הראשונה למצמץ: מה הוביל לעליית המחירים של אסם

פרשת תיאום המחירים הכניסה את השחקנים החזקים ביותר בשוק המזון לחדרי החקירות והקפיאה את גל ההתייקרויות בענף - עד להודעת אסם • היצרנית השלישית בגודלה בתחום תעלה לקמעונאים את המחירים של מאות מוצרים • "אין חברה שלא תעלה מחירים", צופה בכיר בענף בשיחה עם גלובס

מוצרי אסם / צילום: תמר מצפי
מוצרי אסם / צילום: תמר מצפי

"לצערנו מגמת ההתייקרות ממשיכה והשלכותיה הכספיות הן חסרות תקדים בהיקפן. לאחר שספגנו עליות אלה במשך תקופה ארוכה מאוד, אנו נאלצים לעדכן את המחירון הקמעונאי". כך הודיעה קבוצת המזון השלישית בהיקפה בישראל, אסם-נסטלה, לקמעונאים. מאות מוצרים, בהם גם מובילי קטגוריות בולטים דוגמת במבה, ביסלי, קטשופ, פסטה, סלטי צבר וטסטרס צ’ויס, יתייקרו כבר ב-1 בפברואר.

במחירון שהגיע לידי גלובס, נראה שההתייקרות תחול על רוב קטגוריות המזון (למעט המטרנה), כולל לכלבים ולחתולים, בשיעור ממוצע של כ־5%.

"עלייה זו מפצה חלקית על ההתייקרויות המשמעותיות במחירי התשומות והשינוע", כך מנמקת אסם-נסטלה במכתב לקמעונאים את העלאות המחירים. "כידוע לכם מזה חודשים רבים אנו עדים להתייקרויות גלובליות חריפות במחירי חומרי הגלם, האריזות ועלויות השינוע בחומרי הגלם וחומרי האריזה. מדובר בעליות ריאליות של עשרות אחוזים (חיטת הדורום ב-90%, פולי הקפה ב-80%, שמנים ב-65% חומרי האריזה ב-50%) ועלויות ההובלה האמירו ב-400% עד 800%", נכתב בהודעת החברה. "מגמת ההתייקרות ממשיכה והשלכותיה הכספיות הן חסרות תקדים בהיקפן".

לצד התייקרות מחירי התשומות והשילוח המשליכים על מוצרי המחירים לצרכנים, המשק ניצב בפני התייקרויות נוספות הכוללות את תעריפי החשמל בשיעור של כ-5%.

 
  

"אין חברה שלא תעלה מחירים", פוסק גורם בענף לנוכח המהלך של אסם. "זה קורה כי אין ברירה. אז נכון שהחברות ניסו עד עכשיו לדחות את הקץ לנוכח התגובה בתקשורת וההד של הצרכנים, אבל בסוף כל חברה, ובעיקר גלובלית, צריכה לתת הסבר לבעלי המניות שלה". נציין כי אסם היא חברה גלובלית, אבל לא ציבורית.

למה דווקא אסם, ואיך יגיבו המתחרות?

עבור המתחרות מדובר כנראה בהקלה מסוימת. סוד גלוי היה שהשחקניות בענף חיכו לראות מי תמצמץ ראשונה. ייתכן גם שגל התחלואה הנוכחי הפשיר את הקרקע לבצע מהלכים לקראת 2022, אבל יש עוד סיבות לכך שאסם-נסטלה היא הראשונה שקפצה למים. בשונה מהמתחרות שלה, בכיריה לא זומנו לחדרי חקירות הרשות לתחרות בפרשת תיאום המחירים. נזכיר כי בפרשה נחקרו בעלי ומנהלי רשתות המזון הגדולות (שופרסל, רמי לוי, יוחננוף, ויקטורי, אושר עד) וחברות העוסקות בשיווק והפצה בהן שטראוס, יוניליוור ודיפלומט.

בצל החקירות, החברות הגדולות שרמזו במאי כי ייבחנו העלאות מחירים, חזרו בהן בדוחות לרבעון השלישי שהתפרסמו בסמוך לפרשה. את סיבוב הפרסה הזה עשו גם שטראוס וגם דיפלומט. בנוסף, הקמעונאים והמשווקים נזהרים שבעתיים מלהביע את עמדתם על המהלך של אסם. בענף מתייחסים לסיבוב הפרסה הזה בסקפטיות. "בסוף גם להם לא יהיה מנוס מהתייקרות", אומר גורם בתחום.

ב-1988 הוכרזה אסם כמונופול על ידי הרשות לתחרות בתחום הפסטה היבשה והכרזה זו תקפה גם היום. על פי הגדרות הרשות לתחרות, חברה שנתח השוק שלה בקטגוריה מסוימת עומד על 50% ויותר, או שיש לה כוח שוק משמעותי, תיחשב כמונופול גם אם לא הוכרזה על כך רשמית. עבור אסם מדובר למשל בתחום תחליפי הבשר (טבעול), בחטיפים מלוחים (במבה) בסלטי צבר, במוצרי הקפה הנמס לרבות של המותג טסטרס צ’ויס ובתחום התמ"ל, עם המותג מטרנה אותו היא החריגה מהתייקרות המחירים.

"אי אפשר יותר לחשוש ממה יגידו"

אסם היא יצרנית המזון הגדולה הראשונה שמודיעה על התייקרות, אולם היא לא הראשונה בקרב החברות הגדולות: באפריל השנה הודיעה קימברלי קלארק על עליית מחירי מוצרי הנייר ב-7.4% לקמעונאים. ההתייקרות נומקה בעלייה החדה והמתמשכת במחירי חומרי הגלם של מוצריה. לפני כחודש הודיעה סנו לקמעונאים על עליית מחירים ואחריה גם סוגת הודיעה לרשתות כי היא דורשת את ייקור מחירי מוצריה.

גם רשתות המזון המהיר לא נעדרות מהתמונה: ארומה ישראל, המונה 150 סניפים בארץ, הודיעה בחודש מאי על התייקרות מחירי הקפה בשיעור שהגיע ל-25%. התייקרות זו באה, לפי הודעת הרשת, אחרי תקופה של יותר מעשור לנוכח "ההתייקרויות הרבות שספגנו בשנה האחרונה".

"אנחנו מתקרבים לרגע שאי אפשר עוד ‘לדפוק חשבון’ למה יגידו", אומר גורם בתחום היבוא "אם מכולה ששילמתי עליה 2,000 דולר לפני הקורונה עולה לי כ-20 אלף דולר היום - אני לא יכול לספוג את זה ובוודאי שלא להפוך להיות עסק מפסיד. לתוך המשוואה של התייקרות התשומות והשילוח יש מחסור עצום בכוח אדם כך שלמי שמוכן לעבוד אנחנו משלמים יותר. בסוף כל התחשיב הזה יתגלגל למחיר לצרכן".

נזכיר כי על פי חוק המזון ליצרניות אין אפשרות להתערב במחירים שיימכרו לצרכן. החלטה זו נתונה בידי הרשתות שקיבלו את המחירון המעודכן של אסם.

 
  

במחירון שהגיע לידי גלובס מפורטים כאמור מאות מוצרים שייתייקרו בשיעורים משתנים - מעלייה של נס קפה וטסטרס צ'ויס ובמבה בעד 5.6%, אפרופו ב-4.3%, מוצרי פסטה אסם ב-6.4% ועד ערגליות וקרקרים בשיעור של 6.5% (דוגמאות נוספות בטבלה).

אסם: נאלצנו לבצע עדכון במחירים

מאסם-נסטלה נמסר בתגובה: "מחירי חומרי הגלם, האריזה ועלויות השינוע זינקו בעשרות עד מאות אחוזים באופן שלא נראה כמותו בעבר. לצערנו, המגמה ממשיכה והשלכותיה מסתכמות בעלויות חסרות תקדים בהיקפן, גם בניכוי השפעת שערי החליפין. לאחר שנקטנו בכל מהלך אפשרי וספגנו את התייקרויות במשך תקופה ארוכה, אנו נאלצים לבצע עדכון שמפצה באופן חלקי בלבד על התייקרויות התשומות".