לראשונה: האיחוד האירופי יגדיר גז ואנרגיה אטומית כהשקעות "ירוקות"

נציבות האיחוד האירופי הודיעה כי היא מתכוונת לכלול את השימוש בגז טבעי ובאנרגיה גרעינית כחלק מהשקעות ה"ידידותיות לסביבה" שלה החל מ-2023 • הצעד עורר ביקורת מצד ארגונים ירוקים • המהלך עשוי להתניע רנסנס של כורים אטומיים במדינות האיחוד

הכניסה לכור גרעיני בצרפת / צילום: Shutterstock
הכניסה לכור גרעיני בצרפת / צילום: Shutterstock

נציבות האיחוד האירופי הודיעה כי היא מתכוונת לכלול את השימוש בגז טבעי ובאנרגיה גרעינית כחלק מהשקעות ה"ידידותיות לסביבה" שלה החל מ-2023, במסגרת ההתחייבות של האיחוד להפחתה דרסטית של גזי חממה ולהפסקת השימוש בדלקי מאובנים.

שעתיים בלבד לפני חגיגות השנה החדשה, במועד שככל הנראה נועד לצמצם את העיסוק התקשורתי בהכרזה, פירסמה הנציבות את המלצותיה ל"טקסונומיה של פעילויות ברות-קיימא" - רשימת השקעות "ירוקות" שכוללות הפעם את שתי הטכנולוגיות השנויות-במחלוקת. עד ה-12 בינואר יכולות המדינות החברות להגיב למסמך, אך הוא צפוי להיות מאושר, אפילו אם כמה מהמדינות יתנגדו לו.

לפי ההצעה, כורים אטומיים מהדור החדיש ביותר, שהסיכון לתקלה בהם הוא נמוך יחסית, וכן טורבינות חדישות המשתמשות בגז טבעי ואינן פולטות יותר מ-100 גרם פחמן דו-חמצני (גז חממה) לייצור קילו-ואט שעה של אנרגיה ייחשבו כ"ידידותיים לסביבה" ויקבלו בעצם "אור ירוק" מהנציבות להשקעה עתידית החל מ-2023.

פעילי איכות סביבה וארגונים הפועלים נגד שינויי האקלים ביקרו בעבר את הצעד הצפוי, ואמרו בין היתר כי אנרגיה אטומית כרוכה בסיכון רב לסביבה ובצורך להטמין פסולת רדיואקטיבית למשך אלפי שנים, וכי הגז הטבעי כרוך בפליטות סמויות לאורך הצינורות שמובילים אותו, מה שגורם למעשה לשחרור המתאן - גז חממה רב עוצמה הרבה יותר מפחמן דו-חמצני - לאטמוספירה. זאת, בנוסף לסוגיות כמו הפקה, שימוש במים, סיכון לתקלות ובעיות נוספות שנקשרו בשתי הטכנולוגיות.

הירוקים בגרמניה יצאו נגד ההחלטה: לא נוכל לקבל את המתווה

הנציבות נימקה את הצעד בכך שהשקעה בשני תחומים אלה - גז טבעי ואנרגיה אטומית - "יאיצו את היציאה ממקורות אנרגיה מזיקים יותר, כמו פחם, ויובילו אותנו לעבר שימוש במקורות אנרגיה דלים בשחרור פחמן".

שר הכלכלה והאקלים הגרמני, ממפלגת "הירוקים", רוברט האבק, יצא אתמול נגד המתווה המוצע ואמר כי הוא "אינו מקובל" על המפלגה. "הירוקים" בגרמניה צמחו בין היתר מתוך תנועה המתנגדת לאנרגיה אטומית, והסוגיה היא חלק משמעותי מהמצע שלהם. "אנחנו לא נוכל לקבל את המתווה בנציבות האירופית", אמר האבק, והגדיר את הגדרת האנרגיה האטומית כ"ירוקה" כ"שגויה" בגלל ההשלכות הארוכות-טווח של השימוש בה. "זה מאוד מפוקפק", אמר, "כיצד הפרקטיקה של 'גרינוושינג' (התחזות למדיניות "ירוקה") מגיעה לשווקים הפיננסיים".

ההגדרה משקפת את הקרע בתוך האיחוד האירופי בנוגע לשימוש באנרגיה אטומית במיוחד. בעוד גרמניה הודיעה על סגירה של כל הכורים הגרעינייים שלה בעקבות אסון פוקושימה ביפן ב-2011, וסגרה בסוף השבוע שלושה מתוך שישה הכורים הפעילים האחרונים, צרפת מקדמת את הטכנולוגיה הגרעינית בכל הכוח. פריז שואפת לנצל את הניסיון הרב שלה בתחום (70% מהחשמל בצרפת מסופק על ידי כורים אטומיים) כדי לייצא בהצלחה כורים למדינות אירופה.

אם הנציבות האירופית אכן תגדיר את שני המקורות הללו כחלק מה"טקסונומיה של פעילויות ברות-קיימא", מעמדם "ישתדרג" ויהפוך להשקעות לגטימיות כחלק מהחזון הירוק של היבשת, וההפחתה הדרסטית בפליטת גזי חממה אליה התחייב האיחוד האירופי עד שנת 2050. המהלך עשוי להתניע רנסנס של כורים אטומיים במדינות האיחוד, או הסתמכות רבה יותר על גז טבעי מרוסיה, נורבגיה או מדינות המפרץ וארה"ב (גז מונזל). עד ה-12 בינואר צריכות המדינות החברות להגיב למסמך, אך מספיק רוב כדי לאשר אותו. גם אוסטריה (שבה שולטת קואליציה של הירוקים והשמרנים) מביעה התנגדות חריפה אליו, ואף איימה לפנות לבית הדין של האיחוד האירופי נגד הסיווג של אנרגיה אטומית כ"ירוקה".