מתקרבים לאזור המסוכן בנדל"ן? בנק ישראל מוציא לבנקים כרטיס צהוב

שני הבנקים הגדולים, הפועלים ולאומי, הרחיבו בשנה האחרונה משמעותית את החשיפה לבינוי ונדל"ן, ובבנק ישראל התריעו בעבר מפני המגמה • במכתב למנכ"לי הבנקים, שהגיע לידי גלובס, הורה הפיקוח כי הבנקים יתאימו את ההפרשות הקבוצתיות לעלייה בסיכון וירחיבו את הדיווח לציבור שיכלול את שיעור המימון שהוענק ואת מצב הנכס

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: אייל טואג
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: אייל טואג

הבנקים יוכלו בינתיים להמשיך עם החשיפה הגבוהה לבינוי ונדל"ן, אך יצטרכו להיות הרבה יותר שקופים כלפי הציבור. הפיקוח על הבנקים שלח היום (ה') מכתב למנכ"לי הבנקים בו הוא מחדד את הצורך לבצע הפרשות קבוצתיות להפסדי אשראי על מנת לוודא כי כריות הביטחון יתאמו לסיכון הגובר.

"במהלך השנתיים האחרונות ובעיקר במהלך תשעת החודשים הראשונים של שנת 2021, חל גידול משמעותי ביתרות האשראי המסחרי בכלל וביתרות האשראי לענף הבינוי והנדל"ן בפרט", כתבו בפיקוח על הבנקים למנכ"לי הבנקים. "גידול זה לווה בחלקו בהגדל תאבון הסיכון, בהקלות בתנאי החיתום, ובירידה במרווחי האשראי של העסקאות החדשות. כתוצאה מכך חלק עלייה ברמת הסיכון של תיק האשראי המסחרי, המתבטאת בעלייה במידת הריכוזיות של התיק ובמידת החשיפה של התיק לסיכון המתגבר בענף הבינוי והנדל"ן".

בשל כך חייבו בפיקוח על הבנקים להתאים בדוח הכספי של 2021 והלאה את ההפרשה הקבוצתית בגין תיק האשראי המסחרי, באופן שייתן ביטוי נאות לעלייה ברמת הסיכון של התיק. "זאת, על מנת לוודא שההפרשות להפסדי אשראי בגין התיק המסחרי יהיו מספיקות כדי לכסות באופן שמרני וזהיר את האומדן העדכני של הפסדי האשראי מתיק זה", הסבירו בפיקוח על הבנקים, והפנו את המנכ"לים להוראות הדיווח לציבור לפיו החל מ-1 בינואר 2022 תאגידים בנקאיים נדרשים ליישם לראונה את כללי החשבונאות החדשים שנקבעו בארה"ב בנושא "הפסדי אשראי צפויים" (CECL).

הורחב הגילוי לו נדרשים הבנקים

נציין כי המכתב שיצא היום הינו בהמשך למכתב שבנק ישראל שלח לבנקים ב-19 באוגוסט השנה בעניין ״עליה בסיכון האשראי לענף הבינוי והנדלן״. סעיף (6) במכתב קבע אז כי "בחישוב ההפרשה הקבוצתית להפסדי אשראי יש להביא בחשבון מהיר בתיק האשראי והקלות בתנאי החיתום. הנכם נדרשים לוודא ביצוע ההתאמות הנדרשות בחישוב ההפרשה״. חלק מהוראות אותו מכתב יושמו בדוחות הרבעון השלישי, אך היום הרחיב הפיקוח על הבנקים את הגילוי לו נדרשים הבנקים בדוחות.

עוד מחייב בנק ישראל את הבנקים לכלול בדוח לציבור החל מדוח 2021 והלאה גם גילוי כמותי ואיכותי על הסיכון בענף הבינוי והנדל"ן והשפעתו על הסיכון בתיק המסחרי של הבנק, וזה יכלול בין היתר התייחסות לגידול המתגבר באשראי לענף וכן פירוט כמותי של סוגי החשיפות (הלוואות, ערבויות ומסגרות), ייעוד הנדל"ן (לדוגמה למסחר, לתעשייה, לדיור וכו'), מצב הנכס (קרקעות, נדל"ן בבנייה, נדל"ן שבנייתו הושלמה) וכן איכות ושווי הביטחונות כולל שיעורי המימון.

בפיקוח על הבנקים יחייבו את הבנקים לפרסם בדוחות שלהם גם התייחסות לשינויי בשיעור מרווחי האשראי המסחרי ומרווח האשראי לבינוי ונדל"ן ואף לציין מגמות בהיקף האשראי בתחום זה, לדוגמה סיווג בעייתי או סיווג פגום.

מנתוני הרבעון השלישי עולה כי שני הבנקים הגדולים הם גם אלו עם החשיפה הגדולה ביותר לבינוי, כאשר החשיפה של לאומי  עומדת על 129 מיליארד שקל, בעוד זו של הפועלים  עומדת על 133 מיליארד שקל. נציין, כי המספרים לכשעצמם אינם מלמדים על הסכומים המדויקים שהועמדו לטובת מיזמי בנייה על כל סוגיהם השונים, כיוון שחבות לנדל"ן מורכבת מרכיבי אשראי שונים שלא כולם באים לידי ביטוי במספרים, אך היא בהחלט יכולה ללמד על מגמת הגידול בחשיפה, וזו כאמור אכן קיימת.