דחה את הצעת סער: פרקליט המדינה איסמן סירב לכהן כמ"מ היועמ”ש

שר המשפטים הציע לעמית איסמן את התפקיד בנוסף לתפקידו הנוכחי, אך נענה בשלילה • וגם: רשימת הממליצים על המועמדים המובילים לתפקיד נחשפת

פרקליט המדינה, עו''ד עמית איסמן / צילום: לשכת עורכי הדין
פרקליט המדינה, עו''ד עמית איסמן / צילום: לשכת עורכי הדין

אחרי שהתברר כי ועדת האיתור למינוי היועץ המשפטי לממשלה לא תסיים את עבודתה לפני שאביחי מנדלבליט יסיים את תפקידו, שר המשפטים גדעון סער פנה ליועץ המכהן בבקשה שיאריך את כהונתו עד למינוי הקבע. אלא שמנדלבליט סירב להישאר בכיסאו אפילו יום אחד מאוחר ממועד עזיבתו בסוף החודש, וסער נשלח לחפש ממלא-מקום.

על-פי הדין, גם מינוי ממלא-המקום דורש היוועצות בוועדת האיתור. היוועצות זו, כך נראה, טרם התרחשה. לגלובס נודע כי סער הציע את התפקיד לפרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן, אך הוא סירב להצעה לכהן כממלא-מקום היועמ"ש לצד המשך כהונתו כפרקליט המדינה.

המרוץ למינוי הקבע

ואיך מתקדם בינתיים המרוץ למינוי הקבוע? כזכור, סער הגיש רשימה של שלושה מועמדים מטעמו לתפקיד היועמ"ש. המועמדת המובילה מבחינתו היא עו"ד גלי בהרב-מיארה (לשעבר פרל); ואחריה המשנה ליועמ"ש (חוקתי וניהול ותפקידים מיוחדים), רז נזרי; והמשנה ליועמ"ש רועי שיינדורף (משפט בינלאומי).

בהרב-מיארה צפויה להתייצב ביום חמישי בפני ועדת האיתור למינוי היועמ"ש. אחריה, ביום ראשון, נזרי יגיע לראיון בפני הוועדה. השניים הגישו לוועדת האיתור את רשימת הממליצים שלהם לתפקיד, שהגיעה לידי גלובס.

הממליצים נחשפים

בהרב-מיארה הגישה שורה ארוכה של ממליצים בקרב האגף הפרוגרסיבי של שופטי בית המשפט העליון. עם ממליציה נמנים נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, דורית ביניש, והשופטים עוזי פוגלמן, מני מזוז, ענת ברון, דפנה ברק-ארז, עדנה ארבל ועוד. גם פרקליטי המדינה לשעבר שי ניצן, משה לדור וערן שנדר הגישו את המלצתם עבור בהרב-מיארה. גם הילה גרסטל, נשיאת בית המשפט המחוזי לשעבר, שכיהנה בהמשך כנציבת הביקורת על הפרקליטות, המליצה על בהרב-מיארה לתפקיד.

השופטת ארבל כתבה בהמלצתה כי מהיכרותה איתה, "גלי מיארה הייתה פרקליטה חרוצה ומסורה ביותר לעבודתה. ניסיונה הרחב ורב השנים, ידיעותיה ובקיאותה ושיקול דעתה בתחומי המשפט הרחבים, ובמיוחד בתיקים מנהליים עושים אותה מועמדת ראויה לתפקיד".

השופטת גרסטל כתבה בהמלצתה כי מיארה משפטנית מהמעלה הגבוהה ביותר, וכי יש לה ידע רב בתחומי משפט מגוונים. גרסטל הוסיפה וכתבה על כך שמיארה שיתפה איתה פעולה כאשר כיהנה כנציבת הביקורת על הפרקליטות חרף התנגדות נחרצת של ארגון הפרקליטים ולא חששה לעמוד על עקרונותיה אף מול בכירים ממנה בפרקליטות.

ממליצים מעניינים נוספים הם שופטי העליון בדימוס צבי זילברטל וחנן מלצר. פרקליט המדינה לשעבר משה לדור הפליג בשבחים למיארה. לדור במכתבו דחה את הטענות לאי כשירות מיארה בשל מיעוט נסיון במשפט פלילי. בסוף המכתב לדור הוסיף כי קונצנזוס התמיכה במיארה יאפשר לה לקבל החלטות קשות ביעילות, באומץ ובנחישות הולמים. לדור גם התייחס לחשיבות במינוי של אשה שתכהן לראשונה בתפקיד היועצת המשפטית לממשלה.

כאמור, מיארה הגישה המלצות נוספות ובכללן יו"ר רשות ניירות ערך לשעבר זוהר גושן ונשיא אוניברסיטת תל אביב אריאל פורת.

רז נזרי הגיש גם הוא את רשימת ממליציו. בניהם פרקליט המדינה עו"ד עמית איסמן, המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, ראש המל"ל לשעבר מאיר בן שבת, יועמ"ש השב"כ לשעבר עו"ד אלי בכר, נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות היוצא השופט דוד רוזן, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן-טוב, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל השייח’ מוואפק טריף, שופטי העליון לשעבר מני מזוז וחנן מלצר ועוד.

עו''ד עמית איסמן כתב בהמלצתו על נזרי כי "אחד הדברים המרכזיים המאפיינים באופן בולט וייחודי את עו"ד נזרי, הוא שחרף השנים הלא מעטות במשרד המשפטים והתפקידים הרבים אותם מילא, הוא תמיד בלט כבעל גישה עצמאית, המסוגלת גם להתבונן על המערכת בצורה אובייקטיבית וביקורתית, להציע ולפעול למען שינויים, הפקת לקחים ופתיחות רבה יותר לביקורת חיצונית והטמעתה מתוך ראייה של טובת המערכת וחיזוק אמון הציבור בה".

איסמן הוסיף כי "עו"ד נזרי הוא אמנם "איש המערכת", אך הוא עדיין "חיצוני" לה בהרבה מאד מובנים".

המשנה לנשיאה העליון והיועמ"ש לשעבר אליקים רובינשטיין כתב בהמלצתו על נזרי כי "עו"ד נזרי הוא המועמד האולטימטיבי לתפקיד, מבלי לפגוע במועמדים אחרים ובכישוריהם". לבסוף כתב רובינשטיין כי "אישיותו ותבונתו של עו"ד נזרי מאזנת בין היותו איש המערכת בה צמח לבין פתיחות לביקורת ולהתפתחויות חברתיות וציבוריות".

מעניין לציין כי היועמ"ש המכהן מנדלבליט בחר שלא להמליץ על אף אחד מהמועמדים. מלבד שלושת מועמדי סער, מועמדים לתפקיד גם שופטת בית המשפט המחוזי מיכל אגמון-גונן, המומחים למשפט חוקתי פרופ’ ברק מדינה, ד"ר אביעד בקשי ופרופ’ אריאל בנדור, היועץ המשפטי למערכת הביטחון עו"ד איתי אופיר ויועמ"ש הכנסת לשעבר איל ינון.