דוח הביטוח הגלובלי של בלקרוק: כך ישפיע משבר האקלים על תיק ההשקעות

על פי סקר שנערך בקרב מאות בכירי חברות ביטוח בעולם, שינויי האקלים מהווים לראשונה שיקול משמעותי במבנה תיק ההשקעות, הן בהימנעות מנכסים מסוימים והן בהגדלת ההשקעה בפתרונות קיימות • וגם: צפי להגדלת סיכונים והאצת ההשקעות בטכנולוגיה

תחנת כח בקנזס, ארה''ב. “97% מחברות הביטוח בעולם מאמינות שסיכון האקלים ישפיע על מבנה תיק ההשקעות ועל האסטרטגיה של ניהול ההשקעות” / צילום: Associated Press, Charlie Riedel
תחנת כח בקנזס, ארה''ב. “97% מחברות הביטוח בעולם מאמינות שסיכון האקלים ישפיע על מבנה תיק ההשקעות ועל האסטרטגיה של ניהול ההשקעות” / צילום: Associated Press, Charlie Riedel

המודעות העולמית הגוברת להשלכות משבר האקלים ניכרת גם במדיניות ההשקעות של חברות הביטוח. דוח גלובלי של בלקרוק, חברת ניהול הנכסים הפיננסיים הגדולה בעולם, מגלה שסיכוני האקלים משפיעים כבר עתה על אחת מזרועות ההכנסה המשמעותיות ביותר של חברות הביטוח.

המחקר נערך בקרב 362 מנהלים בכירים בחברות ביטוח גלובליות מ-26 מדינות, אשר מנהלים 27 טריליון דולר (כשני שלישים מתעשיית הביטוח). 36% מהמשיבים ציינו את סיכון איכות הסביבה כאחד מהסיכונים המרכזיים להשקעות - עלייה של 260% לעומת 10% בלבד שציינו את נושא האקלים בשנה שעברה. בנוסף, זהו הסיכון השלישי בחשיבותו, לאחר הסיכון הגיאופוליטי (54%), והסיכון של צמיחה גלובלית מואטת (46%).

"זהו הסקר העשירי של בלקרוק ונושא האקלים מקבל לראשונה מקום משמעותי", אומרת ענת לוין, מנכ"לית בלקרוק ישראל. "97% מחברות הביטוח בעולם מאמינות שסיכון האקלים ישפיע על מבנה תיק ההשקעות ועל האסטרטגיה של ניהול ההשקעות".

 
  

שליש פרויקטים ייפלו

המחקר, שנערך בסוף אוגוסט ומתפרסם כאן לראשונה, משלב בתוכו ציטוטים של בכירי המבטחים בעולם. טים בורוז, סגן נשיא ומנהל ההשקעות הראשי בחברת צ’אב (Chubb), מתייחס לשיקולי קיימות בתיקי השקעות: "כמבטחת נזקים, כבר ביצענו התאמות מסוימות, כמו הגבלת השימוש בפחם, ונבצע התאמות נוספות תוך התמקדות בהשלכות ארוכות הטווח של שינויי האקלים".

על פי המחקר, בחברות הביטוח מאמינים כי בתוך שנתיים יעלו ב-30% את ההשקעה בפתרונות קיימות, מ-11% כיום ל-14%. בחברות מאמינים כי שינוי ההקצאות יתן השגת תשואה גבוהה ויאפשר להתמודד עם דרישות הרגולציות והמשקיעים. כמו כן, 36% ציינו כי לא ישקיעו בעסקים מסוימים בגלל נושא האקלים. כלומר, כאשר פרויקטים ייפלו אצל המבטחים הגדולים בגלל שיקולי קיימות, גם מנהלי ההשקעות בישראל יצטרכו לבחון מחדש את מדיניות ההשקעות.

לצד הצורך להתמודד עם שינויי האקלים, בכירי עולם הביטוח צפויים להגדיל את הסיכון בתיק ההשקעות שלהם. 60% מהמשיבים ציינו כי בטווח של השנה-שנתיים הקרובות הם יגדילו את פרופיל הסיכון בפורטפוליו ההשקעות שלהם, ורק 8% השיבו שיקטינו אותו.

איום והזדמנות

על פי הממצאים, החברות צפויות להגדיל חשיפה להשקעות אלטרנטיביות. 41% ציינו שיגדילו חשיפה למט"ח, 33% להשקעות אלטרנטיביות, 27% לקרנות גידור ו-25% יגדילו השקעה במניות. לעומת כל אלו, באג"ח - 30% יורידו חשיפה לעומת 23% שיעלו אותה. בנוסף, מהמחקר עולה שאיום התנודתיות הוא סיכון השוק המשמעותי ביותר: 66% מהמשיבים ציינו סיכון זה, בעוד 62% ציינו סיכון נזילות ו-48% סיכוני ריבית.

עם זאת, לוין מסבירה שהתנודתיות היא לא רק איום. "רוב חברות הביטוח מסתכלות על התנודתיות בשווקים גם כהזדמנות. 60% מהן ציינו כי יגדילו סיכון בשנתיים הקרובות - זו התצפית הגבוהה ביותר מאז שהדוח יוצא לאור". יש לציין שקיימים פערים גאוגרפיים באשר לרצון להגדיל את הסיכון, והגדלה כזו צפויה להתרחש באסיה (62%), באמריקה הצפונית (64%) ובאמריקה הלטינית (72%), ופחות באירופה.

"הרצון להגדיל את תיאבון הסיכון נובע מכך שמצד אחד יש ריביות נמוכות בעולם וצריך לנהל את האג"חים בצורה טובה יותר, ומצד שני מפנים את ההון לעולם האלטרנטיבי, בו יש סיכונים שהחברות לא מכירות.

"החברות צריכות להגדיל את המזומן מול ההשקעות האלטרנטיביות, כי אלו נכסים לא סחירים ולא תמיד אפשר לדעת מתי יצטרכו את הכסף או מתי יהיה אפשר לחלק רווחים בגין השקעות אלה", מסבירה לוין.

אנה קאזן, ראש קבוצת המוסדות הפיננסיים של בלקרוק באירופה, המזרח התיכון ואסיה מסבירה בשיחה עם גלובס כי "כיוון שהריביות ממשיכות להישאר נמוכות, מבטחים מחפשים לגוון את הקצאות הנכסים שלהם בשווקים הציבוריים והפרטיים. לפי הסקר, המבטחים צפויים להמשיך להימנע מאג"ח ממשלתיות ולעבור לנכסי הכנסה קבועה עם תשואה גבוהה יותר, תוך התמקדות בחוב של שווקים מתעוררים".

לוין מציינת כי תוצאות המחקר מגלות כי ב-2023, אף אחד מהמשיבים לא צופה שהתיק האלטרנטיבי של החברה שלו יעמוד על פחות מ-5% מתיק ההשקעות הכולל.
"גם בחברות שתיק ההשקעות האלטרנטיבי שלהם מהווה בין %5 ל-10% רואים ירידה חדה. לעומת זאת, אנו רואים זינוק מ-11% ל-67% במנהלים המאמינים שהתיק האלטרנטיבי כבר יהווה יותר מ-10% מהתיק. זו עלייה מטורפת שתתבטא בהשקעה בתשתיות, בעיקר בהון ופחות בהשקעה בחוב, וכן בהשקעה בחוב ישיר לשווקים בינוניים. בחברות הביטוח רואים זאת כהגנה מפני האינפלציה".

לצד שינויי האקלים והגדלת הסיכון, בלטה בדוח מגמה נוספת - הקורונה האיצה את קצב ההשקעה בטכנולוגיה וחברות הביטוח הבינו כי צריך לתת פתרון טכנולוגי מקצה לקצה כדי לצמוח בעולם המשתנה.

כאשר הבכירים נשאלו על שימוש בטכנולוגיה בתהליכי השקעה, 43% השיבו כי יגדילו השקעה כזו, לעומת 23% שיצמצמו אותה. 41% מהמשיבים גם ציינו כי יגדילו השקעה בטכנולוגיה שתאפשר לנתח את השפעת שינויי האקלים על הפעילות של החברה אותה הם מובילים.