ועדת הכלכלה אישרה תיקון לחוק התקשורת שיקל ברגולציה

הוועדה אישרה לקריאות שנייה ושלישית מסלול מהיר לקבלת היתרים במקום רישיונות • כיום, מחויב כל גורם לקבל רישיון ממשרד התקשורת לכל פעילות שמעורבים בה מכשירים וטכנולוגיות כגון: איתור רכב, ביפר, תא קולי, שיחות ועידה, אפליקציות PTT, פריסת רשתות במתחמים ועוד

יועז הנדל, שר התקשורת / צילום: איל יצהר
יועז הנדל, שר התקשורת / צילום: איל יצהר

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאות שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק התקשורת, המבקשת לבצע רפורמה באופן האסדרה של מתן שירותי תקשורת.

מדובר בתיקון חוק שאמור להביא להקלה משמעותית ברישוי של שירותי תקשורת ושיעביר חלק גדול מהשירותים הניתנים במסגרת רישיונות למסלול של היתרים.

לדברי משרד התקשורת תיקון החוק יפחית את העומס הרגולטורי ברישוי של מרבית שירותי התקשורת בישראל, ויחיל מסלול ירוק קל ומהיר בכניסה לשוק. לצד זאת, תפעיל המדינה יד קשה באכיפה למי שיפר את הכללים.

בדומה למודל הרגולטורי האירופאי, החוק מציע קיצור הליכים בירוקרטים, הקלה בכניסה לשוק, והפחתת עלויות. כיום, מחויב כל גורם לקבל רישיון ממשרד התקשורת, בטרם יתחיל לפעול בשוק התקשורת, לכל פעילות שמעורבים בה מכשירים וטכנולוגיות כגון: איתור רכב, ביפר, תא קולי, שיחות ועידה, אפליקציות PTT, פריסת רשתות במתחמים כמו אוניברסיטאות וקיבוצים ועוד.

תיקון החוק יביא לכך שחלק משירותי התקשורת לא ידרשו לאסדרה כלל וחלקם יועברו למתכונת אסדרה מהירה וקלה ("היתר כללי"). במסלול הירוק יינתן היתר בתוך 10 ימי עבודה, במקום הליך יקר וממושך של קבלת רישיון שאורך כמה חודשים. במסגרת הרפורמה, מתוך כ-175 בעלי רישיונות, 75 יעברו לפטור, ו-75 יעברו למסלול מהיר של היתר כללי תוך שבועיים.

שר התקשורת יועז הנדל: "המשימה המרכזית שלי ושל הממשלה בכלל לצד פריסת תשתיות היא הפחתת רגולציה. חוק התקשורת לא השתנה מאז שנת 1982, ובזמן שהטכנולוגיה התקדמה הבירוקרטיה הישראלית נתקעה מאחור".

מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן-חורין: "אנחנו משנים תפיסת עולם רגולטורית ומקדמים שוק תקשורת חי ובועט. זהו שער וקריאה לשחקנים חדשניים ומהירים, שלעולם לא היו נכנסים לשוק עם הנטל הרגולטורי והרישיונות במודל הנוכחי, להיכנס לשוק עם טכנולוגיה, מוצרים ומודלים עסקיים חדשים".