אלקין קידם וסמוטריץ' הגיש: הצעת החוק לשינוי מדד תשומות הבנייה

המהלך הדרמטי שנחשף בגלובס לשינוי מדד תשומות הבנייה מתורגם להצעת חוק ראשונה • היוזם, בצלאל סמוטריץ', הציע שלוש חלופות אפשריות לשינוי

בצלאל סמוטריץ'. שלוש חלופות אפשריות לשינוי מדד תשומות הבנייה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בצלאל סמוטריץ'. שלוש חלופות אפשריות לשינוי מדד תשומות הבנייה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ בצלאל סמוטריץ', הגיש הצעת חוק שתגביל את הצמדת מחיר הדירה למדד תשומות הבנייה ותאפשר חלופות אחרות, כמו גם חלופות הצמדה למרכיבים השונים של עלות הדירה. בעקבות השאילתה שהגיש בשבוע שעבר לשר אלקין, וכן דבריו של השר לגלובס לפיהם יתמוך ביוזמת חקיקה פרטית בנושא - סמוטריץ' עשה השבוע צעד נוסף לתיקון המצב.

לפי ההצעה, מוכר יוכל להצמיד את יתרת התשלום עבור דירה לאחד משלושה מדדים: למדד תשומות הבניה, למדד המחירים לצרכן או לשער הדולר. סמוטריץ' אמר לגלובס כי החלופות יבחנו בשלב הכנת החוק בוועדה על ידי גורמי המקצוע.

בהצעת החוק מוצע שההצמדה לא תחול על יותר מ-50% ממחיר הדירה ביום חתימת החוזה. מכיוון שהחלופה הזו עלולה לפגוע בקבלנים בפריפריה ישנן עוד שתי חלופות: שההצמדה לא תחול אלא על רכיב עלות הבניה מתוך עלות הדירה הכוללת - ולא על רכיבים אחרים, ובכללם מחיר הקרקע. החלופה השלישית היא שההצמדה תחול על מרכיבי מדד תשומות הבניה מתוך עלות הדירה, כפי שהוגדרו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ולא על מרכיבים שונים בבנייה.

"הצעד הוא הכרחי ויעיל"

על פי הצעת החוק, מוכר לא יצמיד את יתרת התשלום לדירה כאשר הדירה כבר מוכנה למגורים, או שעבר המועד הקבוע למסירה בחוזה. על החוק חתומים 30 ח"כים מהאופוזיציה והקואליציה.

לדברי סמוטריץ', בשיתוף פעולה עם הקואליציה ניתן יהיה להעביר את החוק בתוך חודשיים של עבודה בכנסת. "מאחר שעמדת גורמי המקצוע במשרדי האוצר והשיכון היא שהצעד הכרחי ויעיל, בכוונתי להגיש בקשה לפטור מחובת הנחה, ואם הקואליציה תשתף פעולה ותהיה עניינית אפשר יהיה להעביר את החוק הזה בתוך חודשיים ולהביא בשורה מאוד משמעותית בתחום מחירי הדיור", אמר סמוטריץ'. "עם החוק הזה אנחנו יכולים להוזיל ב-2.5% את מחירי הדיור באופן מיידי".

"לא יהיו מלחמות קרדיט"

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "הצמדת מחיר הדירה למדד תשומות הבניה מביאה בכל שנה לעליה משמעותית במחיר הדירה מעת חתימת החוזה ועד לקבלת הדירה ותשלום מלוא מחירה בפועל. התייקרות זו יכולה להביא להתייקרות מחיר הדירה בלמעלה מ-15%. בחודש נובמבר 2021 עלה מדד תשומות הבניה בחצי אחוז, והשלים עליה של 5.3% רק בשנת 2021".

"מדד תשומות הבניה משפיע על הוצאות הקבלנים ביחס לעלות הבניה בלבד ואין לו שום השפעה על רכיב הקרקע והרווח שמהווים את רוב מחיר הדירה", נכתב בהמשך. "ממילא, אין שום הצדקה להצמיד את מחיר הדירה כולו למדד תשומות הבניה. בנוסף, לא פעם נוצר מצב בו הושלמה הבניה ולא נעשה עוד שימוש לא בחומר ולא בעובדים, או לחילופין כשהמוכר מאחר במועד המסירה, ועדיין קיימת הצמדה של יתרת התשלום...הצעת חוק זו הינה נדבך נוסף בבלימת עליית מחירי הנדל"ן בישראל, ותמנע מרוכשי דירות רבים תשלום הצמדה שאינו סביר על מרכיבים במחיר הדירה שאינו מושפע מעליית המדד".

אלקין עצמו, טען שהוא אינו מתנגד עקרונית להצעת החוק של סמוטריץ והוסיף: "לא נעכב בגלל מלחמת קרדיטים. נבחן את הצעת החוק כשתגיע לוועדת השרים ואם נראה לנכון - נתמוך בה בטרומית". גם במשרד השיכון עובדים על התיקון לחוק.