גרובר: "הפגישה הזאת באה מתוך התסכול של התושבים שלנו ממשבר התחבורה העמוק שמטרופולין דן מצוי בו. רבים מהתושבים שלנו גרים בעיר אחת, עובדים בשנייה, מבלים בשלישית ומבקרים את המשפחה ברביעית. כדי לאפשר להם להגיע לכל נקודה במטרופולין, עלינו לפתור יחד את הפלונטר התחבורתי."

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "אני שמח על הרצון לשיתוף פעולה בין ערי גוש דן כפי שהובא בפגישה, זהו צעד בכיוון הנכון. רק שיתוף פעולה בין ערינו יביא להתקדמות ושיפור מערכת התחבורה לרווחת הציבור. אני מקווה שעוד ערים יצטרפו לשיתוף הפעולה הפורה".