זה התחיל באשפוז של הבת ונגמר בגיוס של האב: מימד גייסה 93 מיליון דולר לאבחון מחלות ויראליות

הגיוס צפוי לשמש את החברה למסחור הערכות שלה, שנועדו לאבחן בין זיהום חיידקי לוויראלי באמצעות התגובה של מערכת החיסון • מימד גם פיתחה גם בדיקה לניבוי הסיכון להתדרדרות אצל חולי קורונה

ערן אדן וכפיר עובד / צילום: מימד
ערן אדן וכפיר עובד / צילום: מימד

חברת MeMed (מימד), שפיתחה טכנולוגיה לאבחון מחלות באמצעות תגובת מערכת החיסון, הודיעה על גיוס של 93 מיליון דולר. בגיוס השתתפו: קרן הורייזון ונצ'רז, קרן שביט קפיטל, חברת קיסריה מדיקל אחזקות, יוניון טק ונצ'רס, כלל ביטוח, הפניקס, בנק הפועלים, קרן Social Capital, קרן Touchwood Capital ,La Maison Partners WTI ומשקיעים נוספים. בעקבות ההשקעה מגיע היקף הגיוס הכולל של החברה לכ-200 מיליון דולר.

הסכום צפוי לשמש את החברה למסחור הערכות שלה, שנועדו לאבחן את ההבדל בין זיהום חיידקי לוויראלי, באמצעות התגובה של מערכת החיסון. המוצר קיבל אישור FDA לאחרונה, והוא יהיה המוצר הראשון שהחברה משיקה מסחרית. הוא ישמש להבדיל בין גורמי המחלה במבוגרים ובילדים, וכך אפשר יהיה לחסוך במתן אנטיביוטיקה בחלק מן המקרים, ולעומת זאת למהר להשתמש באנטיביוטיקה כאשר היא נחוצה.

"ההשקעה תאפשר למימד להאיץ את הפיתוח הטכנולוגי שלה ולהתרחב גלובלית בדגש על השוק האמריקאי", אמר ד"ר ערן אדן, מנכ"ל ומייסד שותף במימד.

כפי שפורסם ב"גלובס" בפברואר, מימד פיתחה גם בדיקה לניבוי הסיכון להתדרדרות אצל חולי קורונה. היום הבדיקה הזו נחוצה מתמיד, עם הגעתם של טיפולים אשר יכולים למנוע התדרדרות כזו, אם נותנים אותם מספיק מוקדם. הבדיקה אושרה לשיווק באירופה ובישראל. היום נהוג להחליט למי לתת את התרופות המניעתיות על פי גורמי סיכון, אך מימד מאמינה כי היכולת שלה לקרוא את פעילות מערכת החיסון באדם החולה בפועל, תאפשר ניבוי מדוייק יותר ומתן התרופה רק לאלה הזקוקים לה באמת.

הסכום יאפשר לחברה לקדם פיתוח של מוצרים נוספים. בין אלה ניתן למצוא מוצר לאבחון של הסיכון להתדרדרות של מחלות זיהומיות שונות (גם חיידקיות וגם וראליות) למצב של דלקת חריפה.

עובדי חברת מימד / צילום: יוגב עזריאל
 עובדי חברת מימד / צילום: יוגב עזריאל

כוח האדם צפוי לגדול ביותר מ-40%

בראיון שפורסם במוסף G של גלובס בתחילת השנה, סיפר המייסד השותף ד"ר כפיר עובד על תחילת הדרך של החברה. כך, אחד הניסויים המרכזיים של מימד התרחש דווקא בתוך המשפחה של ד"ר עובד. זה היה לפני עשור, בתו הבכורה ירדן הייתה אז בת 8, והתאשפזה בבית חולים עם דלקת קשה בדרכי העיכול - שלא היה ברור אם מקורה בחיידק או בווירוס. "היה לה זיהום, והיא לא נראתה כל כך טוב", שיחזר עובד, "הוחלט לאשפז אותה ולהתחיל טיפול אנטיביוטי, כי מאוד חששו מחיידק מסוים שמחולל דלקות מעיים קשות. כשהרופאים בדילמה אם זה וירוס או חיידק, האינסטינקט הוא כמעט תמיד טיפול יתר באנטיביוטיקה, ולטיפול הזה יש מחיר".

"החלטתי לעשות לה את הבדיקה שלנו. וכשזו הראתה שמדובר במחלה ויראלית, זה אפשר לנו לקחת אותה הביתה אחרי יומיים וחצי ולתת לה להתאושש שם, בלי לקבל עוד אנטיביוטיקה מיותרת. תוצאות המעבדה של בית החולים, שאישרו שמדובר בווירוס, הגיעו רק אחרי שבוע". 

כל המוצרים של החברה מפותחים על הפלטפורמה הטכנולוגית של החברה, MeMed Key, שיכולה למדוד רמות חלבונים נדירים בין המון חלבונים אחרים. "אם ננסה להשוות את זה למשהו שכולנו מכירים, זה יהיה כמו לנסות למצוא עשר סוכריות Skittles במגרש כדורגל מלא סוכריות M&M תוך 15 דקות. זה מתאפשר בגלל הטכנולוגיה הייחודית שפתחנו", אמר אדן ל"גלובס" בעבר.

לחברה משרדים בחיפה ובבוסטון והיא מעסיקה מעל 100 עובדים, רובם בישראל. בשנת 2022 צפויים גיוסים שיתרמו לצמיחה של מעל 40% נוספים במצבת כוח האדם. השיווק של המוצר הראשון בארה"ב יהיה באמצעות צוות מכירות מטעם החברה (ולא באמצעות מפיץ). עד כה גוייסו מעל 20 אנשי מכירות למטה בבוסטון, ביניהם סמנכ"ל שיווק. החברה אינה שוקלת מינוי של מנכ"ל אמריקאי או מנכ"ל לפעילות האמריקאית, אלא ההנהלה הנוכחית תמשיך לנהל אותה מישראל.

פטריק זאנג , מקרן הורייזון ונצ'רז הוסיף: "אנו מאמינים שהאסרטגיה של מימד הכוללת פיתוח מוצרים לפענוח תגובת מערכת החיסון, מהווה יתרון משמעותי בשיפור שני תחומים עיקריים אשר מעסיקים את הרפואה המודרנית כיום: עמידותם של חיידקים לאנטיביוטיקה וטיפול יעיל בחולי קורונה. אנו מברכים על השותפות עם מימד - מובילת הקטגוריה בתחום זה וגאים לקחת חלק במסע ובאופן שבו היא משפרת את האופן שבו ניתן לאבחן ולטפל במטופלים ברחבי העולם".

את חברת מימד מייצגים עוה"ד ארנון סמבורסקי ומירב דנור הופר ממשרד נשיץ ברנדס אמיר.