משרדי עו"ד | בלעדי

נלחמים בבריחה להייטק: משרדי עורכי הדין הגדולים מעלים את השכר באלפי שקלים

לגלובס נודע כי שורה של משרדי עורכי דין גדולים, בהם גורניצקי, הרצוג פוקס נאמן, מיתר ואגמון, ישפרו את תנאי העובדים במטרה להיאבק בבריחת המוחות להייטק • על הפרק: תוספות של אלפי שקלים, בונוסים כבדים, ארוחות ערב ואפילו העלאת שכר המתמחים

עורכי הדין הצעירים מחפשים מקומות עבודה אטרקטיביים יותר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
עורכי הדין הצעירים מחפשים מקומות עבודה אטרקטיביים יותר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הזינוק בשכר בתעשיית ההייטק כבר גרר בעבר העלאות שכר בענפים נלווים כמו ענף הפרסום. כעת, עם סיום שנת 2021, הקטר של ההייטק גורר אחריו גם את הקרון של תעשיית עריכת הדין - משרדי עורכי הדין הגדולים והבכירים מתכוונים להעלות באופן משמעותי את השכר של עורכי הדין הצעירים. חלקם אף מתכוונים להעלות את שכר המתמחים.

"אין בעיה בגיוס מתמחים ועורכי דין, הבעיה היא בשימור ההון האנושי. בעבר התחרות שלנו הייתה מול משרדי עורכי דין מקבילים, עכשיו המאבק שלנו הוא גם מול חברות הייטק שמסוגלות להציע סכומים גבוהים מאוד", אומר שותף בכיר במשרד עו"ד גדול.
גורם בכיר אחר בענף אומר כי אם רוצים להשאיר את עורכי הדין הצעירים יש צורך להעלות להם את השכר. "עורכי הדין הצעירים רואים שהחברים שלהם בהייטק מקבלים 22 אלף שקל ואף הרבה למעלה מכך. הם לא יישארו במקצוע אם לא יתוגמלו בהתאם".

אלפי שקלים, הטבות והשתלמויות

משרדי עורכי הדין מבינים כעת שהם צריכים להכניס את היד לכיס. הסנונית לשינוי המתפתח הוא משרד הרצוג פוקס נאמן, שכבר החליט להעלות, החל מינואר 2022, את השכר של כלל עורכי הדין בשנתם הראשונה מ-14 אלף שקל ל-16 אלף שקל. בשנה השנייה העלאת השכר תהיה משמעותית אף יותר ותגיע ל-19,000 שקל.

 
  

בשנה השלישית השכר כבר יקפוץ ל-21 אלף שקל. בשנה הרביעית יעלה ל-23 אלף שקל ובשנה החמישית השכר יעלה מ-20 אלף שקל ל-25 שקל. בנוסף, מציע הרצוג לעורכי הדין ארוחות ערב, טלפון נייד, נופש וכמובן גם בונוס שנתי משמעותי על פי הישגי עורכי הדין.

עו״ד גיל וייט / צילום: עידן גרוס
 עו״ד גיל וייט / צילום: עידן גרוס

המשרד שמתכוון ללכת ראש-בראש מול הרצוג פוקס נאמן הוא משרד מיתר. המשרד אשר מחזיק אצלו את רוב תעשיית ההייטק הישראלית מתכוון להשוות את התנאים החדשים של הרצוג ולהעלות את השכר באופן רוחבי באלפי שקלים. מיתר מתכוונים לגבור על הרצוג באמצעות תכנית בונוסים מיוחדת ומסלול של "תכנית אופציות". כמו כן, מציע מיתר הכשרה מקצועית וחניכה אישית.

גם במשרד גורניצקי החליטו להעלות את שכר עורכי הדין בפירמה. השכר בשנה הראשונה יעמוד על 15 אלף שקל. בשנה השניה ממוצע השכר יעמוד על 18,000 שקל ובנוסף יקבלו עורכי הדין קרן השתלמות על חשבון המעסיק. מלבד זאת, יינתן מענק של 30 אלף שקל לעורך דין טרי, אם הוא ישלים עבודה של שנתיים במשרד. הטבות נוספות הן ארוחות, טלפון נייד, נופש וגם בונוס שנתי משמעותי שתלוי בהישגים של עורך הדין.
גורניצקי ישנו את הגישה בנוגע להעלאות השכר והן לא יהיו רוחביות ושוויוניות אלא דיפרנצאיליות - על פי הישגי עורכי הדין ואיכות ביצועיהם.

עו''ד כפיר ידגר / צילום: איל יצהר
 עו''ד כפיר ידגר / צילום: איל יצהר

יתרון נוסף שתציע הפירמה הבכירה הוא עבודה של יום אחד מהבית ויום נוסף בו יצטרכו עורכי הדין להיות נוכחים רק בחצי יום במשרד.

אסטרטגיה של שימור הון אנושי

משרד אגמון ושות’ רוזנברג הכהן ושות’ גיוון לאחרונה את אופי פעילותו ובשנים האחרונות הרחיב את תחומי הפעילות שלו לאפיקים שונים כגון הייטק, איכות הסביבה ועוד. במהלך השנה האחרונה גויסו למעלה מ-30 עורכי דין חדשים. כחלק מהפעילות לשימור ההון האנושי, גם באגמון ושות’ יעלו את השכר של עורכי הדין הצעירים. במקום שכר של 13.5 אלף שקל לשנה הראשונה, 15 אלף שקל לשנה השניה ו-16.5 אלף שקל לשנה השלישית, השכר ישודרג בהתאמה ל-14.5 אלף שקל; 16 אלף שקל ו-18 אלף שקל.

צבי אגמון, השותף המייסד וראש משרד אגמון ושות' / צילום: יורם רשף
 צבי אגמון, השותף המייסד וראש משרד אגמון ושות' / צילום: יורם רשף

כמו כן, עורכי הדין ימשיכו לקבל הטבות נוספות כגון בונוסים שנתיים על פי ביצועים, השתלמויות מקצועיות בינלאומיות, כנסים מקצועיים והטבות נוספות. עניין זה נעשה כחלק ממהלך של מינוי סמנכ"לית "פרויקטים והון אנושי" ובעזרת ייעוץ חיצוני שמנהל אסטרטגית את תכניות התגמול, ההטבות והקידום המקצועי.

במשרד ארדינסט השכר לעורך דין בשנתו הראשונה יעלה ל-14 אלף שקל, בשנה השניה 16 אלף ובשנתו השלישית 18 אלף שקל. זאת, לא כולל בונוסים משמעותיים על הישגים ומאמץ והשקעה.

במשרד עוה"ד אפשטיין רוזנבלום מעוז (ERM) הודיעו גם הם על העלאה משמעותית. השכר בשנה הראשונה, השניה והשלישית, יעלה בהתאמה ל-15 אלף; 17 אלף ו-19 אלף שקל. נוסף על כך, שכר המתמחים יעודכן ל-10 אלף שקל בשנה הראשונה ו-11 אלף שקל בחצי השנה האחרונה להתמחות.

במשרד גולדפרב-זליגמן השכר הנוכחי הוא 13 אלף שקל לשנה הראשונה, 14.5 אלף שקל לשנה השניה ו-16 אלף שקל לשנה השלישית. השכר צפוי לעלות ככל הנראה בסביבות 1,500-2,000 שקל לכל מדרגת שכר.

משרדים גדולים אחרים כגון ש.הורוביץ יחליטו בנוגע להעלאה רק במהלך חודש ינואר והיא תעודכן רטרואקטיבית החל מתחילת ינואר. גם בפישר (FBC&Co) נמסר: "ההון האנושי וההתפתחות המקצועית והאישית של כל עורכי הדין בפירמה ניצבים בראש סדר העדיפויות, והם היסוד לאיכות הגבוהה של השירות אותו אנו מעניקים ללקוחותינו. העלאות השכר מתבצעות בכל שנה ושנה בחודש ינואר וכך גם יבוצע השנה".

מעלים לעורכי הדין, פוגעים בלקוחות

העלאות השכר לא יגיעו בחלל ריק. על פי ההערכה, במשרדי עורכי הדין הגדולים והבכירים צפויה בקרוב העלאה של שכר הטרחה הממוצע הנגבה מהלקוחות. אם כעת שכר הטרחה נע סביב 500-700 שקל לשעה, לא כולל מע"מ, שכר הטרחה צפוי לעלות באופן משמעותי על מנת להשאיר את משרדי עורכי הדין רווחיים לאחר העלאת שכר העובדים.