החולשה במיזוגי ה-SPAC גובה "קורבן" ישראלי נוסף: גם אינסייטק נאלצת לחתוך בשווי

חברת המכשור הרפואי תכננה להתמזג לפי שווי של 2 מיליארד דולר, אך כעת היא מעדכנת כי העסקה, אם תצא לפועל, תתבצע לפי שווי נמוך יותר • לאחרונה דיווחה רשת ההשקעות החברתית איטורו על חיתוך של 15% בשווי המיזוג הצפוי שלה ל-SPAC

שלט רחוב וול סטריט והכניסה לבורסת NYSE בניו יורק / צילום: עוזי בלומר
שלט רחוב וול סטריט והכניסה לבורסת NYSE בניו יורק / צילום: עוזי בלומר

החולשה בשוק מיזוגי ה-SPAC בוול סטריט גובה "קורבן" ישראלי נוסף: חברת המכשור הרפואי אינסייטק (InSightec), שדיווחה לפני כשלושה חודשים על מו"מ למיזוג בדרך זו לפי שווי של 2 מיליארד דולר. חברת אלביט מדיקל , המחזיקה כ-3% ממניות אינסייטק, אשר פיתחה שיטה לביצוע ניתוחים זעיר פולשניים באמצעות אולטרסאונד, עדכנה אותה כי להערכתה, לאור תנאי השוק בארה"ב, מיזוגה, אם ייצא לפועל, יתבצע בשווי נמוך יותר מזה שהוערך בעת הדיווח.

חברות SPAC הן חברות שאין להן פעילות, אשר מגייסות כסף בבורסה במטרה לרכוש חברה קיימת תוך פרק זמן מוקצב מראש. זה היה אחד הטרנדים הגדולים בוול סטריט במחצית הראשונה של 2021, ומספר דו-ספרתי של חברות טכנולוגיה ישראליות מוזגו לחברות SPAC בדרך זו. אך מאז הטרנד דעך, על רקע אכזבת המשקיעים מביצועי חברות שהגיעו בדרך זו לשוק, וכן בעקבות מהלך רגולטורי מצד רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC).

בשבוע שעבר הודיעה חברה ישראלית אחרת, רשת ההשקעות החברתיות איטורו, על חיתוך שווי בעסקת ה-SPAC המתוכננת שלה, בינתיים ב-15%. איטורו הודיעה על המיזוג לפני קרוב לשנה, והייתה אמורה להתמזג לחברת SPAC בהובלת אשת העסקים בטסי כהן לפי שווי של 10.4 מיליארד דולר אחרי הכסף, אך השלמת העסקה נדחתה שוב ושוב. כעת עומד השווי המתוכנן במיזוג על 8.8 מיליארד דולר אחרי הכסף.

עוד כמה ישראליות ממתינו להשלמת המיזוג ולא מן הנמנע שגם הן יידרשו לחיתוך ניכר בשווי: חברת הפינטק פאגאיה, חברת ניהול התחבורה גט טקסי וחברת סלינה, המפעילה רשת מתחמי אירוח בינלאומית.

מערכת אולטראסאונד המחליפה ניתוחים

אינסייטק פיתחה מערכת אולטרסאונד לטיפול לא פולשני המחליף ניתוחים, בעיקר ניתוחי מוח. המערכת שלה מאפשרת לרכז אנרגיית אולטרסאונד מכמה כיוונים בנקודה אחת ספציפית, כדי לצרוב את אותה הנקודה הקטנה בתוך גוף האדם, מבלי לגרום נזק לרקמות מסביבם. החברה זכתה להצלחה צנועה בתחום צריבת גידולים שפירים ברחם, ושל גרורות סרטניות בעצמות, אך גולת הכותרת היא ניתוחי מוח ללא פתיחת גולגולת.

מכשיר של חברת אינסייטק / צילום: יח''צ
 מכשיר של חברת אינסייטק / צילום: יח''צ

אינסייטק נמצאת בשליטת משפחת קוך הקנדית (כ-40%) בשרשור דרך חברת קוך תעשיות וחברת KDT. ב-2020 הובילה KDT סבב גיוס בהיקף של 136 מיליון דולר לאינסייטק לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר. במאי 2021 מכרה קרן יורק, בעלת המניות השנייה בגודלה באינסייטק, כ-7% מהחזקותיה לפי שווי חברה של כמיליארד דולר, ונותרה עם החזקה של כ-13% מהמניות. 

לאחרונה השיגה החברה שתי אבני דרך משמעותיות הפותחות בפניה שווקים פוטנציאליים גדולים: אישורי FDA לטיפול בפרקינסון ובגידולים בערמונית. בשנים האחרונות רושמת אינסייטק בדרך כלל צמיחה בהכנסות מרבעון לרבעון, אך הפסדים גדולים.