מסע המימושים של נכסים ובניין חושף אוצר נדל"ני במורדות הכרמל

מכירת קרקע בחיפה, הרשומה בספרים בערך שולי, עשויה להניב לנכסים ובניין הכנסות של עשרות מיליוני שקלים - ואף למעלה מ-100 מיליון שקל במקרה של ביקושים גבוהים • לאחרונה דיווחה ענקית הנדל"ן המניב שבשליטת דסק"ש על מימוש פעילותה בתחום הבנייה למגורים בישראל

מורדות הכרמל / צילום: ערן גילווארג
מורדות הכרמל / צילום: ערן גילווארג

חברת נכסים ובניין  מוציאה למכירה קרקע במורדות המערביים של הכרמל, בקצה הדרומי של העיר חיפה ובסמוך לטירת הכרמל. מדובר בקרקע היסטורית בעלת ערך שולי בספרי החברה, שמכירתה עשויה להניב הכנסות של עשרות מיליוני שקלים, ואף למעלה מ-100 מיליון שקל במקרה של ביקושים גבוהים מצד חברות בנייה או גופים אחרים.

באחרונה פרסמה נכסים ובניין מודעות בעיתונות המודפסת, ובהן הזמנה להציע הצעות לרכישת הקרקע. מדובר בקרקע בשטח של 66.8 דונם בבעלותה, הממוקמת בסמיכות לשכונות המגורים החדשות נאות פרס, מורדות פרויד ורמת גוראל.

על הקרקע הנמכרת חלה כיום תב"ע (תוכנית בניין עיר) מנדטורית, שמכוחה לא ניתן להוציא היתרי בנייה ואשר מייעדת את הקרקע לבניית וילות על מגרשים בני דונם אחד לכל וילה. עם זאת, בשנים האחרונות קידמה עיריית חיפה שתי תוכניות בקרקעות גובלות לקרקע הנמכרת, שבהן עתידים להיבנות בנייני דירות בבנייה מרקמית על פי תוכנית המתאר חיפה חפ/2000.

ממערב לקרקע הנמכרת נמצאת תוכנית נאות פרס ב', המהווה המשך לשכונת נאות פרס אשר ממוקמת מזרחית לפארק התעשייה מתם ולאצטדיון סמי עופר. תוכנית נאות פרס ב' כבר קיבלה תוקף לבניית 1,400 יחידות דיור.

ממזרח לקרקע הנמכרת נמצאת תוכנית רמת גוראל להקמת כ-2,000 יחידות דיור, שמקודמת גם היא בידי עיריית חיפה. תוכנית זו כבר הומלצה למתן תוקף לאחר דיון בהתנגדויות, והיא אמורה לקבל תב"ע בתוקף במהלך הרבעון הראשון של 2022.

תוכנית רמת גוראל תכלול ככל הנראה צפיפות של כ-10 יחידות דיור לדונם, אשר אמורה להוות את הבסיס גם לתוכנית עתידית בקרקע הנמכרת. על פי ההערכות, עשויה עיריית חיפה לקדם גם תב"ע חדשה לקרקע הנמכרת, לאחר אישור התב"ע לרמת גוראל.

תהליך המכירה יימשך עד סוף ינואר

תהליך מכירת הקרקע החל לפני כשבועיים, והוא עתיד להימשך עד סוף חודש ינואר, כאשר התאריך האחרון להגשת ההצעות נקבע ל-30 בינואר. בהתאם להצעות, תחליט נכסים ובניין האם להיענות לאחת מהן.

מכירת הקרקע מגיעה בהמשך להודעה שפרסמה נכסים ובניין באוגוסט השנה, שלפיה "החליט דירקטוריון החברה להתחיל בהליך של בחינת מימוש החזקותיה של החברה בפעילותה בתחום הבנייה למגורים בישראל, כולן או חלקן, בעסקה אחת או במספר עסקאות". פעילות זו כוללת פרויקטים להקמת 52 יחידות דיור ברחובות ובקריית אונו, שלושה פרויקטים גדולים בתחום ההתחדשות העירונית בת"א, ראשל"צ ופתח תקווה, וכן קרקעות בסמוך למלון מנדרין אשר על חוף הים בצפון ת"א.

כמו כן מחזיקה נכסים ובניין בקרקע בעיר חדרה לבניית כ-500 יחידות דיור, שאותה רכשה בנובמבר 2019, וכן בקרקע במורדות הכרמל, אשר הועמדה כאמור למכירה, ושאמורה לכלול תוכנית לבניית כ-400 יחידות דיור. מכירת פעילות זו נעשית במסגרת מהלך כולל של נכסים ובניין לחזק את אחיזתה בחברת הנדל"ן המניב גב-ים, על חשבון מכירת שאר פעילויותיה.

תשואה של 200% מהשפל של מרץ 2020

באחרונה הודיעה נכסים ובניין, כי סיכמה על רכישת החזקותיו (37.22%) של אהרון פרנקל בחברת הנדל"ן המניב גב ים  תמורת 3.1 מיליארד שקל, כחלק ממהלך שיכלול הצעת רכש חלקית לעוד 5% ממניות גב-ים שבידי הציבור (טרם העסקה מחזיקה נכסים ובניין ב-45.5% ממניות גב-ים).

בד בבד דיווחה לאחרונה נכסים ובניין על הסכמים למכירת ארבעה מנכסיה המרכזיים: מגדל HSBC בניו יורק, פרויקט טיבולי בלאס וגאס, בית נכסים בת"א וחלקים מבית אבגד ברמת גן, שיניבו לה תמורה כוללת נטו של כ-1.8 מיליארד שקל.

נכסים ובניין נמצאת בשליטה (63.18%) של קבוצת דיסקונט השקעות  ונסחרת לפי שווי של 3.3 מיליארד שקל - לאחר שהניבה למשקיעים תשואה של קרוב ל-40% בשנה האחרונה ושל 200% מהשפל של משבר הקורונה במרץ 2020. דיסקונט השקעות מוחזקת בידי חברת מגה אור (29.9%), קבוצת אלקו (29.8%), רמי לוי (10.8%) וציבור המשקיעים בבורסה (29.5%).