הכבישים התרוקנו, המסעדות התייבשו: הסגר השקט כבר כאן - תמונת מצב

כמעט 5% מתושבי ישראל נמצאים בבידוד או מאומתים, ושיא גל האומיקרון עוד לפנינו • בדיקת גלובס מראה כי הפעילות הכלכלית במשק בירידה דרסטית - הרכישות בכרטיסי אשראי צנחו ב–10%, במסעדות מדווחים על ביטולים, ובכבישים התנועה דלילה • חגיגה נרשמת רק ברשתות הפארם וחברות המשלוחים

עסקים ריקים בת''א / צילום: כדיה לוי
עסקים ריקים בת''א / צילום: כדיה לוי

עשירית מעובדי ענף המסחר נמצאים בבית, 100 אלף ילדים כופים בידוד גם על ההורים

הגל החמישי של הקורונה משבש את פעילות המשק גם בלי הכרזה על סגר רשמי או הגבלות כבדות. בסך הכל מושבתים נכון ליום חמישי 420 אלף איש מתושבי ישראל, שהם כ-4.5% מכלל האוכלוסייה. נתונים אלו כוללים את האנשים שנמצאים בבידוד פעיל או מאומתים לקורונה - זאת לפי נתוני משרד הבריאות.

 

עם כ-258 אלף מאומתים פעילים, נוסף לכ-161 אלף ישראלים בבידוד ובקצב של 48 אלף מאומתים חדשים ביממה, כמעט כל מי שיכול לעבור לעבוד מהבית כבר עשה זאת. אלא שבמקצועות רבים זה בלתי אפשרי, ומנהלים בענפים שונים - ממפעלי תעשייה ועד נותני שירות - מתקשים לאייש משמרות בעובדים.

מתוך כ-161 אלף מבודדים (שאינם מאומתים), קרוב ל-100 אלף הם ילדים ונערים בגילאי 0-19 - וכתוצאה מכך גם הורים רבים שנאלצים להישאר עמם בבית. העיר שבה שיעור המבודדים הוא הגבוה ביותר היא טירת הכרמל (4.5%). מבין הערים הגדולות, באר שבע היא העיר המבודדת ביותר (3.2%) ואחריה ראשון לציון (2.8%). בתל אביב וחיפה 1.8% מהתושבים נמצאים בבידוד. מספר המבודדים הרשומים בירושלים נמוך משמעותית מהממוצע הארצי ועומד על כ-1.2% מתושבי הבירה.

בענפי המסחר מדווחים על ירידה של כ-10% במצבת העובדים בעקבות גל הבידודים והמאומתים. ברשתות הגדולות מסבירים שהירידה בכוח האדם היא לא הבעיה העיקרית, שכן התנועה הדלילה יחסית כיום בחנויות מצריכה פחות עובדים במשמרת. במפעלים ובסופרמרקטים הבעיה היא חמורה יותר, שכן מספר הלקוחות לא בהכרח הצטמצם ולפעמים אף גדל.

כך או כך, טוענים בעלי העסקים, כי ההשתתפות החלקית בלבד של הממשלה במימון ימי הבידוד מקשה עליהם לפעול, למרות העדכון שקובע תשלום מיום הבידוד הראשון ולא מהשני כפי שהיה נהוג עד כה.

אם יש דבר אחד חיובי בגל הבידודים שמכביד על הציבור והמשק הוא ההפוגה בפקקים: בחברת נתיבי ישראל מדדו בשבוע הראשון של ינואר צניחה של כ-40% בנפח התנועה בצירי תנועה כמו כביש 57 וכביש 471. בכביש 431 לכיוון מזרח נרשמה הקלה של כ-30% במספר כלי הרכב. בסך הכל נרשמה ירידה של 30%-40% בנסועה בכבישים בהשוואה לשבוע האחרון של נובמבר 2021.

אורן דורי

חיובים בכרטיסי אשראי: הציבור קונה פחות, ומעדיף רכישות אונליין

הישראלים יוצאים פחות מהבית בשל העלייה בהיקפי התחלואה, והתוצאה משתקפת בהוצאות של משקי הבית. מנתונים שהגיעו לידי גלובס עולה, כי מחזור החיובים בכרטיסי אשראי בשליש הראשון של ינואר קטן ב-10% מול דצמבר. גם אופי הרכישות השתנה - מנתונים שאספה חברת כאל עולה, כי הירידה במחזורים הפיזיים (קניות בבית העסק) עומדת על כ-16% אל מול עלייה ב-4% באונליין. כאל התאימו את הנתונים לשוק כולו, ומצאו שהוצאות על בילוי ופנאי קטנו בעשרת הימים הראשונים של ינואר ב-17% בהשוואה למספר ימים זהה בתחילת דצמבר. ברכישות מוצרי אופנה נרשם קיטון של 16%.

 

כמו כן, ניכרת ירידה בשיעור של כ-10% בענף הדלק, אשר ממחיש את הקיטון בתנועה של הישראלים. בנוסף, אי הוודאות לגבי משך הגל הנוכחי משתקפת בירידות של 30% בהזמנות של ענפי האירוח ומלונאות.

מנתוני שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), המפעילה את מערכות התשלומים בכרטיסי אשראי, עולה כי העלייה בתחלואה מתורגמת לגידול בהוצאות פארמה. בשבוע שבין ה-4 ל-10 בינואר עמד ממוצע החיוב היומי בכרטיסי אשראי על מוצרי בריאות ותרופות על כ-34.5 מיליון שקל, עלייה של 9.5% בהשוואה לשבוע שלפני כן.

מנתונים שאספה ישראכרט עולה כי ברשתות הפארם הגדולות חלה עלייה של 28% ובבתי המרקחת של 26.3% בשליש הראשון של החודש אל מול תחילת דצמבר.
מגמה נוספת המאפיינת את תגובת הציבור למצב התחלואה היא ששיעור ההוצאות במסעדות, בתי קפה ומזון מהיר שנשארה דומה לשבועות שקדמו לה (למעט שבוע השנה החדשה). אלה עמדו על כ-65 מיליון בכל אחד מהימים במהלך השבועות האחרונים. עם זאת, על פי נתוני ישראכרט, ברכישות המזון נרשמה עלייה של 6% ברכישות אונליין וירידה של 13% ברכישות הפיזיות.

ניתן לראות כי הציבור מעדיף לרכוש מוצרי צריכה יומיומיים קרוב לבית. בעוד שבקניות ברשתות המזון נרשמה ירידה של 3.5% בממוצע ההוצאה היומי בשבוע האחרון, בסקטור המכולות, המעדניות והפיצוציות נרשמה עלייה מזערית אל מול השבוע שקדם לו. העיר הבולטת בקיטון ברכישות היא טבריה (-6.7%), כאשר בצד השני נמצאת מודיעין (עלייה של 8.1%).

 

רועי ויינברגר

רשתות פארם: "עלייה של 6% במכירת תרופות ומוצרי הרגעה"

השינוי במדיניות הבדיקות שעליו החליט משרד הבריאות הוביל לזינוק של מאות אחוזים ברכישות של בדיקות וערכות אנטיגן שנמכרות כבר לא רק ברשתות הפארם. הצרכנים רוקנו את המדפים, ואת המחסור מנסים היבואנים לסגור באמצעות משלוחים שעושים דרכם לישראל.

 

לצד הבדיקות חל זינק השבוע בצריכה של תרופות להתמודדות עם מחלות חורף. עימאד סאדר, מנהל שיווק וסחר בית מרקחת של סופר-פארם מסביר: "על רקע התפרצות הגל החמישי של הקורונה בישראל לצד תחלואת החורף, אנו רואים עלייה משמעותית בצריכת תרופות ייעודיות. נרשמה עלייה של כ-36% בצריכת תרופות להקלה על תסמיני צינון, שפעת, כאבי גרון והורדת חום בשבוע האחרון ביחס לשבוע המקביל בחודש החולף".
נתוני סופר פארם מתייחסים לשבוע של 6-12 בינואר 2022 אל מול התקופה המקבילה בחודש שעבר. סאדר מציין תופעה נוספת: "ניתן לראות גידול גם בצריכה של תרופות ללא מרשם ומוצרי טבע שמיועדים להרגעה, בסדר גודל של כ-6%. נראה כי השבוע האחרון הביא לא רק לעלייה ברמת התחלואה, אלא גם ברמות הלחץ והחרדה".

ב-Be מבית שופרסל מזהים זינוק ברכישת תרופות מרשם לשפעת ש"עלו משמעותית, תוך דגש לתרופות שבעבר רופאים לא היו נותנים בקלות". עוד מציינים כי בסגמנט תרופות ללחץ נפשי "אין עלייה משמעותית כפי שהייתה בגל הראשון או כפי שמאפיינת תקופות של מבצעים ביטחוניים".

מיכל רז־חיימוביץ’

מסעדנות ומשלוחים: ירידה של 30% בהזמנות למסעדות בתוך שבוע

גם תחום המסעדנות נפגע משמעותית מהסגר דה פקטו שהמשק נמצא בו. לפי אתר/אפליקציית ההזמנות Ontopo נרשמה ירידה של כ-30% בהיקף ההזמנות למסעדות בשבוע החולף, ובסך הכל בוצעו כ-90 אלף הזמנות במסעדות לעומת כ-130 אלף הזמנות שבוצעו בשבוע המקביל בחודש דצמבר.

"עם העלייה בתחלואה אנחנו מזהים ירידה משמעותית בהזמנות למסעדות, שהחלה כבר בשבוע שעבר", אומר דני גליקמן, מנכ"ל אונטופו. "הירידה הלכה והעמיקה, מ-14% בתחילת השבוע לכדי 30% לקראת סוף השבוע". גליקמן מציין כי "בשבוע האחרון אנחנו רואים עלייה של 18% בהיקף הביטולים של הזמנות למסעדות ביחס לשבוע המקביל בחודש שעבר".

שליח של חברת Gett Delivery / צילום: סטודיו Gett
 שליח של חברת Gett Delivery / צילום: סטודיו Gett

מצד שני, מיעוט התנועה של אנשים הגבירה את פעילות המשלוחים - חברת Gett Delivery המעבירה משלוחים בין אנשים (P2P) מדווחת כי "מאז גל האומיקרון חל גידול של 35% בביקוש למשלוחים פרטיים בדגש על משלוחים במרחקים קצרים בהם העלייה מגיעה ל-50%". בחברה מדווחים כי אל השליחים שמשנעים את המשלוחים ברכב דו-גלגלי הצטרפו נהגי המוניות. ומה שולחים? נוכחות בולטת לבדיקות אנטיגן.

מיכל רז־חיימוביץ’

טיסות וחופשות: נוסעים חוששים מהידבקות במדינה זרה

לכאורה, השבוע האחרון אמור היה לשקף עלייה במספר הנוסעים הנוחתים וממריאים מנתב"ג. כבר מותרת כניסת תיירים לישראל (העומדים בתנאי התו הירוק) והבידוד למחוסנים שחוזרים - בוטל.

אלא שהמספרים מלמדים שהמצב הוא הפוך: בשבוע האחרון תנועת הנוסעים בטיסות הבינלאומיות הסתכמה ב-88 אלף (הלוך ושוב). כהשוואה, בשבוע המקביל בחודש דצמבר עמדה תנועת הנוסעים על 167 אלף. גם כמות הטיסות בהתאם: בשבוע החולף המריאו ונחתו 866 מטוסים, ובשבוע המקביל לו בחודש שעבר תנועת המטוסים עמדה על כ-1,450.

 

ענף התעופה העולמי נמצא בקיפאון. התחלואה המזנקת במדינות השונות לצד מזג אוויר סוער (בארה"ב) למשל הובילו לביטולים של אלפי טיסות. גם צוותי האוויר המוגבלים (רבים מהם שוהים בבידוד או חולים) מאלצים את חברות התעופה בכל העולם למחוק טיסות ששובצו בלוח.

ומעל לכל אלה מצב הרוח לטייל הוא ירוד: רבים מעדיפים לדחות את התוכניות שלהם "עד יעבור זעם" לנוכח החשש מהידבקות במדינה זרה ולנוכח החשש להשאיר קרובי משפחה (ילדים בעיקר) שעשויים להתברר כמאומתים בזמן שהוריהם שוהים בחו"ל. כתוצאה מכך, גם המחירים הנמוכים והמבצעים האגרסיביים לכרטיסי הטיסה שמציעות החברות לא מצליחים להפיג את החשש - מטיסה לתאילנד במחיר הנמוך מלילה במלון באילת (אל על) ועד טיסות בעשרות אירו לאירופה.

מיכל רז־חיימוביץ’