מחאת הנטיעות: האופוזיציה ברצף ניצחונות במליאה שלא היה כמותו

רע"ם עזבו את הכנסת חרף עצירת הנטיעות בנגב, ח"כ אורבך נטש במחאה על העצירה - והאופוזיציה הצליחה לנצח הערב בשמונה הצבעות שונות • ח"כ יריב לוין: היום הוכח שוב - הממשלה הנוכחית היא ממשלת כאוס"

ח''כ מנסור עבאס / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח''כ מנסור עבאס / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

משבר הנטיעות: בעקבות היעדרות רע"ם האופוזיציה ניצחה הערב בשמונה הצבעות רצופות במליאה, אירוע שגם זקני הכנסת מתקשים לזכור. בזה אחר זה עלו במליאה חוקים של חברי האופוזיציה והם הצליחו להשיג להם רוב בשל המשבר בקואליציה שלא השתתפה בהצבעות. במפלגתו של מנסור עבאס לא הגיעו הערב למליאה חרף עצירת הנטיעות בנגב לבקשתם ונוסף להם גם ח"כ ניר אורבך מימינה שנטש את המליאה במחאה על עצירת הנטיעות מהצד השני.

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין אמר בתגובה לניצחונות כי "היום הוכח שוב - הממשלה הנוכחית היא ממשלת כאוס. בקורונה, בנגב, וגם בכנסת. אפס ניהול, אפס מנהיגות. ישראל זקוקה לממשלה עם כיוון ברור. לממשלה חזקה. נמשיך להאבק בכנסת בימים ובלילות, נחליף את הממשלה הזו, ונחזיר את ניהול המדינה למסלול".

בתחילת השבוע הודיע יו"ר רע"ם מנסור עבאס שלא יצביעו עם הקואליציה עד שיופסקו עבודות הנטיעות של קק"ל בנגב. הנטיעות המתוכננות באזורים הללו על ידי רמ"י נועדו למנוע המשך השתלטות של הבדואים בנגב על אדמת מדינה, אולם ברע"ם אימצו את עמדת התושבים במקום הטוענים לבעלות על הקרקע ומתנגדים לנטיעות.

במהלך הלילה העימותים בנגב הסלימו והובילו לעימותים מול כוחות המשטרה במקום לאחר שבדואים הניחו לבנים על פסי רכבת בדרום וגרמו לעצירת חירום שלה.

שר החוץ יאיר לפיד הגיב אמש להתפרעויות בנגב ואמר כי "12 שנה של הפקרת הנגב והזנחת הבעיה הבדואית לא יבואו לפיתרון ביום אחד. מדינת ישראל צריכה לטעת עצים על אדמות המדינה, אבל לא חייבים לפגוע בפרנסתם של תושבי האזור". נגד לפיד יצאו שרים מהימין בממשלה שטענו שאין להיכנע לאלימות בנגב, אך המגעים לפתרון המשבר כבר החלו.

וכך נולדו הגרסאות הסותרות: הבוקר, למרות איומי רע"ם, השר הממונה על רמ"י זאב אלקין הודיע כי הנטיעות יימשכו כרגיל. אולם בשעה האחרונה קיבלו בקק"ל הוראה מרמ"י להוריד את הכלים מהקרקע. גם השר הממונה על מנהלת הבדואים מאיר כהן הודיע כי הנטיעות יימשכו כרגיל אך במקביל החל במו"מ מואץ מול עבאס על הסדרת יישובים בנגב במטרה לעצור את המשבר הקואליציוני המתגלגל.

האולטימטום שהציב עבאס אתמול בחדשות 12 בנוגע לתחילת הסדרה בנגב בהתאם לסיכומים הקואליציוניים נענה בחיוב תוך פחות מ-24 שעות, נוכח הודעתו שלא יוכל להמשיך בקואליציה וכן שלא יצביע עם הקואליציה יחד עם חברי סיעתו עד שהנושא ייפתר. לבסוף, למרות החלטת הממשלה לעצור את תוכנית הנטיעות של קק"ל באזור הפזורה, רע"ם נעדרה מהמליאה והובילה להפסדים מרים של הקואליציה בזה אחר זה.