מגפת הקורונה: אם לא נפעל בצורה דרסטית - אנחנו צועדים לקראת אסון

זן האומיקרון הולך ומתפשט אך הממשלה לא נערכת לקראתו • הדרך לצמצם את העומס במחלקות בתי החולים היא להקים מערך לאשפוז ביתי

מחלקת קורונה. יש רק דרך אחת לעבור את הגל החמישי מבלי להביא לקריסת המערכת - אשפוז ביתי / צילום: Shutterstock, Stefano Guidi
מחלקת קורונה. יש רק דרך אחת לעבור את הגל החמישי מבלי להביא לקריסת המערכת - אשפוז ביתי / צילום: Shutterstock, Stefano Guidi

בימים אלו מדינת ישראל צועדת בבטחה לקראת אסון. הכתובת על הקיר בוהקת וכולם עוצמים את העיניים ומתעלמים. סגר, כבר הבהירו בגל הרביעי, אינו על השולחן. קמפיין החיסונים מדשדש. גיוס מכונות האקמו מתנהל בעצלתיים. קצב ההדבקה הנוכחי מלמד כי מדיניות הממשלה תוביל לכך שבתוך ימים ספורים נגיע לאלפים רבים של מאומתי קורונה ביום, על פי מדיניות הציבור - יהיה מה שיהיה. חיה ותן לחלות.

אמנם וריאנט האומיקרון אמור להיות קל יותר מקודמיו, אך הגידול המעריכי בכמות החולים יביא לכך שגם אם אחוזי התחלואה הקשה יהיו נמוכים, במספרים מוחלטים הם עדיין יתגברו. מחלקות הקורונה שהחלו לא מכבר להיפתח מחדש עלולות להיות מוצפות שוב, מיטות הטיפול הנמרץ ייתפסו והצוותים הרפואיים יחלו ויחסרו. המשמעויות ברורות לכל, גם אם לא נעים ולא נח לדבר עליהם - אי ספיקה של מערכת הבריאות.

יש רק דרך אחת לעבור את הגל החמישי מבלי להביא לקריסת המערכת - אשפוז ביתי. המדינה, ממשרד הבריאות, דרך בתי החולים, עבור בקופות החולים וכלה בשוק הפרטי חייבים להיערך במהירות למתן אפשרות לאשפוז בית של חולי קורונה וחולים אחרים שישחררו מיטות בבתי החולים. גם אם אשפוז הבית נחשב פחות מאשפוז בבית חולים, ולא בטוח שזה כך, עדיין הוא חלופה מצוינת אם אין מקום בבתי החולים.

מזה שנים שמדינת ישראל והרגולטור מונעים את התפתחות האשפוז הביתי בישראל. יש לכך סיבות רבות - לחצים תקציביים, מאבקי כוח בתוך הממסד הרפואי - אך מעל לכל מרחף העדר אסטרטגיה ארוכת טווח במערכת הבריאות, המאפיין את המערכת לאורך כל הדרך.

זוהי הדקה ה-90 לפני הגל החמישי

אשפוז בית, או טיפול רפואי בקהילה, הוא תחום מתפתח בכל רחבי העולם. באפריל 2019 התקיים בעיר מדריד כנס עולמי ראשון לאשפוז בית ושם הוצגה ההתפתחות של אשפוז בית במדינות רבות כמו מספרד, אוסטרליה, איטליה, אנגליה, צרפת, פינלנד, קנדה, פורטוגל, ברזיל, אירלנד, ליטא, טייוואן וארה"ב. היום, עם ההתפתחות המשמעותית של תחום הרפואה מרחוק (טלמדיסין), האשפוז בבית הופך פרקטי יותר, בטוח יותר, מקצועי יותר, והחסמים נגדו קטנו משמעותית.

ראש הממשלה נפתלי בנט שאמון על ניהול משבר הקורונה חייב בבהילות להיכנס לנושא ולפעול להקמת מערך אשפוז בית ואשפז קהילתי שיקטין עומסים מבתי החולים. למערכת הבריאות כלים להתמודד עם האתגר, אבל לצד המערכת הציבורית חובה לאפשר גם למערכת הפרטית להיכנס במהירות לתחום. המערכת הפרטית זריזה יותר מהמערכת הציבורית, לעיתים משופעת במשאבים רבים יותר והיא תוכל להיערך למתן פתרון של אשפוז בית והקטנת העומסים מבתי החולים מהר יותר מהמערכת הציבורית.

זוהי הדקה ה-90 לפני הגל החמישי. אם אנחנו לא רוצים להגיע לאי ספיקה של מערכת הבריאות, לחזור להתלבטויות המחרידות של מי יונשם ועל מי לוותר, מוכרחים לספק למערכת הבריאות חלופה פרקטית.

הכותב הוא מייסד ויו"ר חברת 'פרש קונספט', ומומחה למדיניות בריאות ציבורית. כיהן כסגן מנהל ביה"ח אסותא, ניהל את אגף הבריאות בחברת הפניקס וייעץ לשר הבריאות