אם אין אני לי מי לי: הרכישות העצמיות שוב פורחות

הזינוק ברווחי החברות האמריקאיות ב-2021 ריפד אותן במצבור מזומנים ענק, ובגלל האי-ודאות שיוצרת הקורונה, הן מעדיפות להחזיר את המזומנים האלה לבעלי המניות, גם בצורת דיבידנדים - אך בעיקר דרך רכישת מניות של עצמן (בייבק) • לאחר השהיה ב-2020, זינקו בשנה שעברה הבייבקים ב-64% - וכל הסימנים מראים שהמגמה הזו רק תתעצם השנה

בוול סטריט סבורים כי ב-2022, מגמת חלוקת הדיבידנדים והרכישות העצמיות לא רק שלא תאט, אלא אפילו תאיץ / צילום: Shutterstock
בוול סטריט סבורים כי ב-2022, מגמת חלוקת הדיבידנדים והרכישות העצמיות לא רק שלא תאט, אלא אפילו תאיץ / צילום: Shutterstock

כלכלת העולם עומדת בפני חורף נוסף של אי-ודאות בריאותית-כלכלית, אחרי שגרסה חדשה של נגיף הקורונה העלתה מהאוב את רוח הרפאים של מגבלות התנועה וסגרים חברתיים. שוב לא ברור האם צמיחת הבזק של 2021 עומדת בפני נסיגה, או שמא המומנטום החיובי שנוצר עד כה חזק דיו כדי להתגבר על מהמורת האומיקרון, והעולם ימשיך לצעוד לקראת ההתאוששות המלאה.

בגזרת החברות בארה"ב שוררת אופטימיות זהירה. על אף החששות הרבים, נראה כי Corporate America סיגלה לעצמה יכולת לא רעה להתמודד עם זיגזגים כלכליים, ובסופו של דבר היא מצליחה להתנהל "לצד הקורונה".

במהלך 2021 זינקו רווחי החברות האמריקאיות בעשרות אחוזים, שיעורי הרווחיות של רובן השתפרו והן הצליחו לרפד את עצמן במצבור מזומנים שלא נראה כמותו עשרות שנים. חיזוק המאזנים התקבל בשמחה בשוקי המניות, ולכן לא מפתיע שהנהלות החברות למדו להתייחס במשנה זהירות לכל הנוגע ל"שומנים הפיננסיים".

בניגוד אולי למה שהיו מצפים קובעי המדיניות של ארה"ב, בסקטור העסקי בחרו שלא למהר לנתב את עודפי הנזילות לטובת השקעות בהגדלת כושר הייצור או במחקר ופיתוח. בעיני החברות, כשמצב הביקושים לוט בערפל, אין דרך טובה יותר להשתמש במזומן מאשר להעביר אותו לבעלי המניות, בין שדרך עסקאות הבייבקים (הרכישות העצמיות) או שבדמות הדיבידנדים.

"מספיק מזומן לעשות כמעט הכול"

הפריחה המחודשת מתבטאת בתיאור של S&P Global, שלפיו "רוב החברות נהנות היום מתזרימי מזומנים משמעותיים. יש מספיק מזומן לעשות כמעט הכול". בוול סטריט סבורים כי ב-2022, מגמה זו של חלוקת הדיבידנדים והרכישות העצמיות לא רק שלא תאט, אלא אפילו תאיץ, זאת על אף עננת המס של 1% על הרכישות העצמיות שמתכנן הממשל האמריקאי (במסגרת התוכנית Build Back Better).

בשווקים סבורים כי מדובר בשיעור מס נמוך מכדי לחולל מהפך. לסבר את האוזן, בעשור האחרון כ-5 טריליון דולר הוחזרו למחזיקי המניות של חברות ה-S&P 500, מתוך כך חברת אפל לבדה רכשה בכ-423 מיליארד דולר. מ-2004 הוחזרו כ-11 טריליון דולר.

 
  

בסוף הרבעון השלישי של 2021 עמדו המזומן ושווי המזומנים של החברות הכלולות במדד S&P 500 על היקף שיא של כ-3.8 טריליון דולר, עלייה מכ-3.4 טריליון דולר שנה קודם לכן ומכ-2.2 טריליון דולר ב-2019, זאת לפי ספקית הנתונים S&P Global Market Intelligence.

לפי האומדנים לכל שנת 2021, סך הרכישות העצמיות של החברות ב-S&P 500 הגיעו לשיא של כ-850 מיליארד דולר, עלייה של כ-64% לעומת 2020, שנה שבה חברות רבות השהו זמנית את התוכניות הללו. ביחס ל-2019 מדובר בגידול של כ-16.6%.

אמון החברות בכלכלה השתקף גם בתשלומי הדיבידנדים. בסיטי (Citi) מצפים מחברות ה-S&P 500 להגדיל את הסכום שהן יחלקו בתור דיבידנדים בשנת 2022 בכ-10% עד 15% מעל כ-500 מיליארד הדולרים שחולקו ב-2021.

שתי דרכים להחזרת מזומנים לבעלי המניות

חברות המעוניינות להחזיר מזומנים לבעלי המניות שלהן יכולות לבחור בין שתי אפשרויות: לשלם דיבידנדים או לרכוש את המניות של עצמן. הדיבידנדים משולמים באופן שוטף כחלק מרווחי החברה לאחר מס, ובעלי המניות ישלמו מס הכנסה רגיל בעת קבלת הדיבידנדים. דרך זו של החזרת מזומנים מועילה במיוחד לבעלי מניות המסתמכים על הכנסה קבועה וצפויה.

לחלופין, רכישה עצמית של מניות היא מנגנון פשוט להחזרת מזומנים לבעלי המניות בתמורה לבעלותם על החברה. בהשוואה לדיבידנדים רגילים (שחייבים במס מדי שנה), רכישות חוזרות של מניות מציעות לבעלי המניות חלופה אטרקטיבית יותר מבחינת המיסוי (לפחות כרגע, לפני שחוקקה הרפורמה של ביידן), שכן הרווחים שנוצרו כתוצאה מהרכישות העצמיות חייבים אך ורק במס על רווחי הון, שנגבה במעמד מימוש ההשקעה - קרי מכירת המניות על ידי המשקיע.

הרכישות העצמיות קורצות לצוותי הניהול מכמה סיבות. הן יכולות להעלות ישירות את מחירי המניות של חברות על ידי הפחתת מספר המניות במחזור והגדלת הביקוש. קיצוץ במספר המניות המונפקות יכול גם לתת דחיפה עקיפה למחירי המניות על ידי שיפור ברווח למניה - מדד מקובל לרווחיות החברה.

מחקרים מראים שרכישות עצמיות הן כלי משלים לדיבידנדים, מכיוון שהן גמישות יותר. מנהלים משתמשים בגמישות זו כשהם סבורים שמחיר המניה נמוך מדי. חברות יכולות להנפיק חובות זולים כדי לממן את הרכישות, מהלכים שהפכו לפופולריים בסביבת ריבית נמוכה. רכישות עצמיות גם מאפשרות לחברות להדוף השתלטות, להתמודד עם השפעות הדילול של אופציות לרכישת המניות וכאמור - לחלק עודפי מזומנים.

ביקורת חריפה על הרכישות העצמיות

אף על פי שבשלושת העשורים האחרונים רכישות חוזרות של מניות הפכו לדרך פופולרית להחזיר הון לבעלי המניות בארה"ב, בבריטניה וביבשת אירופה, מדובר בנושא שמעורר אולי את המחלוקת הרבה ביותר בקרב פוליטיקאים, רגולטורים ואנשי אקדמיה. בארה"ב ובבריטניה הן הפכו לחוקיות רק בתחילת שנות ה-80.

 
  

במהלך משבר הקורונה קרא הנשיא ביידן למנכ"לי החברות להימנע מבייבקים, ובמקביל, בעולם האקדמי, קראו תיגר על עצם האידיאולוגיה של מקסום ערך החברה לבעלי המניות. הרכישות העצמיות נתפסות כפעילות של טווח קצר, שלעיתים מונעת משיקולים לא ענייניים כמו בונוסים והטבות שכר לבכירים. לטענת המבקרים פעילות זו באה על חשבון ההשקעה בעובדים והשקעה בהון ובצמיחה ארוכת-הטווח ברמת המיקרו והמאקרו.

נהוג להזכיר את רפורמת המס של 2017 (הפחתת מסי החברות שהוביל הנשיא טראמפ), שבמקום לגרום לחברות להשקיע יותר לטווח הארוך, רק הזניקה את הרכישות העצמיות.

כאמור, הדמוקרטים מנסים להעביר מס של 1% על הרכישות העצמיות, ולגייס כתוצאה מכך כ-124 מיליארדי דולרים בעשור הבא, ולגרום לחברות לנתב את המזומן לאפיקים חלופיים, המועדפים בעיני הממשל. נוסף על כך, בשלהי 2021, הציעה רשות ניירות ערך בארה"ב דרישות גילוי נאות נרחבות יותר על הרכישות העצמיות. אם אלו יאושרו, יחויבו החברות לתת פירוט רב לגבי הרציונל והקריטריונים ששימשו אותן לקביעת כמות המניות שיירכשו.

תמיכה חדשה מהכיוון האקדמי

לא כולם מסכימים עם הביקורת. עבור כלכלני שוק חופשי רבים, הרכישות העצמיות מעולם לא היו הבעיה והרגולציה מעולם לא הייתה הפתרון. גם בקרב המשקיעים מתקיים מגוון דעות - וורן באפט, למשל, נמנה עם התומכים הנלהבים.

על רקע האווירה הפוליטית הנוכחית, התפרסם לאחרונה מחקר אקדמי חדש שנערך מטעם לשכת המסחר של ארה"ב. המחקר הצביע על שישה יתרונות הקשורים לרכישות העצמיות, שעד כה לא נלקחו בחשבון. בראש הרשימה עומדים שיפור הנזילות, הפחתת התנודתיות, נגישות וצמצום עלויות עבור המשקיעים הקמעונאים וכן סיוע בניהול האי-ודאות. "לפני שמחליטים על מיסוי, רגולציה ומגבלות, חשוב להבין את התמונה הגדולה" - מבהירים מחברי המחקר.

המשקיעים מאמינים כי גלי הרכישות העצמיות ימשיכו לתמוך בשווקים ב-2022, כפי שעשו בעשור האחרון. עיקר הפעילות מתרחשת היום בענפי הטכנולוגיה, שירותי התקשורת, הפיננסים והצריכה המחזורית, כך שגם עבור המחזיקים במדדי בנצ'מרק, כמו S&P 500, מדובר בבשורות טובות.

בהקשר למגמה זו, ניתן לציין את NASDAQ US Buyback Achievers Index. מדד זה כולל, נכון ל-27.12.2021, 102 מניות של חברות אמריקאיות שביצעו רכישה חוזרת של 5% או יותר מההון הנסחר שלהן במהלך 12 החודשים האחרונים.

הכותבת היא מנהלת מחקר מדדים בקסם קרנות.ETF. המידע המוצג מסופק על ידי קבוצת קסם מקבוצת אקסלנס השקעות בע"מ כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח