כשמספרי המאומתים בעלייה: כיצד להכין את העסק לגל האומיקרון?

ראש הממשלה לא מתכנן בינתיים לסגור את המשק, אך מנגד באוצר לא ימהרו לפצות בעלי עסקים שנפגעו מגל התחלואה הגובר • החל מחובת גבייה עכשיו גם במחיר של אי נעימות, דרך תשלום במזומן ועד הכשרת עובדים דווקא כעת – 5 טיפים לבעלי עסקים

הזן החדש “אומיקרון” / הדמיה: Reuters, EyePress News
הזן החדש “אומיקרון” / הדמיה: Reuters, EyePress News

"צונאמי" האומיקרון, כפי שהתבטא ראש הממשלה נפתלי בנט, כבר כאן. מגבלות התו הירוק נכנסו לתוקף, בקניונים נסגרו מתחמי המזון, בעלי אולמות השמחה כבר מדווחים על האטה משמעותית בפעילות והצפי הוא שעשרות אלפי עובדים יכנסו לבידוד בשבועות הקרובים. כפי שראינו בגלים הקודמים, האדוות יגיעו לעסקים רבים.

אז איך בעלי עסקים, ובעיקר קטנים ובינוניים יכולים להיערך להשלכות הגל החמישי, וכיצד להגדיל את הסיכויים לעבור אותו במינימום נזקים כלכליים? להלן חמישה טיפים.

גבייה

על פי נתוני הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, 39% מהגופים הציבוריים, 34% מהגופים הממשלתיים ו-28% מהרשויות המקומיות אינם משלמים בזמן. במגזר הפרטי מוסר התשלומים אינו טוב בהרבה. "אמנם, נכון לעכשיו המצב הכלכלי סביר, אולם לאיש אין מושג מה יהיו השלכות האומיקרון. מסיבה זו, חשוב לשים כעת דגש על גבייה. אל תשאירו חובות פתוחים בגלל אי נעימות או 'כי אתם מכירים את הלקוח'", אומר מריאנו פטסינסקי, מנכ"ל חברת הפינטק אפ קפיטל ומומחה לאשראי עסקי. "תרימו טלפון ותבקשו כעת את מה שמגיע לכם. לא בטוח שבהמשך תוכלו לגבות זאת".

הקדמת תשלומים

גל האומיקרון מביא עימו חוסר וודאות, ולאיש אין למעשה מושג מה יהי השלכותיו הבריאותיות והכלכליות. בתקופה כ"כ תנודתית, לא ניתן לדעת מי מהלקוחות יקלע לקשיים, בצורה ישירה או עקיפה. "כדאי מאוד לשקול את האפשרות לתת הנחת מזומן ולקבל תשלומים היום, במקום בשוטף פלוס" מסביר פטסינסקי. "אפשר לבצע את ההקדמה ישירות מול הלקוח או באמצעות חברות פקטורינג". במקביל, בעלי עסקים להם אין בעיית תזרים, יכולים לשקול לנצל את המצב ולהציע מיוזמתם להקדים תשלומים לספקים, ובכך ליהנות מההנחה אותם יקבלו. לגבי גובה ההנחה, המחירים הדבר תלוי במצבו של העסק וביכולת המיקוח שלו.

תזרים 

אחת הסיבות המרכזיות בעטיין עסקים נקלעים למשבר כלכלי היא בגלל בעייה תזרימית (הכנסות פחות הוצאות). הגדלת צד ההכנסות היא הדרך הנכונה, אולם במקרים רבים השליטה על צד ההכנסות היא "משאלת לב". לעומת זאת, על צד ההוצאות יש שליטה מלאה. "תקופה זו היא זמן טוב לעבור על כל צד ההוצאות ולבחון כיצד מצמצמים אותן: ניהול מו"מ מול ספקים על מנת להוריד מחירים, מעבר מהוצאות 'קבועות' להוצאות 'משתנות', לבחון האם לאור מעבר לעבודה מהבית יש צורך בשטחי המשרדים הנוכחיים, לבחון האם ניתן להעביר חלק מהעובדים לעבודה חלקית מהבית (באופן קבוע) ולהעמיד חדר אחד למספר עובדים ברוטציה וכו'.

אל תתפתו 

תקופה זו, והחשש מההולך לקרות, גורמת לעסקים רבים לקחת כל לקוח חדש אפשרי, אבל זו עלולה להיות טעות קשה. לקוח חדש דורש, בתחילת העובדה המשותפת, השקעה גדולה. הרווח יהיה, אם בכלל, רק בהמשך.

טיוב והכשרת עובדים 

בשגרת העבודה לא תמיד יש זמן לעצור ולחשוב. ירידה בהיקף הפעילות מהווה הזדמנות מצויינת לבצע חשיבה מחדש. עובדים הם נכס של העסק ובמקרים רבים תהיה זו שגיאה לפטר או לצמצם את היקפי העסקתם בגלל האטה (בשאיפה זמנית) בפעילות. "במקביל, ירידה בהיקפי העבודה יכולה להוות הזדמנות טובה להכשרת עובדים ולהרחבת תחומי התמחותם. לאחר המשבר תזכו בעובדים מיומנים בכלי עבודה נוספים", ממליץ פטסינסקי.