"הכלכלה העולמית תמשיך לצמוח במסלול מהיר ב-2022"

התנודתיות תגדל, עודף המזומנים יישאר גבוה בינתיים, והשוויים הגבוהים הם הזדמנות פז להשקעות שלא חשבתם עליהם • שוק המניות עדיין נוח להשקעה

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

אומנם משקיעים הניחו ש-2021 תהיה שנת קאם בק והתאוששות כלכלית, אך ההפתעה הגדולה הייתה עוצמת הקאם בק. החזרה לחיים במהירות יוצאת דופן, קצב הצמיחה המהיר ביותר ב-40 שנים האחרונות, הביקוש שממשיך להיות חזק, והסקרים שעוקבים אחר קצב הפעילות העסקית לא הראו התרופפות. חברות רשמו רווחי שיא ברבעון השלישי, ויש להן הרבה מקום להשקיע ולתמוך בתעסוקה בשנים הבאות.

2022 תהיה שנה מורכבת למשקיעים: השווקים ימשיכו להתמודד עם אינפלציה, וריאנטים חדשים של קורונה, עומסים בשרשרת האספקה וחוסר הוודאות ימשיך להיות גבוה. אבל אנחנו בראייה אופטימית לגבי המשך התחזקות הכלכלה העולמית עם סבירות להתמתנות הצמיחה לקראת סוף 2022. הנחת הבסיס שלנו הינה כי מקבלי ההחלטות, אם זה שרי האוצר, הממשלות או הבנקים המרכזיים, ימשיכו לעשות הכל כדי שהעולם לא ייכנס למיתון ולמשבר כלכלי-פיננסי.

מגמת הצריכה המשמעותית תימשך

בניגוד למיתון הקודם, שבו מדיניות הצנע בארה"ב ובאירופה חנקה את ההתאוששות, הקונגרס האמריקאי המשיך להזרים סיוע ותמריצים למשקי הבית ולחברות. במקביל, הבנקים המרכזיים נקטו במדיניות מוניטרית מרחיבה יוצאת דופן בהיקפה.

העלייה בהיצע הכסף גררה גידול בתוצר הריאלי ובהכנסה, אך גם תורגמה במהירות לעליית מחירים במהלך 2021. ייקח עוד זמן עד שעודף הכסף יתפוגג, כך שהאינפלציה בארה"ב לא בהכרח תיגמר בקרוב. מדצמבר 2019 ועד היום, היצע הכסף בארה"ב (M2) צמח בכ- 37.5%, בעיקר בשל רכישות הפד, היקף חסר תקדים שלא נראה ממלחמת העולם השנייה. הכסף שחולק לאזרחים יצר תחושת עושר, כאשר חיסכון משקי הבית עלה לשיא וגבוה כיום בממוצע 20%-35% מלפני המגפה. היקף הצריכה בכרטיסי דביט וכרטיסי אשראי בארה"ב, גבוהים כיום בכ-12% ו 35%.

כלומר, הרבה מהכסף שהוזרם לכלכלה הצטבר ברזרבות של הבנקים אצל הפד, אך בשילוב של התמיכה הממשלתית, חסכונות משקי הבית עלו לשיא כל הזמנים. מגמת הצריכה המשמעותית הזו תימשך. האמריקאים שמים בצד את החששות וממשיכים לצרוך ככל הנראה מתוך הערכה כי הם ימשיכו לקבל סיוע במידת הצורך. ייתכן גם שהם סבורים כי האינלפציה העולה תביא להעלאות בשכרם ומכאן שיכולת הקנייה שלהם לא תפגע באופן משמעותי.

ניתוב הכסף הצף למוצרי צריכה שונים הכבידו את הלחץ על הסחר העולמי. הסחר המקוון התבסס כפתרון נוח במהלך הסגרים, והצרכנים שאימצו דפוס רכישה מקוונת העלו משמעותית את הביקוש. מצד שני, הקורונה המחישה לנו עד כמה אנחנו תלויים במדינות אחרות - וליתר דיוק בשרשרת האספקה העולמית, שרשמה שיבושים חמורים בשנה החולפת.

באסיה סגירת מפעלים הקשורה לקורונה, מחסור באנרגיה ומחסור עולמי באוניות ובמכולות גררו עיכובים מהותיים בטעינה ופריקה. צווארי הבקבוק משתקפים בעליית תעריפי השינוע ובסוף בעלייה של מוצרי הצריכה.

למרות השיפור היחסי בשבועות האחרונים, מנהלים בכירים בתחום לא צופים חזרה לפעילות נורמלית השנה וחוששים שהעיכובים ימשכו כתוצאה מהתפרצויות נוספות ומחסור בעובדים.

ללמוד לחיות בסביבת אינפלציה חדשה

כתוצאה מעודף הכסף הצף ומבעיות נקודתיות בשרשרת האספקה, כנראה שהאינפלציה תישאר גבוהה מבעבר, ואנחנו נצטרך ללמוד לחיות בסביבת אינפלציה חדשה. היא גם תהיה כנראה משמעותית יותר מהעלאות הריבית הצפויות, כך שהריבית הריאלית השלילית תישאר לתקופה ארוכה.

למרות למרות ההתנודתיות שתהיה שמושפעת מחוסר הוודאות לגבי של לגבי הקורונה, המורכבות הגיאופוליטית בעולם והשוויים הגבוהים יחסית של חלק מהנכסים גבוהים יחסית, ואנחנו מעריכים כי ייקח עוד זמן לחזור לשווי משקל. שבשלב זה אוויירת עידוד ההשקעות עוד לאטרם התפוגגה. ואולם -הבנקים המרכזיים מוכנים לספוג את האינפלציה יותר מבעבר ולכן הריבית תישאר נמוכה. סופה של ההרחבה הכמותית קרב אך צעדי הצמצום לא יהיו קיצוניים או מטלטלים.

בועה במחירי המניות?

החברות במגזר העסקי האמריקאי רשמו רווחי שיא ברבעון האחרון - הגבוה ביותר בחמישים שנה האחרונות. זוהי גם הפעם הראשונה מזה שנים שחברות מפרסמות נתוני רווח דו ספרתיים למניה במשך 6 רבעוניים רצופים. החברות חשופות לשינוי בריבית, אך הן מחזיקות כמות גבוהה של נכסים נזילים. היחס בין סה"כ החוב לנכסים נזילים ירד לאחת הרמות הנמוכות היסטורית. כלומר, השילוב בין רווחיות גבוהה ורמת מזומנים גבוהה צפויה לשפר את עמידות המגזר העסקי מפני עליית ריבית.

בנוסף, עוד אלמנט משמעותי המדגיש את איתנות המגזר העסקי בארה"ב הינו היקף הרכישות העצמיות (BUYBACKS) של מניות שחזרו ובגדול- חברות במדד ה-S&P 500 רכשו יותר מ 235 מיליארד דולר במכירות בחזרה של מניות ברבעון השלישי של 2021 והמגמה הזו צפויה להמשך. אנחנו רואים מכפילים נמוכים יחסית במניות הקטנות והבינוניות הן בארה"ב והן באירופה. כך שלהערכתנו, שוק המניות עדיין נוח להשקעה. החברות הקטנות- בינוניות יותר חשופות לכלכלה המקומית (DOMESTIC) אשר מראה סימני התאוששות והתמודדות עם משבר הקורונה. אלו יותר תלויות בשרשרת אספקה מקומית שפחות נפגעה מהבינלאומית.

העולם למד להתמודד עם הקורונה, לכן אנחנו בעד נכסי סיכון, כמו שהיינו בשנה שעברה, אבל ממליצים על מיתון הסיכון, למשל באמצעות התמקדות בשווקים מפותחים ולא בשווקים מתפתחים. הצמיחה בכלכלות המפותחות בייחוד בסקטורים הטכנולוגיים והבריאות, צפויה להיות חזקה יותר מהצמיחה בכלכלות המתעוררות.

השנה הבאה תהיה שנה של מניות מחזוריות: מניות של חברות שנהנות מהצמיחה. בתחום החדשנות נעדיף חברות בתחומי הסייבר, הבינה המלאכותית והביג דטה כתחומים שישחקו תפקידי מפתח בעשור הבא. דגש נוסף הוא על נושא הקיימות שיתפוס כנראה תאוצה כפועל יוצא מרגולציה משמעותית יותר והבנה בסיסית כי טיפול במשבר האקלים הוא הכרחי וימנע בעיקר עליית מחירים עתידית של מחירי האנרגיה וסחורות נוספות.

תנודתיות כהזדמנות

ריבית ריאלית שלילית אינו מעודד משקיעים להשקיע באגרות חוב, בטח שלא באג"ח בדירוג גבוה (INVESTMENT GRADE). האינפלציה עדין גבוהה מהמצופה והבנקים המרכזיים מנרמלים את המדיניות המוניטרית, ובזמן הזה התוכניות הפיסקאליות רומזות שעדין יש צורך בהנפקות אגח משמעותיות בכדי לממן את הגירעונות. למרות שרמות חדלות הפרעון נמוכות והביקוש לאג"ח IG ממשיך, התשואות נותרות נמוכות או שליליות ואינן מפצות על הפסדים פוטנציאליים מעליית הריבית. היות והפרמיה על הסיכון לא מצדיק את רמת התנודתיות , אנחנו ממשיכים להדגיש את חשיבות הגדלת המרכיב האלטרנטיבי בתיקים (בעיקר במקרה שלנו כפמילי אופיס כאשר למשקיעים שלנו יש אופק השקעה ארוך טווח) - זה יכול להיות מתחום האשראי לעסקים קטנים ובינוניים, קרנות P2P ונדל"ן.

התנודתיות ככל הנראה תתגבר - השתמשו בה לטובתכם -עם הגישה הנכונה, התנודתיות יכולה לסייע למשקיעים לנהל את סיכון התיק ואף לייצר הכנסה אלטרנטיבית לתשואה המסורתית מאג"ח.

בניית כרית מזומנים לניצול הזדמנויות בשוק תנודתי - המצב הנוכחי בשווקים קונסטרוקטיבי לתיקי השקעות, אך המחזור הנוכחי מתפתח במהירות וחשוב לנצל את האנומליות שנוצרות בשוק בין סוגי הנכסים השונים. כלומר, הגדילו את האלוקציה הטקטית בתיקים על פני ניהול אסטרטגי פסיבי ארוך הטווח בלבד.

** הכותבת הינה מנכ"לית הפמילי אופיס לוסיד השקעות ומנכ"לית לשעבר של נציגות אחד הבנקים הזרים הפעילים בישראל . ליועצת ו/או לחברה אין עניין אישי ואין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות או ייעוץ השקעות או שיווק השקעות מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ התמחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם.