אושר בוועדת השרים לחקיקה: ייצוג משפטי לנפגעי עבירות מין כבר בשלב הגשת התלונה

העלות התקציבית המוערכת של הצעת החוק, שמקדם השר גדעון סער, עומדת על כ-12 מיליון שקל בשנה

תחנת משטרה. הצעת החוק תאפשר יייצוג משפטי לנפגעי עבירות מין מרגע הגשת התלונה / אילוסטרציה: Shutterstock, Roman Yanushevsky
תחנת משטרה. הצעת החוק תאפשר יייצוג משפטי לנפגעי עבירות מין מרגע הגשת התלונה / אילוסטרציה: Shutterstock, Roman Yanushevsky

ועדת השרים לחקיקה אישרה הבוקר (א') בפה אחד מתן ייצוג משפטי לנפגעי ולנפגעות עבירות מין כבר בשלב הגשת התלונה. העלות התקציבית מוערכת בכ-12 מיליון שקל בשנה. כיום הייצוג המשפטי שניתן לנפגעים ולנפגעות מצומצם לעבירות המין החמורות - אינוס, עבירות מין במשפחה ובעילת קטינה. בהליך האזרחי קיים מבחן של זכאות כלכלית.

הצעת החוק, אותה קידם השר גדעון סער, מרחיבה את הסיוע המשפטי לנפגעי עבירות מין, כך שיחול ללא מבחן זכאות כלכלית והחל משלב החקירה בהליך הפלילי ואף בהליך אזרחי שנובע כתוצאה מהפגיעה. הצעת החוק אושרה כאמור פה אחד בוועדת השרים לחקיקה, וכעת היא תגיע בשבועות הקרובים להצבעה בכנסת בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית. 

מדובר בתיקון חשוב בשל הצורך של הנפגעים והנפגעות בליווי, בשלב הקריטי של הגשת תלונה. הרחבת הסיוע המשפטי לנפגעי עבירות מין נובעת מההבנה כי תקיפה מינית היא פגיעה קשה, ייחודית וטראומתית. נפגעות ונפגעי העבירה מתקשים בחשיפה הכרוכה בניהול הליכים משפטיים ולכן לא אחת מתקשים להתלונן או לשמור על קשר רציף עם רשויות האכיפה. הסיוע המשפטי נועד כדי לאפשר לנפגעות ולנפגעי עבירות המין למצות את זכויותיהם בהליך הפלילי כבר משלב החקירה וכדי לסייע בתיווך העולם המשפטי עבורם.

סער מסר: "זהו צעד נוסף בשורה של תיקוני חקיקה שאני מוביל למען נפגעי עבירות מין, כמו גם החקיקה למתן פיצוי לנפגעי עבירות מין מיד לאחר הרשעת הנאשם. כלל התיקונים נועדו לשפר את היחס של גורמי האכיפה לנפגעי העבירה ולטייב את המענה השיקומי שניתן להם".