השביתה שהציתה קרב לא שגרתי בין וורן באפט לברני סנדרס

חילוף מכתבים לא שגרתי בין הסנטור הדמוקרטי ברני סנדרס לוורן באפרט בגלל שביתת עובדים מתמשכת בחברה בת של Berkshire Hathaway של באפט • הסנטור הדמוקרטי פנה ישירות לוורן באפט, מספר 9 בדירוג עשירי העולם, וביקש ממנו להתערב לטובת עובדיו השובתים • באפט בתגובה: זאת לא העבודה שלי

וורן באפט. לא הביע הסתייגות מאיגודי עובדים / צילום: Reuters, Rick Wilking
וורן באפט. לא הביע הסתייגות מאיגודי עובדים / צילום: Reuters, Rick Wilking

450 עובדים של Precision Castparts, חברה בת של Berkshire Hathaway של וורן באפט, שובתים כבר שלושה חודשים במחאה על תנאי העסקתם. הסנטור הדמוקרטי ברני סנדרס כתב על כך מכתב ישיר לבאפט, והפציר בו להתערב לטובת העובדים השובתים.

"בזמן ש-Precision Castparts ו-Berkshire Hathaway מרוויחות טוב, אין שום סיבה שהעובדים שהן מעסיקות ידאגו לגבי השאלה האם הם יהיה להם מספיק כסף לאוכל עבור הילדים שלהם או לביטוח בריאות", כתב סנדרס במכתב לבאפט. "אני יודע שאתה ו-Berkshire Hathaway מסוגלים ליותר טוב מזה".

השביתה של איגוד עובדי הפלדה של Precision Castparts בהנטינגטון, ווירג'יניה, היא חלק מגל שביתות העובדים במשק האמריקאי. המחסור בעובדים בתקופה של אחרי הסגרים העלה את הביקוש ואת המודעות של העובדים לתנאי העסקתם, שדורשים עכשיו לשפר את הסכמי ההעסקה המסורתיים, וכן הביא להתחזקות מעמדם של איגודי העובדים.

סנדרס ביקש להזכיר במכתב שלו את המוניטין החיובי שיש לבאפט בתור מיליארדר עם מודעות חברתית, שלא כמו מיליארדרים אמריקאים אחרים - בזוס של אמזון ומאסק של טסלה, למשל. באפט התבטא בעבר בנוגע לפערי השכר בין עובדים לבין בכירים, הביע תמיכה בהעלאת מסים לעשירים, ואף התחייב לתרום את רוב ההון שלו, שעומד על יותר ממאה מיליארד דולר, לפי הדירוג של מגזין פורבס. בנוסף, באפט לא הביע הסתייגות מאיגודי עובדים, בשונה מאחרים.

העובדים של Precision Castparts שובתים כבר שלושה חודשים, כאמור, כמחאה על תנאי העסקה אותם כינה סנדרס במכתב שלו "מקוממים ומעליבים". חוזה ההעסקה של העובדים כולל תנאים כמו אי העלאת שכר בשנה הראשונה, בונוס חתימה של 2,000 דולר בלבד, והעלאת שכר של אחוז אחד בלבד בכל שנה. כמו כן, תשלום של עובד על ביטוח בריאות עתיד לעלות מ-275 דולר, לאלף דולר בחודש.

בתגובה למכתב של סנדרס, באפט החזיר תשובה משלו, שם הוא מצטט מתוך המצגת השנתית של Berkshire Hathaway למשקיעים, כפי שהועברה לרשות לניירות ערך האמריקאית, שמבהירה כי מנהלי החברות הבנות השונות של Berkshire Hathaway הם הסמכות בנושאי ניהול וכוח אדם - מלבד מינוי המנכ"ל - ולא הוא או Berkshire Hathaway עצמה. "החברות שלנו מתמודדות באופן עצמאי עם החלטות בנושאים האלה. אני מעביר את המכתב שלך למנכ"ל של Precision Castparts, אבל לא מוסיף לו כל המלצה משלי לשום פעולה. הוא האחראי לעסק שלו".