נגיד בנק ישראל: הנזק למשק מגל תחלואה של 20 יום - 2.5 מיליארד שקל

זאת לפי התרחיש שבו יש 15% בדיקות קורונה חיוביות מתוך 300 אלף ביום • למרות העלייה בתחלואה, בבנק ישראל מחזיקים בדעה כי הגל יחלוף בטווח הקצר

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום

"העלות היומית של בידוד לעובד נאמדת ב-273 שקל" - כך אמר היום (ב') נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בוועדת הכספים של הכנסת על רקע התפשטות האומיקרון. "אם הולכים לתרחיש בו יש 15% בדיקות קורונה חיוביות מתוך 300 אלף בדיקות ביום, ההימשכות של הגל ל-10 ימים תגרע מהמשק כ-1.2 מיליארד שקל או נזק של 2.5 מיליארד שקל ל-20 ימים".

לדבריו, "אנחנו לא אפידמיולוגים, אך מרבית ההערכות בשלב זה מדברות על גל קצר. כל עוד אנו נמצאים בתרחיש הזה - לא מדובר באירוע מאקרו כלכלי, ורצוי להמשיך עם מנגנוני הפיצוי הנקודתיים כפי שיש כיום".

האומדן לפגיעה הכלכלית כתוצאה מיום בידוד חושב על-ידי בנק ישראל על-פי העובדים בכל ענף שלא מסוגלים לעבוד מהבית, כפול השכר היומי הממוצע שלהם, כפול המשקל של כל סקטור ושיעור ההשתתפות. לכך הוסיף בנק ישראל את התוספת של הימנעות הצריכה. 

"תרחיש הבסיס הוא שהגל הזה יחלוף בטווח הקצר"

"הסוגיה שעומדת לפתחי מקבלי ההחלטות קשורה לתרחישים יותר קריטיים, כמו לדוגמה פגיעה בשירות חיוני כתוצאה ממספר עובדים שנדבקים, אך מדובר במקרה של התארכות הגל, או פגיעה לא ליניארית - כלומר נקודה בה עסק מושבת כתוצאה מעובדים מבודדים. כל התרחישים האלה יכולים להביא לפגיעה מאקרו כלכלית גבוהה. לתת בנצ'מארק שעליו אפשר לדבר, זה הגל השלישי, שאורכו ועלותו היה 8-7 מיליארד שקל, וזה חצי אחוזי תוצר", אמר ירון.

"כרגע באמת חשוב להיות ממוקדים ולהבין שרמת אי-הוודאות שלנו מאד שונה ממרץ של 2020. יחד עם זאת, לאור האפשרויות להיתכנות התרחישים הללו, חשבו שהגורמים כמו הממשלה יהיו ערוכים עם תוכנית מגירה. אם מגיעים לשם, יש כל מיני קריטריוני סף יותר ספציפיים לעסקים, אך כרגע תרחיש הבסיס הוא שהגל הזה יחלוף בטווח הקצר, כפי שמשתקף בתחזית של 5.5% תוצר לאורך השנה", אמר ירון.

במשרד האוצר מעריכים כי עלות הפגיעה בתוצר המשק כתוצאה מהמגבלות במתכונת הנוכחית מוערכת ב-320 מיליון שקל לשבוע, אולם עלות זו אינה משקפת את עלות הבידודים. אם לוקחים בחשבון את הבידודים, לפי הערכת האוצר העלות המשקית תגיע לכ-175 מיליון שקל לשבוע לכל 100 אלף מבודדים, ו-875 מיליון שקל ל-500 אלף מבודדים, בהתאמה.

יחד עם זאת, שר האוצר אביגדור ליברמן הבהיר אתמול (א') כי הסיוע שיינתן יהיה ממוקד, ולא תהיה חלוקה של כסף ללא הבחנה. ליברמן עקץ את מנהלי החברות שקיבלו סיוע בשנת הקורונה אך משכו דיבידנדים באותה שנה לאחר שסיימו אותה ברווח.