3 מסלולים יפהפיים שכמעט הפכו השנה לאתרי בנייה - וניצלו ברגע האחרון

בגבעות מודיעין, באפולוניה ובמכתש רמון בוטלו תוכניות בנייה שהיו פוגעות קשות בטבע. סיפורים עם סוף טוב, בינתיים

מכתש רמון. ניצל פעמיים, משני אסונות סביבתיים שונים / צילום: Shutterstock
מכתש רמון. ניצל פעמיים, משני אסונות סביבתיים שונים / צילום: Shutterstock

סוף השנה הוא הזדמנות להביט לאחור, וברוח הסביבתית השורה על העולם, לבחון את המאבקים למען שמירה על הטבע והשטחים הפתוחים שהסתיימו בהצלחה. את הקרדיט יש לזקוף לזכות אזרחים אכפתיים שהתאגדו ומחו ויצרו כוח ציבורי. הנה כמה סיפורים עם סוף טוב והצעה לטיול בצדם.

גבעות מודיעין - הגבעות הדרומיות של העיר מודיעין, המשתרעות על שטח של 3,400 דונם, היו במוקד מאבק מתוקשר, לאחר שלוועדות התכנון הוגשה תוכנית הרחבה הכוללת הקמת שכונת מגורים חדשה בשטח הבתולי.

אזור הגבעות הוא שטח בר טבעי ופתוח, ומתקיים בו איזון אקולוגי עדין. מתנגדי הבנייה טענו שזהו חלק מהמסדרון האקולוגי הארצי, השומר על רצף פתוח במרכז, מיער מודיעין ועד נחל אלכסנדר שבאזור כפר יונה.

הרצף הזה חיוני למעבר בעלי חיים ולריבוי הצומח, שלו חלק חשוב בהפחתת ההתחממות הגלובלית. בשכונה שאמורה הייתה לקום במקום תוכננו 43,000 יחידות דיור, מרכז עסקים חדש, מרכז רפואי ואקדמי וציר של מסילת רכבת נוספת. מבחינת החי והצומח, זו קטסטרופה.

גבעות מודיעין / צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע
 גבעות מודיעין / צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

 
תושבי מודיעין והסביבה כמו גם אזרחים מכל הארץ, סירבו לקבל את רוע הגזירה. יחד עם ראש העיר חברו לחברה להגנת הטבע, רתמו ארגונים ירוקים נוספים ויצאו למאבק מול ועדות התכנון והבנייה, במטרה להכריז על האזור גן לאומי ולשמר אותו גם לדורות הבאים.
לאחר דיונים והתנגדויות רבות, המאבק הצליח. מומלץ להגיע בימים אלה, עוד לפני ההכרזה הרשמית (תהליך ארוך ומתיש בפני עצמו), לטייל בגבעות החינניות המוריקות, שמתמלאות בפריחת חורף יפה ועושות טוב בלב.

הרצליה, אפולוניה - המקרה של אפולוניה הוא חסר תקדים, משום שלראשונה התערב בג"ץ בנושא סביבתי, הכריע וביטל תכנית בינוי. במקור תוכננה בנייה של 3,000 יחידות דיור לצד מסחר, תעסוקה, ספורט ואפילו מלונאות על פני אלף דונם ממזרח למבצר אפולוניה ולחוף הים - שטח בר פתוח ומגוון, מלא אוצרות טבע והיסטוריה.

התוכנית הגיעה לותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור), ועברה דרך כל הערכאות האפשריות. זה נגמר בניצחון כמעט בלתי אפשרי של אזרחים יחד עם העירייה, בשילוב ארגון אדם טבע ודין.

שטח המריבה הפך לאקו פארק. נערכים בו סיורים וחי בו עדר צבאים קטן וקצת מבוהל מכמות המבקרים. אפשר לטייל באזור אך מומלץ לשמור על שקט, לשוטט רגלית (בבקשה בלי כלים ממונעים!) ואם יש כלבים, רצוי עם רצועה, שלא יבהילו את בעלי החיים.

מכתש רמון - המכתש ניצל השנה פעמיים, משני אסונות סביבתיים שאיימו עליו. גל המחאה הראשון התעורר בעקבות הצבת 14 עמודי חשמל שפגעו בנוף הבראשיתי, וסחף תושבים וחובבי טבע למחאה. המוחים דרשו את תיקון הכשל התכנוני, ביטול העמודים והטמנת הקו בקרקע, בטרם ייגרם נזק בלתי הפיך.

הם הפיצו עצומה, ייסדו דף פייסבוק פעיל והקימו מאהל מחאה למרגלות אחד העמודים - למנוע המשך עבודות. התקשורת גויסה, נערכו עצרות, סיורים ומפגשים, מיצגים וסרטונים, הוצגו תכניות חלופיות - עד שזה הצליח. לראשונה בישראל שינו גורמי התכנון תכנית מאושרת שיצאה לדרך והמירו אותה בתכנית חלופית, שתצא לפועל בשנה הקרובה.

מחאת העמודים / צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע
 מחאת העמודים / צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

 
כחצי שנה אחרי, הובילו המוחים מאבק נוסף. הפעם נגד תוכנית להקמת אמפי ענק למופעים, עם 3,000 מקומות ישיבה, במחצבה ישנה הסמוכה לשמורה.
היוזמה הזו מוזרה, שכן המכתש מוגדר כשמורת אור כוכבים היחידה בארץ, בזכות האפלה שמאפשרת צפייה מופלאה בשמיים, ומשמש מוקד לתיירות ייחודית זו.

הפרדוקס הוא שדווקא גורמי התיירות סיכנו את מעמדו המיוחד בטונות של תאורה ודציבלים. גם המאבק הזה צלח, ושר התיירות החדש יואל רזבוזוב הורה על עצירת התוכנית, מתוך הכרה בערכי הקיימות. המכתש ניצל בשנית, בינתיים. עד שהעמודים יוסרו לחלוטין ולא תצוץ שום תוכנית חדשה, נצלו את ההזדמנות לטייל בשבילי המכתש וליהנות מנופי ירח מפעימים.

בימים אלה ניטשים שלושה מאבקי סביבה חשובים והמדור שולח ברכת הצלחה לתושבי יוקנעם הנאבקים נגד הבנייה בעמק השלום הפסטורלי, לתושבי כוכב יאיר צור יגאל המתנגדים להקמת שכונה עירונית במסדרון האקולוגי הצר, ולתושבי רמת אביב המוחים נגד תכנית בנייה אינטנסיבית בעמק הנרקיסים.