מנורת המיליון: חנוכיית כסף של הרב מברדיצ'וב מוצעת ב-380 אלף דולר

החנוכייה העומדת למכירה פומבית באמצעות בית המכירות מורשת הייתה שייכת למי שזכה לכינוי "סנגורם של ישראל" - רבי לוי יצחק מברדיטשוב • בפעם האחרונה שהפריט הזה עמד למכירה - לפני 35 שנה - שולמו בעבורו 250 אלף דולר • ההכרזה על הזוכה צפויה ב-12 בינואר

חנוכיית כסף של הרב מברדיצ'וב / צילום: בית המכירות מורשת
חנוכיית כסף של הרב מברדיצ'וב / צילום: בית המכירות מורשת

"מנורה קטנה מכסף, הניצבת על ארבע רגליים מעוטרות, בראשה שמונה בזיכים להכנסת הפתילות אשר רק בחלקם נותר עיטור פרח למסגרתם, בצידו מולחם בסיס השמש שכנראה התפרק ואבד ברבות השנים. בחזית סוגר מנעול מורכב על ציר", זהו תיאור קטלוגי פשוט, לא מפתה במיוחד, בוודאי מול תג המחיר שמוצמד לו העומד על יותר ממיליון שקל. אלא שהחנוכייה העומדת למכירה פומבית בשבוע הבא באמצעות בית המכירות מורשת הייתה שייכת למי שזכה לכינוי "סנגורם של ישראל" - רבי לוי יצחק מברדיטשוב.

בפעם האחרונה שהפריט הזה עמד למכירה שולמו בעבורו 250 אלף דולר. זה קרה לפני 35 שנים בבית המכירות הוותיק 'יודאיקה ירושלים'.

שמו של רבי לוי יצחק מברדיצ'וב מוכר וידוע בקרב ציבור החסידים. הוא חי לפני כמאתיים ועשר שנים ונחשב לאחד מגדולי האדמור"ים בכל תולדות החסידות, ובשנת 2013 הוקמה באוניברסיטת בר-אילן הקתדרה לחקר החסידות על-שמו.

לפי בית המכירות מורשת, המנורה המיוחדת עברה במשך מספר דורות כאשר אליהם היא התגלגלה דרך צאצאי רבי יוסף גרינבוים, שהעיד בפני ילדיו על העובדה שרבי לוי יצחק מברדיטשוב השתמש בה. "ברבות הימים ומחשש שישכח הדבר חרט אחד מבני המשפחה בתחתית החנוכייה: 'זאת המנורה הטהורה אשר הדליק בה הצדיק יסוד העולם מליץ טוב בעד עמו, אור המאיר הרה"ק רבי לוי יצחק בן שרה סאסא אב"ד ק"ק ברדיטשוב בעל קדושת לוי במסעותיו ז"ל'.

"מומחים שבדקו את המנורה אישרו שסוג הכסף והסגנון תואם הן לארץ המוצא אוקראינה-מזרח אירופה והן לתקופה המחצית השנייה של המאה ה-18 - התקופה בה חי רבי לוי יצחק", אומרים ב'מורשת'. הם מתחייבים לספק אישורים ומסמכים נוספים לקונים הפוטנציאליים.

בשנים האחרונות פורח שוק פריטי היודאיקה כאשר חלק משמעותי מהסחר מתבצע בין אספנים במכירות של אחד על אחד. הסוחרים מגיעים לבתי האספנים ומציעים את מרכולתם אך גם בתי מכירות פומביות מקיימים ימי מכירה אחת לחודש כשהם מדווחים על שוק הולך ומתרחב. המכירה הפומבית תתקיים בבית המכירות בבני ברק ותהיה בה גם אפשרות להשתתף אונליין, בשל הקורונה והרצון להגיע לקהל קונים מחוץ לישראל.

הסכום המבוקש עבור הפריט נחשב לחריג, אך בבית המכירות אומרים כי עוד בטרם נפתחה המכירה אנשי עסקים מהמגזר החרדי בישראל ובארה"ב הביעו עניין בפריט. ההכרזה על הזוכה תהיה ביום רביעי 12 בינואר.