העומס בנמלים ייגבר? עשרות עובדים בדרך לסיים את עבודתם בנמלי חיפה ואשדוד

על רקע העומס בנמלים, אישרה ההסתדרות לפני מספר חודשים לשני הנמלים הממשלתיים להעסיק עובדים זמניים • אלא שמועד העסקתם מסתיים בקרוב, וטרם נמצא מתווה שימשיך אותו • בנמל חיפה שוקלים להעסיק את העובדים בקביעות, אלא שהליך כזה, אם יקרה, ייארך זמן רב • ובינתיים, בענף חוששים מהתגברות הפקקים

נמל אשדוד. אוניות מחכות לפריקה / צילום: Shutterstock
נמל אשדוד. אוניות מחכות לפריקה / צילום: Shutterstock

האם עומסי הענק בנמלים הממשלתיים חיפה ואשדוד יחזרו? בסוף השבוע תסתיים תקופת העסקתם של 40 עובדים זמניים בנמל חיפה והליך דומה יקרה גם באמצע החודש הבא בנמל אשדוד, ובענף חוששים לפגיעה משמעותית בשירות שיספקו הנמלים בפריקה וטעינה של אוניות.

כבר למעלה משנה שמול שני הנמלים הממשלתיים נוצר "פקק" אוניות, שמקורו, בין היתר, בשיבוש בתחום הספנות העולמי עקב מגפת הקורונה. מי שסובלים מכך בעיקר עם יבואנים של סחורות שמגיעות באוניות מטען כללי, שהן לרוב אחרונות בשרשרת הפריקה.

מעבר לקשיים שהביאה עימה המגפה, בשני הנמלים יש מחסור בידיים עובדות, דבר שמקשה על תפעול מהיר של הפעילות. בניסיון לפתור את המצב נחתם הסכם לא שגרתי בין ההסתדרות והנהלות הנמלים (כל אחת בנפרד) להעסקת עובדים זמניים.

בנמל אשדוד הועסקו במסגרת ההסכם 90 עובדים ואילו בנמל חיפה 40 עובדים. לפי דיווחים מגורמים בענף, העסקתם הביאה לשיפור השירות, אלא שכעת תקופת העסקתם שנקבעה בהסכם מסתיימת. מזה תקופה שמתקיים מו"מ בין הנהלות שני הנמלים לבין ההסתדרות על חידוש של ההסכם, דבר שיאפשר את המשך העסקתם, אך בשלב זה לא נראה כי ההסכם יחודש, דבר שכאמור מעלה חשש בענף מפני צניחה משמעותית בכמות הידיים העובדות בנמלים, ומכאן הדרך להגברת העומסים תהיה קצרה.

ההשפעה על יוקר המחיה

בתחילת החודש קיימה ועדת הכלכלה, בראשותו של ח"כ מיכאל ביטון, דיון על מצב העומס בנמלים והשפעתו על יוקר המחיה. בעת הדיון הודה מנכ"ל נמל אשדוד, שיקו זנה, כי אכן מדובר בתופעה שהנמל מתמודד עימה מזה זמן, אך מסר כי לאחרונה הם הצליחו להפחית משמעותית מהעומס. לדבריו בבוקר הדיון היו רק שמונה אוניות שהמתינו מחוץ לנמל, זאת אחרי שבתקופות מסוימות לאורך השנה גם היו מצבים של 30.

גם מנכ"ל נמל חיפה, מנדי זלצמן, אמר שהמצב בחיפה השתפר, בתקופת הדיון כשלדבריו ביום הדיון היו רק שלוש אוניות שהמתינו להיכנס לנמל חיפה. מאז העומסים גדלו מעט, כאשר נכון להיום בנמל חיפה יש שבע אוניות שממתינות לפריקה.

יצוין כי כחלק מהדיון בוועדת הכלכלה, סוגיית העובדים נדונה בהרחבה, כאשר לדברי מנהלי הנמלים, למספר העובדים יש השפעה דרמטית על יעילותם, ולכן גריעה של העובדים הזמניים, משמעותה פגיעה ודאית בשירות. "התור התפעולי פחת משמעותית וההישג הזה בא בזכות מלחמה של שרת התחבורה והמשרד, מול ההסתדרות, לגייס עובדים. 90 עובדים שגייסנו לנמל אשדוד, והכשרנו אותם בכל ההסמכות בהליך מאוד מזורז, הפכו את הלימון ללימונדה. לצערי בסוף החודש (קרי סוף דצמבר ותחילת ינואר 2022 - ג.ל) הזה הם מסיימים את החצי שנה שסוכמה להם, מתוך ההבנה ששני הנמלים האחרים ייפתחו. כרגע לא מאריכים להם והארכה יכולה להיות בשורה", אמר זנה במהלך הדיון בוועדת הכלכלה.

בסיום הדיון אמר ח"כ ביטון כי "הוועדה חוזרת על בקשתה מההסתדרות להאריך את העסקת אותם 130 עובדים זמניים לפתרון צוואר הבקבוק בנמלים. אם לאחר מכן הביקוש בנמלים יימשך, אני גם לא רואה סיבה למה לא ייקלטו עובדים אלה, שהם כבר מוכשרים ומנוסים, כעובדים קבועים. אך בכל מקרה, במצב של אבטלה כפי שיש היום, לא ייתכן שמחסור במאה עובדים ייצור איום על כל המשק".

אלא שלמרות הפצרותיו של ביטון, נכון לעכשיו טרם נמצא פתרון לנושא.

מנמל חיפה נמסר כי "על מנת לעמוד בביקושים הגבוהים, חברת נמל חיפה פועלת להאריך את תקופת ההעסקה של העובדים הזמניים. אם ההארכה של העובדים הזמניים תמשיך להיתקל בקשיים, נפנה להליכי קליטה נוספים". יצוין כי בשיחה עם גורם בנמל הוא הבהיר שגם אם הנמל ייאלץ לקלוט עובדים מן המניין, מדובר בתהליך שייקח זמן רב עד השלמתו.

מנמל אשדוד נמסר כי "נמל אשדוד מתנהל מול ההסתדרות וישנן הבנות שאנו מאמינים שיבשילו לכלל הסכם חתום".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי מסר לגלובס כי "נושא העסקת העובדים בנמל חיפה לא מוצה עד תום. ההסתדרות מנסה לגשר על המחלוקות בין הוועדים להנהלה בעניין, וכך גם באשדוד".