לאחר חודשיים של אכיפה: הון שחור בגובה 88 מיליון שקל נתפס בחברה הערבית

רשות המסים מסכמת חודשיים של אכיפה נגד הפשיעה בחברה הערבית וחושפת עבירות מס ועבירות על חוק המזומן בהיקף של עשרות מיליוני שקלים • הפעילות בוצעה במסגרת מבצע "מסלול בטוח" והמאבק הלאומי לטיפול בפשיעה בחברה הערבית • בנוסף אותרו 22 סרבני מס בעלי חובות של 100 מיליון שקל

אום אל פאחם. במהלך המבצע נתפסו רכבי יוקרה / צילום: איל יצהר
אום אל פאחם. במהלך המבצע נתפסו רכבי יוקרה / צילום: איל יצהר

בחודשיים בלבד נחשפו בחקירות וביקורות שנערכו על ידי רשות המסים אצל נותני שירותים פיננסים ובעסקים אחרים בחברה הערבית, תקבולים שלא נרשמו בהיקף של כ-88 מיליון שקל - כך עולה מסיכום חודשיים של פעילות מבצעית של רשות המסים במסגרת מבצע "מסלול בטוח" והמאבק הלאומי לטיפול בפשיעה בחברה הערבית.

המבצע נערך במהלך החודשים נובמבר-דצמבר 2021, אז פעלו יחידות רשות המסים השונות בשיתוף משטרת ישראל מול גורמים עבריינים וחייבי מס.

בחקירות, בביקורות ובמבצעים שנערכו במסגרת המבצע אצל 16 נותני שירותים פיננסיים בצפון ובמרכז, נתפסו אלפי צ'קים, חלקם מוסלקים, שלא נרשמו בספרים, ומהם עלו עבירות בגין אי רישום תקבולים כחוק בסכום כולל של 83.5 מיליון שקל. מעבר לעבירות המס, במהלך הפעילות נחשפו אצל נותני השירותים הפיננסים עבירות לפי חוק צמצום השימוש במזומן בסכום כולל של 25.6 מיליון שקל. כמו כן, נתפסו במסגרת זו נכסים לצורך חילוט בשווי של כ-24.2 מיליון שקל.

הטיפול האזרחי והפלילי בעבירות המס שנחשפו נמשך, ובנוסף יוטלו על אותם נותני שירותים גם עיצומים כספיים גבוהים, אצל חלקם בגובה של מיליוני שקלים, בעקבות העבירות על חוק המזומן. במסגרת חקירות המס עלו חשדות נוספים נגד חלק מנותני השירותים הפיננסים לפעולה באמצעות אנשי קש ופעולות של סחיטה ואיומים של לקוחות, אשר מטופלות במשותף עם משטרת ישראל.

עוד במסגרת הפעילות המבצעית כחלק מ"מסלול בטוח", נערכו 251 ביקורות ניהול ספרים בעסקים נוספים, כאשר ב-55% מהם נמצאו ליקויים חמורים ועבירות על חוק המזומן. בין היתר נמצאו ליקויים של אי רישום הכנסות כחוק בסכום כולל של כ-4.5 מיליון שקל, שיועברו להליכי שומה ונקיטת סנקציות וקנסות.

חייבים מיליונים ומחזיקים רכבי יוקרה

במקביל, עובדי היחידה הארצית לאכיפת הגבייה ברשות המסים, יחד עם יחידות הרשות ברחבי הארץ ובשיתוף עם משטרת ישראל איתרו 222 חייבי מס וסרבני הגשת דוחות בעלי חובות של כ-100 מיליון שקל למס הכנסה, מיסוי מקרקעין ומע"מ. במסגרת הפעילות בוצעו על ידי הרשות עיקולים של 214 רכבים. עד כה, כ-40% מהחייבים הסדירו את חובם או הסירו את המחדלים והגישו דוחות והצהרות הון.

בין המבצעים והפשיטות שבוצעו בחודשיים האחרונים, היה מבצע האכיפה הכלכלית בכפרים ג'דיידה מכר ואבו סנאן, שכלל עיקול של תשעה כלי רכב, בגין חובות של מעל למיליון שקל.

שוטרי תחנת גליל מערבי בשת"פ עם רשות המסים, עובדי מס ערך מוסף, ומנהלת תאום פעילות אכיפה הגיעו בשעות הלילה אל חייבי מס תושבי הכפרים ג'דיידה מכר ואבו סנאן ועיקלו רכוש. אצל אחד מבעלי החוב, המשטרה תפסה כ-150 אלף שקל במזומן.

במבצע אחר פשטו כ-200 שוטרי מרחב נגב מתחנות המרחב, מחלק הלבנת הון ימ"ר נגב, לוחמי יס"מ נגב ולוחמי יחידת יואב של המחוז הדרומי ועשרות חוקרים ועובדים מיחידות החקירות, השומה, מע״מ ואכיפת הגביה ברשות המסים ופרקליטות המדינה (פלילי, אזרחי ופיסקאלי) על בתיהם של תושבים חייבי מס ברהט, ערוער, דימונה ועיירות.

במהלך הפשיטה אותרו חייבי מס שחובם עומד על מיליוני שקלים, ובבעלותם רכבי יוקרה שעלותם מאות אלפי שקלים. במהלך הפעילות ניסו מספר חייבים לברוח ובסיוע מסוק אותרו החייבים והובאו לחקירה.

במהלך פעילות זו נתפסו 12 כלי רכב, ביניהם רכבי יוקרה מסוג "רוביקון", קורבט, פורש, ולנד רובר.

במבצע נוסף הובילו שוטרי היחידה המרכזית במחוז חוף ביחד עם לוחמי מג"ב חוף וחטיבת החקירות וביקורת ניהול ספרים ברשות המסים, פעילות נגד חנות תכשיטים וזהב ועסק למתן שירותים פיננסיים בעיר אום אל פאחם.

במסגרת הפעילות החקירתית נמצאו ליקויים בפעילות בתי העסק. בעקבות הממצאים, החל הליך לשלילת רישיון העסק למתן שירותים פיננסיים על ידי רשות שוק ההון.

במסגרת מבצע נוסף של רשות המסים ומשטרת ישראל לאכיפת הדיווח בצפון נותן הלוואות ממעלות תרשיחא נעצר בחשד להשמטת הכנסות בסכום של כ-600 אלף שקל.

לפעולות אלה מצטרפות גם חקירות נגד עשרות נחקרים באזהרה שנערכו על ידי יחידות החקירות בחטיבת החקירות והמודיעין של רשות המסים, חלקן בצח"מ עם משטרת ישראל, נגד ארגוני הפשיעה ומחוללי הפשיעה מאז תחילתו של מבצע מסלול בטוח אשר במסגרתן אף נתפסו נכסים בשווי עשרות מיליוני שקלים בשל עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון.

רשות המסים תמשיך לפעול יחד עם משטרת ישראל בכל הכלים העומדים לרשותה על מנת לאכוף את כלל החוקים בכל מקום וזמן, וזאת על מנת לשמר את יכול ההרתעה ולהביא בין היתר להגברת השוויון בנטל המס בקרב האזרחים.