האיחוד האירופי יכריע אם להתייחס לגז טבעי ולאנרגיה אטומית כהשקעות "ירוקות"

הצעד מעורר ביקורת בקרב ארגוני איכות סביבה וגורמים מקצועיים באו"ם • אם הנציבות האירופית תגדיר את שני המקורות הללו כחלק מה"טקסונומיה של פעילויות ברות-קיימא", מעמדם "ישתדרג" ויהפוך אותם להשקעות לגיטימיות כחלק מהחזון הירוק של היבשת

דגלי האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock
דגלי האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

האיחוד האירופי עשוי לכלול בקרוב את השימוש בגז טבעי ובאנרגיה גרעינית כחלק מהשקעות "ירוקות" ולגיטימיות, במסגרת החזון שלו להפחתת גזי חממה ולהפסקת השימוש בדלקי מאובנים ביבשת. הצעד מעורר ביקורת בקרב ארגוני איכות סביבה, גורמים מקצועיים באו"ם וגם הפעילה הסביבתית גרטה תונברג משבדיה ביקרה בחריפות את הצעד, ואמרה כי הוא מוכיח שהמחויבות האירופית לאקלים היא "מזויפת".

המחלוקת סובבת סביב הגדרת השימוש בגז טבעי, שכרוך בפחות פליטות פחמן דו-חמצני לאטמוספירה בתהליך הבעירה שלו למען אנרגיה, ובאנרגיה גרעינית, שכמעט ואינה משחררת גזי חממה לאטמוספירה - כטכנולוגיות "מעבר" או טכנולוגיות "ירוקות". ההגדרה הרשמית צפויה להתפרסם בשבועות הקרובים, אולם בחודשים האחרונים מתנהל קרב על הסיווג הנכון.

גז טבעי עדיין משחרר כמויות גדולות של פחמן דו-חמצני במהלך הבעירה, והוא עצמו מהווה גז חממה עוצמתי הרבה יותר כאשר הוא דולף מהצינורות המובילים אותו על פני אלפי קילומטרים. אנרגיה גרעינית קשורה בתקריות בטיחות, בשימוש רב במים וכן בצורך ליצור מטמנות פסולת רדיוקאטיבית ולהוביל אותה על פני שטחים מאוכלסים.

אם הנציבות האירופית תגדיר את שני המקורות הללו כחלק מה"טקסונומיה של פעילויות ברות-קיימא", מעמדם "ישתדרג" ויהפוך להשקעות לגיטימיות כחלק מהחזון הירוק של היבשת, וההפחתה הדרסטית בפליטת גזי חממה אליה התחייב האיחוד האירופי עד שנת 2050. המהלך עשוי להתניע רנסנס של כורים אטומיים במדינות האיחוד, או הסתמכות רבה יותר על גז טבעי מרוסיה, נורבגיה או ממדינות המפרץ ומארה"ב (גז מונזל).

הנושא נמצא במחלוקת לא רק בעימות שבין ארגוני איכות סביבה לאיחוד האירופי אלא גם בתוך האיחוד האירופי עצמו. צרפת מקדמת בחוזקה את השימוש בכוח גרעיני, ומציעה להקים רשת של כורים גרעיניים במדינות שונות באיחוד כדי להפחית את פליטות גזי החממה. מנגד, הגרמנים מסתמכים על גז טבעי. בגרמניה, שבה החליטה הממשלה לפני כעשור על הפסקה הדרגתית של פעילות תחנות הכוח הגרעיניות (בעקבות האסון בפוקושימה), השימוש בגז טבעי צפוי לעלות בחדות בעשורים הקרובים, לפני שהכלכלה תעבור לשימוש במימן, טכנולוגיה עתידית שעדיין נמצאת בשלב התחלתי.

לפי הדיווחים מבריסל, ההגדרה והסיווג של שני מגזרי אנרגיה אלה נמצא כעת בדיונים רמי-דרג במעורבות נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון-דר-ליין. חלק ממדינות אירופה אף איימו לפנות לבית הדין הגבוה של האיחוד האירופי אם אנרגיה גרעינית תסווג כ"ירוקה". ההכרזה צפויה להתפרסם באמצע ינואר. פשרה אפשרית היא ששני מקורות האנרגיה לא יסווגו כ"ירוקים", אך יהיו חלק מרשימת האנרגיות הנתמכות על ידי הנציבות בדרך להשגת יעד של אפס פליטות גזי חממה.