משרדי עו"ד | בלעדי

מענק של 60 אלף שקל ותוספות שכר: עוד משרדי עורכי דין מנסים לבלום נטישת עובדים

עורכי דין בשנותיהם הראשונות במשרד פישר יקבלו תוספת של עד 4,500 שקל והנשארים במשרד יקבלו מענק; שכר המתמחים יעלה ב-2,000 שקל • בעקבות הפרסום בגלובס, גם המתמחים בגולדפרב דאגו לעצמם להעלאה

עו''ד אמיר חן, השותף המנהל במשרד פישר / צילום: פישר בכר
עו''ד אמיר חן, השותף המנהל במשרד פישר / צילום: פישר בכר

משרד עו"ד פישר (.FBC & Co) יעלה החל מהחודש את שכר המתמחים ב-2,000 שקל, והוא יעמוד על 11.5 אלף שקל לחודש. עורכי הדין בשנה הראשונה יקבלו 15 אלף שקל לחודש, החל מהשנה השנייה יעברו עורכי הדין לחוזים אישיים, כאשר המשכורות ינועו בין 17.5 אלף שקל לחודש לבין 19.5 אלף שקל לחודש ובשנה השלישית יקבלו משכורות בטווח של 19.5-21.5 אלף שקל לחודש. עד כה, שכר המתמחים עמד על 9.5 אלף שקל לחודש ושכר עורכי הדין בשנה הראשונה, השנייה והשלישית עמד על 14, 16 ו-17 אלף שקל לחודש, בהתאמה. לאחרונה דיווחנו בגלובס על מגמה בקרב שורה של משרדי עורכי דין גדולים, בהם גורניצקי, הרצוג פוקס נאמן, מיתר ואגמון, לשפר את תנאי העובדים במטרה להיאבק בבריחת המוחות. 

במשרד גם יציעו מענק התמדה: עורך דין שנמצא כעת בשנתו הראשונה בפישר, יקבל בסיום השנה השלישית 60 אלף שקל. מי שנמצא בשנתו השנייה יקבל 40 אלף שקל. מלבד זאת, עורכי הדין יקבלו בונוסים שנתיים כמקובל. חידוש נוסף של המשרד הוא בונוס חצי שנתי בגובה 10% מהשכר באותה מחצית בגין "מאמץ מיוחד". המאמץ המיוחד יוגדר כך שאת המענק יקבל עורך דין שיעבוד יותר שעות מהממוצע המשרדי בשעות חיוב.

אמיר חן, השותף המנהל של פישר, מסר כי: "תוכנית התגמול שבנינו היא תוכנית הוליסטית המציבה את התגמול שעורכי הדין שלנו מקבלים ברף הגבוה בשוק, והיא כוללת הגדלה משמעותית של שכר הבסיס; מענק התמדה משמעותי בגובה עשרות אלפי שקלים; ומענקים שוטפים על מאמצים מיוחדים. זאת, נוסף על מתן בונוסים שנתיים שיתווספו לשכר ולמענקים. בנינו תוכנית המציבה את עורכת ועורך הדין במרכז, כזו המפתחת מקצוענות ומתגמלת על מצוינות. שמירה יומיומית על ה-Work-life-balance של עורכי הדין וגמישות נהוגים בפישר (FBC) מזה שנים רבות, ואלו מצטרפים לתוכנית התגמול המקיפה ולתנאי רווחה מעולים. עורכי הדין המצוינים שלנו הם הליבה של הפירמה, וההשקעה במשאב האנושי ותשומת הלב לצרכיו הן אלו שמביאות אותנו לרמות הגבוהות ביותר של מקצועיות ושירות".

מתמחי גולדפרב במכתב אגרסיבי

במשרד אגמון ושות', אחרי שהחליטו להעלות את שכר עורכי הדין - מעלים כעת גם את שכר המתמחים. שכר המתמחים באגמון יעמוד על 11.5 אלף שקל לחודש, והם יקבלו בנוסף מענק הישארות בסך 20 אלף שקל אם ימשיכו לעבוד במשרד כעורכי דין.

צבי אגמון, השותף המייסד וראש משרד אגמון ושות' / צילום: יורם רשף
 צבי אגמון, השותף המייסד וראש משרד אגמון ושות' / צילום: יורם רשף

בגולדפרב-זליגמן, המתמחים החליטו באופן אגרסיבי לדאוג לעצמם להעלאת שכר. לאחר שקראו בגלובס כי משרדי עורכי הדין, כולל משרד גולדפרב-זליגמן, העלו את שכר עורכי הדין וכמה משרדים העלו גם את שכר המתמחים - הם שלחו מכתב משותף להנהלת גולדפרב-זליגמן עם בקשה להעלות גם את שכרם.

המתמחים ציינו את העלאות השכר שפורסמו בגלובס, והוסיפו כי "משרד גולדפרב זליגמן, כאחד המשרדים הגדולים ביותר בארץ אשר מייצג את הלקוחות הגדולים ביותר בשוק הישראלי, אינו יכול לטמון ראשו בחול, ולהימנע מהתאמת תנאי עובדיו לתנאים הנוכחיים בשוק". בסיום המכתב שיגרו המתמחים איום מרומז להנהלת המשרד, לפיו יחבלו בגיוס המתמחים לשנה הבאה, אם שכרם לא יעלה. "בתקופה זו, מתקיימים סיורי גיוס מתמחים אותם עורכים, בין היתר, אנו המתמחים. התעניינות דור העתיד במשרד מגיעה אלינו. סטודנטים מהמכללות והאוניברסיטאות השונות פונים אלינו לייעוץ והכוונה ורוצים לשמוע את דעתנו על המשרד, העבודה המקצועית והתנאים שהמשרד מציע".

עו''ד יודי לוי-גולדפרב / צילום: ניר קידר
 עו''ד יודי לוי-גולדפרב / צילום: ניר קידר

"נדבך משמעותי בהחלטה"

לדברי המתמחים, "סוגיית השכר תופסת נדבך משמעותי בהחלטה באיזה משרד לבחור, בעיקר בתקופה שבה יש שיח על שינוי תנאי ההתמחות ושכר המתמחה. כאשר ההתלבטות, בקרב הסטודנטים המצטיינים, היא בין רשימת משרדים ששמם הולך לפניהם, מה שיטה את הכף בהכרח יהיו תנאי ההתמחות. אנו, כנציגי המשרד, מתקשים לנטרל גורם זה בשיחות עם המועמדים להתמחות כשאנו נשאלים על כך באופן יומיומי".

בעקבות כך, מיהרו בגולדפרב זליגמן להעלות את שכרם ל-10.5 אלף שקל לחודש בחצי הראשון של תקופת ההתמחות ו-12 אלף שקל לחודש בחצי השני של התקופה. לטענת הנהלת המשרד, ההעלאה הייתה מתכוננת גם ללא קשר למכתב המתמחים האגרסיבי.

במגזר הציבורי מסתכלים בעיניים כלות 

להעלאות השכר המשמעותיות במגזר הפרטי של עריכת הדין יש גם צד פחות משמח. מתמחים במגזר הציבורי מקבלים שכר בסך 6,000 שקל ברוטו לחודש ולאחר שעות נוספות כ-8,000 שקל. המתמחים במגזר הציבורי, גם אם הם מתמחים בצמרת השירות הציבורי, כגון לשכת יועמ"ש, פרקליט המדינה ואף בית המשפט העליון, מקבלים את אותו שכר נמוך. מלבד שכר הבסיס הנמוך, הם לא זכאים לבונוסים, מענקי הישארות וכדומה. עורך דין בשנתו הראשונה בפרקליטות יקבל שכר של עד 10-10.5 אלף שקל לחודש, כולל שעות נוספות. כך שמבחינת המתמחים ועורכי הדין המוכשרים במגזר הציבורי, האפשרות להמשיך בשירות הציבורי כלל אינה טריוויאלית עוד.

 

מתמחה בתפקיד נחשק בפרקליטות אמר לגלובס, כי זה "בהחלט נושא חם שמדובר בקרב המתמחים. קודם כל בשל העלאת שכר החברים שלנו, המתמחים, במשרדים הפרטיים שנכנסה לתוקף כבר עכשיו וזאת למרות העובדה שבעת הבחירה במגזר הציבורי ידענו שאנחנו מוותרים על כסף לטובת עשייה משמעותית יותר או שליחות וכיוצא בזאת, אך הפער הנוכחי בוודאי היה לכל הפחות גורם למחשבה נוספת בעניין. נושא נוסף הוא כמובן המחשבה על העתיד - עדיין יש כאלה שכסף לא מהווה שיקול עבורם וירצו לחזור כפרקליטים אבל יותר ויותר קולות נשמעים שאם לא יחול שינוי, על אף הסיפוק והעניין ינסו את מזלם במשרדים הגדולים הפרטיים. עד עכשיו בגלל השכר הנמוך של פרקליטים אנשים גיששו בעולמות הייטק וכעת המשרדים הופכים לאפשרות לא רעה".

מתמחה אחר במשרד המשפטים אמר לגלובס, כי "לאחר פרסום הכתבות בגלובס על העלאות השכר במשרדי עורכי הדין, המתמחים אצלנו מאוד הצטערו על מר גורלם, אך מבינים שאין שום סיכוי לשינוי המצב".

מנגד, פרופ' יובל אלבשן מהקריה האקדמית אונו אמר, כי רוב הסטודנטים ללימודי משפטים מלכתחילה מחפשים משמעות מעבר לכסף, כך שאלבשן לא רואה בעיה למגזר הציבורי לגייס מתמחים ראויים, גם אם שכרם יהיה נמוך במידה ניכרת מהשכר שהם יכולים לקבל במגזר הפרטי. לדברי פרופ' אלבשן, הבעיה מתעוררת לאחר מספר שנים וככל שחולפות השנים, נשכחים האידיאלים והשיקול הכספי מתעצם, כך שקשה לשירות הציבורי לשמר כוח-אדם איכותי של משפטנים.