בצה"ל מעריכים: איראן זקוקה לשנתיים עד לפצצה

בצה"ל אומרים כי הצבא נמצא בהכנות מואצות לפעילות צבאית אפשרית באיראן, לא רק נגד פרויקט הגרעין אלא גם יעדים נוספים • על פי ההערכות, האיראנים יגיבו בסופו של דבר נגד ישראל בשל התקיפות בסוריה • קיימת התקדמות ניכרת בשיתוף הפעולה הצבאי עם המדינות הסוניות המתונות ככלל ועם מדינות הסכמי אברהם בפרט, מה שמהווה שינוי אסטרטגי מהותי

הרמטכ''ל אביב כוכבי / צילום: Associated Press, Oded Balilty
הרמטכ''ל אביב כוכבי / צילום: Associated Press, Oded Balilty

אגף המודיעין בצה"ל מעריך כי איראן תוכל להשיג פצצה גרעינית בתוך שנתיים, מהרגע שתחליט לעשות כן. בצה"ל אומרים כי הצבא נמצא בהכנות מואצות לפעילות צבאית אפשרית באיראן ולא רק נגד פרויקט הגרעין אלא גם יעדים נוספים. חלק מההכנות עוסקות גם בהתמודדות עם מערכות ההגנה האווירית המתקדמות שיש לאיראנים. הנחת העבודה היא שתקיפה כזו באיראן תוביל את ישראל למלחמה במעגל הקרוב קרי עם חיזבאללה בלבנון ועם חמאס וארגוני הטרור האחרים ברצועת עזה, ולכן נערכים גם לתרחיש הזה.

ברקע התקיפה המיוחסת לישראל הלילה בנמל לטקיה בסוריה, בצה"ל אומרים כי התקיפות בסוריה משיגות את היעדים של הצרת רגלי הארגונים הקשורים לאיראן ופגיעה במסלולי העברת הנשק מאיראן. כך למשל נתיבי הברחת הנשק מאיראן לסוריה ולבנון נפגעו והיו מנוטרלים למשך רוב השנה. בשל כך יש מגמת ירידה של ממש בכמות אמצעי הלחימה המוגדרים "אסטרטגיים" בסוריה.

בשנה האחרונה בוצעו עשרות מבצעים בסוריה שישראל לא נטלה עליהם אחריות - וההצלחה מוגדרת בדחיקת האיראנים וצמצום השפעתם בסוריה. לפי הרמטכ"ל אביב כוכבי, "הגדלת היקף המבצעים בשנה החולפת הביא לשיבוש משמעותי של כלל צירי החדרת אמצעי הלחימה לזירות השונות על ידי אויבינו". הוא ייחס את זה בין השאר לשיפור היכולות של צה"ל: "יכולת התמרון של צה"ל שופרה באופן משמעותי על בסיס יכולות להעברת מודיעין איכותי לכוחות, הגדלת היקף החימושים, השלמת אמצעים וכוח אדם למערך התמרון בסדיר ושיבוץ מפעילי אש ותאי תקיפה בדרגים השונים".

כוכבי אומר עוד כי "התר"ש - תוכנית בניין הכוח של צה"ל התקדמה באופן משמעותי, ובשנה האחרונה בקצב מואץ, כשבמרכזה; שיפור ניכר בהיקף המטרות והמודיעין, השלמת עסקאות להגדלה משמעותית של החימושים והמיירטים, קידום תוכנית ההגנה האווירית הארצית, ושיפור רשת התקשוב".

הפעילות המבצעית בסוריה תימשך גם ב-2022

ועם זה בצה"ל מעריכים כי האיראנים יגיבו בסופו של דבר נגד ישראל בשל התקיפות בסוריה - גם כי לא יהיו מסוגלים יותר להכיל את התקיפות המתקיימות כמעט על בסיס שבועי, וגם כדי לעמוד בהבטחתם לתגובה כזו. האפשרות הזו לא משנה את הכוונה של צה"ל להמשיך בפעילות המבצעית בסוריה גם בשנה הקרובה.

ועוד נקודה מעניינת, לפי הניתוח הצה"לי שיתוף הפעולה עם מדינות האזור מסייע לביטחונה של המדינה. שיתוף הפעולה הזה קיים בהיבטים מודיעיניים מבצעיים והגנתיים. הביטוי הפומבי לכך הוא בתרגילים צבאיים בינלאומיים משותפים דוגמת ה"בלו פלאג" שהיה השנה. בצה"ל רואים התקדמות ניכרת בשיתוף הפעולה הצבאי עם המדינות הסוניות המתונות ככלל ועם מדינות הסכמי אברהם בפרט, מה שמהווה שינוי אסטרטגי מהותי. התפיסה בצה"ל היא כי התקרבות הקואליציה הערבית המתונה לישראל הפכה לגורם המרכזי ביחסי ישראל עם האזור, לרבות בהקשר של איראן.

ואם נחזור לסוגיה האיראנית ולאפשרות של התלקחות מערכה שבה יירו אל עבר ישראל אלפי טילים מכיוונים שונים, בצה"ל אומרים כי יש התקדמות ניכרת בתחומים הטכנולוגיים ופריצות דרך כמו בתחום הלייזר, כדי להתמודד עם האיום הזה. הצבא הקים מנהלת להתמודדות עם ירי "תלול מסלול" ומלבד ההיבט של המגננה הטכנולוגית, מכין שיטות לחימה לעברת יירוט הרקטות לשטח האוייב - מה שמכונה הגנה אקטיבית.

לגבי גזרת יהודה ושומרון, בצה"ל מודעים לעלייה הממשית במספר והיקף פעולות הטרור במהלך השנה. כך למשל נרשמו לא פחות מ-61 אירועי ירי, בעלייה של 49% מהשנה שקדמה לה, ועלייה זהה גם במספר אירועי הדקירה שהגיעו ל-18 השנה ובסך הכל אירועים המוגדרים פח"ע - עלייה של 67%. בידוי בקבוקי תבערה ואבנים הנחשבים כפעילות עממית, המספרים נמנים באלפים, יותר מ-6500 בסך הכל, ובעלייה של 37% לעומת 2020. בצה"ל מייחסים זאת לבין השאר למבצע שומר החומות בחודש מאי. ועם זה מספרם של ההרוגים בפיגועים ביהודה ושומרון הוא הנמוך ביותר בעשור האחרון. שני ישראלים נרצחו בפיגועים בשנה האחרונה בגדה.

הפשיעה הלאומנית של יהודית ביו"ש רושמת גם היא עלייה אם כי יש ירידה באירועי פשיעה חמורה שלפי צה"ל מסוכלת טוב יותר.

בצה"ל מתמקדים לא רק בסוגיות הלוחמתיות אלא גם במה שמוגדר "הטיפול בפרט". כוכבי אומר בהקשר לכך כי שני נושאים שבשנה החולפת הוחל בטיול שורש בהם, יואצו בשנה הבאה. מדובר לפי כוכבי ב"שינוי שיטת המיון והשיבוץ של החיילים, כך שיתאימו באופן מיטבי ליכולותיהם וגם בקידום תוכניות הכשרה ייחודיות למועמדים לשירות ביטחון המתגוררים בפריפריה". הכוונה כאן היא לשנות את המספרים, המראים כי יחידות המודיעין היוקרתיות מאוכלסות בחיילים תושבי המרכז העשיר.