בנט צועק במליאה וטאהא נואם בערבית: בוקר סוער בכנסת

חוק החשמל, הקובע כי ניתן יהיה לחבר מבנה מגורים לחשמל, למים או לטלפון גם ללא קיומם של היתר בנייה ותעודת גמר, אושר הבוקר בכנסת לאחר דיון סוער • במסגרת העברת החוק פעלה הקואליציה בניגוד לעמדת היועצת המשפטית של הכנסת, שביקשה שלא לקצר את סדרי הדיון ללא הסכמות עם האופוזיציה

מליאת הכנסת במהלך אישור הצעת חוק החשמל / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת במהלך אישור הצעת חוק החשמל / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אחרי דיון סוער במליאת הכנסת, אושר הבוקר (ד') חוק החשמל בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 61 תומכים בזמן שחברי האופוזיציה יצאו בהפגנתיות. החוק, שנועד לאפשר חיבור לחשמל לבתים שנבנו ללא היתר - בעיקר במגזר הערבי, הוביל לכאוס ביממה האחרונה בין כתלי המשכן. במסגרת העברת החוק פעלה הקואליציה בניגוד לעמדת היועצת המשפטית של הכנסת שביקשה שלא לקצר את סדרי הדיון ללא הסכמות עם האופוזיציה, ובסופו של דבר ההצבעה נערכה במעמד צד אחד, כאשר חברי האופוזיציה (למעט חברי הרשימה המשותפת) נטשו את האולם.

נקודות המחלוקת לאורך הבוקר נפרסו במספר מוקדים. כך, כאשר יו"ר ועדת הפנים ח"כ וואליד טאהא שהציג את החוק הבוקר במליאה עבר לנאום בערבית, בזמן שרוב חברי הכנסת שיושבים מולו אינם מבינים מילה מהנאמר. חברי האופוזיציה שדרשו ממנו לעבור לנאום בעברית נדחו, כך בין היתר ח"כ אבי דיכטר שקרא לעברו: "אם היית הגון היית נואם בערבית ומתרגם לעברית". טאהא מצידו השיב: "בעיה שלכם, הייתם צריכים ללמוד ערבית".

במהלך ההצבעה על ההסתייגות שהגישה האופוזיציה בדרישה לחבר גם את ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון לחשמל, איבד ראש הממשלה בנט את שלוותו והגיע אל ספסלי האופיזציה בצרחות ונפנופי ידיים. חברי הליכוד, ש"ס ויהדות התורה צעקו לעברו בתגובה "לך", עד שהגיע יו"ר הכנסת מיקי לוי ולחש באוזנו. רק אז, כשח"כ ממפלגתו אביר קארה ניגש ללוות אותו, חזר בנט למקומו.

"עדיף למדינה שתשתוללו באופוזיציה, מאשר שתשתוללו בממשלה"

סיכום הדיון היה סוער, כאשר חברי אופוזיציה רבים הביעו מחאה קולנית במהלך נאומו של ח"כ טאהא שאמר בין היתר: "משתמשים בחשמל ככלי ענישה נגד חברה שלמה, ולכן אתם כועסים היום, כי הבתים יתחברו לחשמל והאזרחים יזכו לראות אותו לפי קריטריונים של תכנון. השלב הבא יהיה להאיץ את התכנון של היישובים שלא נבנו. למה אזרחים ערבים צריכים לעבור ייסורים בכל תחום בחיים? אני מבין שאתם משתגעים וטוב שכך, עדיף למדינה שתשתוללו באופוזיציה, מאשר שתשתוללו בקואליציה ובממשלה".

ח"כ דוד אמסלם אמר: "זה חוק לא חוקתי, אנחנו ננתק אתכם מהחשמל כשנחזור לשלטון. אתם לא מתביישים? אתם גונבים את המדינה, האדמות הם אדמות מדינה. אנחנו נעמוד על כך שאדמות המדינה יוחזרו למדינה, גם אם זה כולל מלחמת עולם". סגן יו"ר הכנסת, ח"כ מנסור עבאס, שניהל את הישיבה, אמר: "2.5% משטחי מהמדינה זה השטח של הבדואים בנגב - 300.000 תושבים. אנחנו רוצים הסדרה. הליכוד הקים כמה וכמה ישובים: כסיפה, לקייה, ערערה, ומועצות אזוריות - אבל לא השקיע משאבים. גם בממשלה הקודמת של בנימין נתניהו הוגשה לשולחן הממשלה החלטה להכיר בשלושה ישובים. אנחנו הבאנו יציבות, העברנו תקציב, ואתם כועסים כי איבדתם את השלטון, איבדתם ג'ובים ואיבדתם את המכוניות שלכם".

הצעת החוק קובעת כי שר הפנים יהיה רשאי לקבוע בצו, לאחר התייעצות עם הוועדה המחוזית, כי ניתן יהיה לחבר מבנה מגורים, שנבנה לפני 2018, המצוי בשטח שהוגדר בצו, לחשמל, למים או לטלפון גם ללא קיומם של היתר בנייה ותעודת גמר לאותו מבנה, וזאת בהתקיים מספר תנאים ובהם: הוגשה תוכנית מפורטת על ידי אחד הגורמים המנויים בהצעת החוק, אשר במקרים מסוימיים עליה להיות תואמת לתוכנית כוללנית החלה במקום או שהוחלט להפקידה.

בנוסף, מוצע לקבוע את התנאים שבהם נדרש לעמוד מי שמבקש לחבר מבנים אלו כגון התחייבות להגשת בקשה להיתר בתוך הזמן הקבוע בהצעת החוק, וכן צירוף ערבות בנקאית לתשלום החיובים שיחולו בעת מתן ההיתר. בדברי ההסבר להצעה נכתב: "ביישובים רבים בישראל, ברובם יישובים ערביים, סבלו התושבים למשך שנים מהיעדר תכנון, ומשום כך נבצר מתושבי יישובים אלה להוציא היתרי בנייה ולהתחבר לחשמל, למים או לטלפון. ברוב המקרים אותם תושבים התחברו בסופו של דבר לחשמל, למים או לטלפון באופן לא חוקי. הצעת החוק נועדה בראש וראשונה להבטיח שהחיבורים האמורים ייעשו באופן חוקי ובטוח, בין היתר משום שחיבור מבנה לחשמל באופן לא חוקי עלול להיעשות באופן לא בטוח ולסכן במידה רבה את מי שמתגורר באותו מבנה ומי שנמצא בסביבתו. לפי המוצע, חיבור לחשמל ייעשה באופן חוקי ובטוח ובהתאם לדרישות הבטיחות של חברת החשמל".