הפגנות הדלק בקזחסטן: מה חשוב לדעת

המשבר מאיים על יציבות המדינה העשירה בנפט במרכז אסיה, שפעם הייתה חלק מברית המועצות

מפגינים באלמטי, קזחסטן / צילום: Associated Press, Vladimir Tretyakov
מפגינים באלמטי, קזחסטן / צילום: Associated Press, Vladimir Tretyakov

הפגנות ענק בקזחסטן בגלל עלייה במחירי הדלק, גרמו לממשלה הרודנית במדינה להתפטר ולנשיא קסים־ג'ומרט טוקאייב להכריז על מצב חירום לשבועיים במחוז מנגיסטאו במערב המדינה ובאלמטי, העיר הגדולה ביותר במדינה. המגבלות כוללות עוצר לילי, איסור על התקהלויות ומגבלות תנועה.

מה קורה בקזחסטן?

מאז יום ראשון, מפגינים יוצאים לרחובות ומתנגשים עם כוחות הביטחון. צילומים ברשתות חברתיות הראו מכוניות שהוצתו ושוטרים המשתמשים בגז מדמיע בעת שקהל מציף את מרכז העיר ומנסה לפשוט על כמה מבנייני הממשלה.

דיווחים של כלי תקשורת מקוריים קזחיים ובאפליקציית המסרים טלגרם דיברו על אש רובים ורעש של רימוני הלם. היו דיווחי תקשורת מקומיים על יריות בארמון הנשיאותי ובמעון ראש העיר אלמטי.

ביום רביעי, הממשלה סגרה את הגישה או הפריעה לגלישה באתרי אינטרנט רבים וברשתות חברתיות. סוכנות הידיעות Orda.kz, המציגה עצמה כגוף התקשורת העצמאי החדש בקזחסטן, דיווחה בטלגרם ששדה התעופה באלמטי נסגר לאחר שנפל לידי המפגינים. הנשיא טוקאייב אמר ביום רביעי שאי השקט, שלעתים הפך לאלימות של ממש, הותיר מספר הרוגים ופצועים באלמטי, כולל מבין אנשי כוחות הביטחון.

מה דורשים המפגינים?

המפגינים אינם מרוצים מהעלייה במחיר הדלק, בייחוד גז מעובה, שמחירו היה נעול קודם לכן והוא משמש כדלק העיקרי למכוניות. עליית המחיר, שקרתה ביום תחילת השנה החדשה, הובילה להכפלת מחיר הדלק. היא מאיימת להשפיע במידה גדולה על הפועלים בקזחסטן, ארץ עשירה בנפט, אבל עם זאת מדינה aבה שכר המינימום נמוך מסכום של כ־100 דולר בחודש. הנשיא טוקאייב אמר מאז שהרשויות יורידו את מחיר הדלק.

למה התפטרה הממשלה ומה השלב הבא?

הממשלה הקזחית התפטרה תחת לחץ ההפגנות הגוברות. הנשיא טוקאייב קיבל את התפטרות הקבינט ומינה ראש ממשלה זמני, אליחאן סמאילוב, בן ברית שכיהן קודם לכן כסגן הראשון של ראש הממשלה.

טוקאייב הבטיח שינוי פוליטי וביום רביעי אמר לתחנת הטלוויזיה הרשמת "חבאר 24" שבקרוב יציג לציבור הצעות חדשות לגבי הרפורמה הזו.

הנשיא הקזאחי האשים את המפגינים בכך שהם מתכננים הפיכה מסיבות פיננסיות ונשבע שלא יברח מהמדינה "לא משנה מה".

האם יש היסטוריה של אי שקט בקזחסטן?

הפגנות ציבוריות הן נדירות בקזחסטן, שהיא מדינה סמכותנית שבה אי הסכמה פוליטית אינה מקובלת באופן נרחב ואינה נסבלת בקלות.

הפגנות ענק ראויות לציון פרצו בדיוק לפני שהנשיא טוקאייב נכנס לתפקיד ביוני 2019, לאחר שנבחר באופן רשמי לתפקיד על ידי הנשיא הרודן נורסולטן נזרבאייב ששלט במדינה מאז נפילת ברית המועצות ב־1991.

מבקרים בתוך המדינה אומרים שטוקאייב נבחר באופן לא דמוקרטי בגלל שמועמדים אחרים לא קיבלו הזדמנות הוגנת להוביל את מדינתם. קזחים רבים הרגישו זמן רב שהם מוסתים לשוליים מתהליך קבלת ההחלטות הפוליטי.

מה זה אומר מבחינת רוסיה?

קזחסטן היא בת ברית קרובה של רוסיה ולשתי המדינות הסכם מסחר ושותפויות אסטרטגיות אחרות. הנשיא טוקאייב וקודמו נזארבאייב, שהמשיך להשפיע מבחינה פוליטית מאחורי הקלעים, שניהם זכו לתמיכת נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

ביום רביעי, הזהיר הקרמלין נגד אפשור של הפרעה מבחוץ בהפגנות המרעישות את המדינה הקזחית, והתעקש שקזחסטן תפתור את בעיותיה הפנימיות באופן עצמאי. משרד החוץ הרוסי אמר שמוסקבה תומכת ב"פתרון של שלום לכל הבעיות במסגרת התחום החוקי והחוקתי ובמסגרת דיאלוג, ולא דרך הפגנות רחוב והפרות של החוק".