האם עיריית תל אביב מנהיגה "הסדר חניה סודי", וכעת תיאלץ לחשוף אותו?

תושב תל אביב שקיבל קנס חניה על סך 250 שקל ביקש להישפט במקום לשלם, כדי לחייב את העירייה לפרסם את מדיניות החניה שלה • עיריית ת"א: "העירייה מנתבת את פעילות הפקחים עפ"י סדרי עדיפויות המשתנים לפי פרמטרים של זמן ומקום, אבל אין בכך לתת היתר לעבירות חניה'"

חניה באדום־לבן ברחוב בתל אביב / צילום: Shutterstock
חניה באדום־לבן ברחוב בתל אביב / צילום: Shutterstock

הכל התחיל כשדוד בירן, איש הייטק המתגורר בתל אביב כבר עשור החנה את מכוניתו באדום-לבן ברחוב יעקב מוזר במרכז העיר בשעה 18:00. הוא קיבל דוח על סך 250 שקל והחליט להישפט במקום לשלם. כעת, המאבק המשפטי העקרוני אליו יצא, עשוי להגיע עד לבית המשפט העליון ולהשפיע על אכיפת הסדרי החניה בכל הארץ.

לטענתו, החניה הייתה רק לכמה דקות לאסוף את בתו מחוג, וסוד גלוי בין תושבי האזור שבעירייה לא אוכפים משעות הערב עד לשעות הבוקר במקומות שאין בהם הפרעה לתנועה ולהולכי רגל.

בירן טוען כי לאחר שבקשתו לביטול הדוח נדחתה, החליט לשכור ערך דין כדי להשמיע את קולם של תושבים רבים בתל אביב שסובלים מדוחות חניה לא צודקים שניתנים באופן סלקטיבי ושרירותי. לטענתו, מדיניות אכיפת החניה בעיר מוסתרת מהציבור - בניגוד לדין. חוק חופש המידע מחייב את הרשות לפרסם את ההנחיות המנהליות שלפיהן היא פועלת, וגם פסיקת העליון קובעת כבר כמה עשרות שנים שרשויות צריכות לפרסם את ההנחיות והנהלים.

בירן ביקש להישפט בבית המשפט לעניינים מקומיים ולא לשלם את הדוח שקיבל, ושם החלה התכתשות מסקרנת בינו לבין בכירי העירייה. "מכיוון שגרתי מאוד קרוב, ידעתי שכל ערב חונות שם מכוניות באדום־לבן שאינן מקבלות דוחות", העיד בירן. בעדותו, הוא מספר כי ידע שיש מדיניות מקלה אך לא את השעות המדויקות. "ידעתי שבשעות הערב אין אכיפה... הנחתי שזה חל משעה חמש בערב".

דוד בירן, תושב תל אביב שקיבל דו''ח על חניה באדום־לבן / צילום: תמונה פרטית
 דוד בירן, תושב תל אביב שקיבל דו''ח על חניה באדום־לבן / צילום: תמונה פרטית

הערב מתחיל בשבע

עורכי דינו, רענן גלעדי ורן כהן רוכברגר, מספרים כי "כשדרשנו מהעירייה את המסמך המפרט את מדיניות אכיפת החניה והבאנו לעדות שני בכירים מאוד בעירייה, סגנית ראש העירייה מיטל להבי (מחזיקת תיק התחבורה) ומנהל אגף הפיקוח יאיר אמר, הסתבר לנו שבאמת לא רושמים דוחות באזור הזה בשעות הערב - אבל מבחינתם הערב מתחיל בשעה 19.00 והוא חנה בשעה 18.00.

"הבעיה שאין שום דרך רשמית לדעת זאת. הבאנו לבית המשפט תושב אחר שהעיד ששאל שני פקחים באיזה תנאים הוא יכול לחנות באדום-לבן או על המדרכה בלי לקבל דוח, והם גילו לו, אך הלקוח שלנו - שבמקום לשאול פקח חיפש לשווא את מדיניות האכיפה באתר העירייה - לא ידע".

גלעדי ורוכברגר מוסיפים כי "לאחר מאבק של חודשים, הצלחנו לקבל את מסמך המדיניות של עיריית ת"א שנכתב בשנת 2015. זו המדיניות שכביכול תקפה עד היום, אך בפועל גם זו אינה המדיניות האמיתית. עמדת העירייה הרשמית, כפי שהיא מופיעה בפתח המסמך, היא כביכול לפעול לאכיפה מרבית בכל מקום בעיר ובכל שעה ביום. לפי המסמך, הסיבה היחידה שזה לא קורה היא מחסור במשאבים ובכוח-אדם. ולכן נקבעו סדרי עדיפויות, כשהדגש הוא בעיקר על הפרעה לתנועה, רחובות ראשיים ושעות היום. עד היום המסמך הזה אינו מפורסם באתר העירייה, ואגב - אפילו מחזיקת תיק התחבורה בעירייה העידה שלא ראתה אותו מעולם.

"אלא שהמדיניות האמיתית כוללת התחשבות בתושבים במקומות מסוימים - כגון באדום-לבן ברחובות פנימיים בין השעות שבע בערב לתשע בבוקר למחרת. לדוגמה, ב-2019 הוחלט בהנהלת העירייה שאין יותר חניה על המדרכות בלילות (בניגוד לאדום־לבן), כי זה מפריע להולכי רגל. ראש העירייה חולדאי הנחה לגייס לשם כך 100 פקחים נוספים, והסביר בישיבה כי אין בעיית משאבים משום שהדוחות מחזירים את עלות הפקחים (מנכ"ל העירייה מנחם לייבה אף הוסיף: 'בריבית דריבית'). המשמעות היא שעד אז העירייה אפשרה כן, במודע ובמכוון, ולא בשל מחסור במשאבים".

"אכיפה שרירותית"

גלעדי וכהן רוכברגר מוסיפים כי הם דורשים מהעירייה לפרסם פומבית את הסדרי החניה והאכיפה בעיר: "מסמך המדיניות שהגיע לידינו אינו מפורסם לציבור בניגוד לדין ובניגוד לפסיקת בית המשפט העליון. התוצאה היא שנוצרת תמונה של אכיפה שרירותית כלפי התושבים. אותם תושבים שאינם מכירים את 'המדיניות הסודית' נפגעים. לדעתנו עומדת להם 'הגנה מן הצדק' שמצדיקה לבטל דוחות לרבים מהם".

תגובה: "אין לחנות בצורה המנוגדת לחוק"

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "ראשית נציין כי מדובר בתיק תלוי ועומד והעירייה מתייחסת לטענות בבית המשפט, כמקובל וכמצופה.

"עיריית תל אביב-יפו אוכפת את עבירות החניה באמצעות פקחיה בתחומי העיר על פי חוק העזר (העמדת רכב וחנייתו) במשך כל שעות היממה. האכיפה מתבצעת בהתאם לחוק, לפסיקה ולהוראות פנימיות לאכיפה של אגף הפיקוח העירוני הניתנות לפקחים, אשר נקבעו על פי אמות מידה כלליות הנוגעות לסדרי עדיפויות, משאבי כוח-אדם ומיקוד האכיפה לפי צורכי השעה וחומרת העבירות, כך שצורכי השעה משתנים ובהתאם גם ההנחיות הניתנות לפקחים. העירייה מנתבת את פעילות הפקחים האוכפים את עבירות החניה על פי סדרי עדיפויות המשתנים לפי פרמטרים של זמן ומקום.

"עם זאת, עמדת העירייה היא כי אין באכיפה חלקית של העבירות בחלק מסוים של שעות היממה וברחובות ראשיים של העיר, למשל, כדי להוות היתר לחנות בעבירות בשעות אלו ברחובות אחרים, ואף עבירות אלו יאכפו בהתאם להחלטת הרשות על פי הנסיבות המשתנות".