"המעבר למכירה ישירה לצרכן פותח אפיקים חדשים. גיליתי שאני כחקלאי מחוספס יודע להיות גם נחמד לאנשים"

אליצור ודפנה מוזס, כפר רתמים, הורים לחמישה בנים • בעלי משק מוזס, בית בד בוטיק לייצור שמני חוחובה • "כשאין תיירים המכירות פשוט נעצרו במרכזים, ונשארנו רק עם המכירה באונליין או דרך מעגל החברים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אליצור ודפנה מוזס, בעלי משק מוזס, בית בד בוטיק לייצור שמני חוחובה / צילום: תמונה פרטית
אליצור ודפנה מוזס, בעלי משק מוזס, בית בד בוטיק לייצור שמני חוחובה / צילום: תמונה פרטית

בני הזוג אליצור ודפנה מוזס הגיעו לכפר רתמים שבנגב לפני 11 שנים במטרה לעסוק בחקלאות. אליצור מרמת הגולן ודפנה מהשומרון. שניהם מנהלים כיום את משק מוזס, חוות בוטיק לגידול ולייצור של שמן חוחובה. לפני כשנה וחצי עבר העסק שינוי משמעותי כשהשניים הקימו בית בד בוטיק לייצור שמן חוחובה אותו הם החלו לשווק במכירה ישירה לצרכנים. בבית הבת נעשה הליך של כבישה קרה בתהליך איטי לגרעיני החוחובה הגדלים במטעים של השניים. התהליך, מסביר אליצור מאפשר לשמור על התכונות של גרעיני החוחובה. בזמן איסוף הגרעינים והביקבוק גם חמשת הבנים של בני הזוג מצטרפים לחדוות העשייה המשפחתית.

את המטע הראשון הקימו בני הזוג מוזס בשנת 2013. תנאי האקלים והקרקע בנגב מתאימים לגידול צמח החוחובה שמגיע במקור ממקסיקו. שמן החוחובה משתלב במוצרי קוסמטיקה וטיפוח שונים ונודעות לו סגולות לעור הפנים והגוף. עד שהקימו את בית הבד, את הגרעינים שקטפו במטעים שלהם - מכרו לתעשייה. "היינו חקלאים רגילים, כלומר חקלאים שלא מעבדים את התוצרת שלהם. הגרעינים שמכרנו הלכו לבתי בד גדולים, הם הפיקו מהם שמן ובחביות ענקיות של 200 ליטר שינעו אותו ליצרנים גדולים כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון ולוריאל. יש עוד מגדלי חוחובה בישראל אבל לייצר את השמן עד לשלב הסופי הוא דבר ייחודי. עסקנו בגידול הצמח משך שנים טובות ואז הגענו למסקנה שאם אנחנו רוצים להיות כלכליים ובעיקר יציבים לאור תנודות מחירי גרעיני החוחובה, הדבר הנכון הוא להגיע ללקוח הסופי. בתחילת הקורונה הייתה ירידת מחירים משמעותית בשוק החוחובה והבנו שאם לא נתחיל לייצר שמן בעצמו ונמכור אותו -לא נצליח לשרוד כלכלית. רכשנו ציוד והקמנו בית בד". אליצור הוא אגרונום בהכשרתו ובעבר עבד כשכיר בתחום של גידול חוחובה "הסתובבתי בבתי בד ולמדתי את הטכניקות בכל מיני מקומות בעולם".

תחילת האינטראקציה עם הצרכן הסופי נעשתה במכירה בבית הבד ברתמים "לאחר מכן החלטנו שנשתמש בחברים ובמשפחה - חילקנו לאנשים ארגזים מלאים בבקבוקי שמן ואמרנו להם 'הפיצו את הבשורה באזור שלכם'. זה אפשר לנו להגדיל את הפריסה וזה עבד מצוין. אנשים התחברו לרעיון של משק קטן ובוטיקי והקנייה ממי שמגדל ומייצר את השמן. לאחרונה הקמנו אתר ובו אנחנו מוכרים את השמן לכל הארץ. הכיף הגדול הוא לקבל פידבקים מהקונים. המעבר למכירה ישירה לצרכן פותח אפיקים חדשים. גיליתי שאני כחקלאי מחוספס יודע להיות גם נחמד לאנשים, למרות שדפנה היא שמטפלת יותר בכל מה שקשור ללקוחות".

על הקורונה שמחד האיצה את הקמת בית הבד ומאידך השפיעה על המכירות אומר אליצור "השמנים שלנו נמכרו יפה בכל מיני מרכזי מבקרים בנגב. וכשאין תיירים המכירות פשוט נעצרו במרכזים, ונשארנו רק עם המכירה באונליין או דרך מעגל החברים. אנחנו מחכים שהתיירים יחזרו".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il