ישראל הודיעה שתהיה שקופה מול ארה"ב לגבי עסקאות עם סין

בישראל מבהירים כי סין היא שותף עסקי חשוב מאוד, אבל יש מגבלות כגון שקיפות לגבי השקעות סיניות בישראל ועדכון על עסקאות כבדות-משקל • שר החוץ לפיד התייחס גם לסוגיית הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים ואמר שהיא "תהיה אסון"

שר החוץ יאיר לפיד / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר החוץ יאיר לפיד / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

את הדילמה האסטרטגית של ישראל במקומה בסכסוך בין ארצות הברית לסין, החליטה ההנהגה הישראלית לדחות בינתיים, אבל במקביל להרגיע את הממשל האמריקאי. ההרגעה הזו מתבטאת בין השאר במגעים הדוקים בכל הקשור להשקעות סיניות בישראל, בשקיפות לגביהם ובעדכונם של האמריקאים על עסקאות כבדות משקל.

בין השיקולים היא היותה של סין שותף עסקי חשוב מאוד (השלישי בהיקף הסחר) לישראל, אך מצד רצון לא להכעיס את האמריקאים. השקיפות מול האמריקנים מביאה לכך שלא תהיה עסקת "פלקון" מאחורי הגב, ומנגד שישראל לא תמנע עסקאות דומות לאלה שהאמריקאים עצמם עושים עם סין. בשיחות עם האמריקאים העלתה ישראל אפשרות כי האמריקאים יפנו חברות שלהם לתחרות עם החברות הסיניות על פרוייקטים של תשתית בישראל. העיקרון המנחה הוא לא לריב עם ארצות הברית בגלל הסינים - גם אם יהיו לכך השלכות כלכליות.

בתוך כך שר החוץ יאיר לפיד אומר בשיחה עם הכתבים המדיניים כי ישראל הצליחה במידה מסוימת לגרום לעולם להקשיב לה - אך מעריך כי הכוונה האמריקאית היא להמשיך ולחתור להסכם כלשהו עם איראן. לדבריו, המטרה שלנו כעת היא למנוע מצב של הסרת עיצומים ככל שניתן והצלחנו בכך זמנית במידה מסוימת כששכנענו שהכסף יושקע בטרור ובמטרות צבאיות.

הוא הוסיף כי מדובר בוויכוח על פרטים בהסכם: "במקרה הרע נמזער נזקים. במקרה הטוב יהיה הסכם שנוכל לחיות איתו". במשרד החוץ מעריכים כי בנסיבות הנוכחיות לא ניתן להגיע להסכם שכזה, אבל שתהיה זו הפתעה מרעישה אם לא יגיעו לאיזשהו הסכם. לפיד הבהיר כי ישראל מתמקדת במאמצי השכנוע בסוגיית העיצומים וגם בסוגיות הנלוות לגרעין: תוכנית הטילים ומדיניות הפצת הטרור של איראן. לדבריו, ההישג הישראל כבר עתה הוא שיש לנו יכולת מסוימת גם להשפיע על ההסכם וגם לשמור על חופש פעולה נגדם, מכיוון שאנחנו לא צד להסכם.

"פתיחת קונסוליה אמריקאית במזרח ירושלים תהיה אסון"

לפיד רואה בחיזוק הקשר עם ארצות-הברית את היעד העיקרי של משרדו, והכיוון הוא בשינוי מהממשלות הקודמות, חזרה למדיניות אי ההתערבות בין הרפובליקנים לדמוקרטים, קשר עם כל חלקי הפוליטיקה האמריקאית, ולא רק האוונגליסטים. בסביבת לפיד מגדירים את המדיניות כלפי הדמוקרטים בממשלות נתניהו כאסון ערכי ומעשי, ומדיניות שפגעה בהתמודדות עם מה שמגדירים שם "ערימה של אנטישמים".

עם זאת, לפיד מציין כי המחלוקת בעניין הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים בעינה: "יש ויכוח, הם רוצים לפתוח ואנחנו לא מוכנים, אני חושב כמו בנט, שפתיחת הקונסוליה היא אסונית. זה יפתח מחדש את סוגיית הריבונות על ירושלים, ועוד 40 מדינות יעמדו בתור לפתיחת קונסוליות. הצענו להם שימצאו פתרונות קונסולריים לפלסטינים מחוץ לגבולות העיר".

הקשר עם האמריקאים חשוב לדברי לפיד כדי לטפל במה שהוא רואה כאיום מתגבר: "בשנה הקרובה יהיה דיון בינ"ל משמעותי במונח ישראל כמדינת אפרטהייד - וזה יהווה איום ממשי." הוא ציין כמה גורמים בינלאומיים העוסקים במהלכים אנטי ישראליים כמו בית הדין הבינלאומי בהאג והוועדה שהקימה מועצת זכויות האדם של האום לחקר אירועי שומר החומות. "זאת בעוד שועדת החקירה של מלחמת האזרחים בסוריה, שם יש מאות אלפי נרצחים, היא קטנה בהרבה ומתוקצבת הרבה פחות. טירוף גמור". ההשלכות עשויות להיות לדבריו בהחרמות באירועי ספורט ותרבות: "במילא נפסיד במוקדמות המונדיאל או היורו אבל אנחנו רוצים להגיע שם למרות זאת".

לפיד הבהיר כי בממשלה המשתרעת מאלקין ושקד ועד מנסור עבאס יש מגבלות על התקדמות מדינית. "עם זאת אנחנו ממשלה שמחזקת את הרשות הפלסטינית בקול רם. סיוע כלכלי. מטרתנו לחזקה ולחזק את התיאום הביטחוני איתה. ולשמר אופציה של מו"מ עתידי. פגישה עם עבאס לא על סדר היום, אבל אני לא פוסל את זה - אם כי אין הצדקה בעיסוקי כשר חוץ. אני בקשר עם גורמים ברשות בענייני עבודה ואנחנו בקשר הכי טוב איתם משהיה בשנים האחרונות. העולם מקבל את זה."

ללפיד אין כוונה לפתוח במשא ומתן מדיני עם היבחרו לראשות הממשלה בניגוד להסכמים הקואליציוניים.

לפיד גילה כי המגעים של שר החוץ האמריקאי בלינקן לגבי אפשרות של נורמליזציה עם אינדונזיה נעשו בתיאום עם ישראל ואמר: "סעודיה ואינדונזיה הן הכי חשובות לנו להצטרף לנורמליזציה - אבל זה עוד לא בשל, כווית וקטאר עוד פחות. יש עוד כמה מדינות קטנות כמו המלדיביים וקומורו, אני מאמין שנסגור איתם. עם סודאן בגלל מלחמת האזרחים מחשבים מסלול מחדש אבל לא מוותרים. אבל הכי משמעותי לחזק את מה שכבר הושג - אמירויות, בחריין, מרוקו, מצרים וירדן צריכות להפוך לסיפורי הצלחה כלכליים ומדיניים". הוא ציין את הסכם השולחן המרובע הכלכלי עם הודו ארה"ב והאמירויות שנעשה ביוזמה ישראלית כהסכם משמעותי מאוד, אבל הודה כי הקשב של הממשל לאיזור שלנו לא בראש סדר העדיפויות שלו.