בעקבות חשיפת גלובס: בצמרת צים מתפתלים לגבי שינוי המיסוי על החברה

בעל המניות המרכזי בצים, עידן עופר, מתנער מבקשת החברה לתשלום מס מופחת שפורסמה לראשונה בגלובס • למרות זאת, המנכ"ל שומר על קו עיקש מול רשות המסים • כך או כך, את המס של 2021 צים צפויה לשלם, והוא מוערך בכ-2.6 מיליארד שקל

עידן עופר, ערן יעקב, אלי גליקמן / צילום: איל יצהר, סיון פארג'
עידן עופר, ערן יעקב, אלי גליקמן / צילום: איל יצהר, סיון פארג'

מלחמת הגרסאות בצמרת צים: עידן עופר, בעל המניות המרכזי בצים, מתנער מבקשת חברת הספנות שנחשפה בגלובס להטבות מס מהמדינה. "אינני מעורב בפניה של צים בקשר לשינוי משטר המס לגביה, אם אכן הייתה פנייה כזו", מסר עופר בהודעה לתקשורת. "לו הייתי נשאל לדעתי, הייתי מציע שצים לא תפנה לבקש את השינוי. אני גאה בהצלחתה וברווחיה של צים, ואני לא פחות גאה על כך, שהציבור בישראל כולו ייהנה מהצלחתה של צים דרך תשלום המסים המגיעים על רווחיה".

את ההודעה מסר עופר כאמור בעקבות הפרסום בגלובס על המגעים המתנהלים בין צים לרשות המסים. צים ביקשה מהמדינה לשנות את שיטת המיסוי על חברות הספנות כך שתחושב לפי נפח התפוסה של האוניות ולא לפי רווח החברה. מדובר בשיטת מיסוי הנהוגה בהרבה מדינות בעולם והיא גורסת שיעור מס נמוך מזה שצים אמורה לשלם בשיטת מס החברות הקיימת.

הרקע להסתייגות עידן עופר

להודעה של עופר יש רקע נוסף, פרט לגאווה לשלם מס. עופר יודע שהיכולת שלו "לאיים" על המדינה היא בעירבון מאוד מוגבל. מלבד הפעילות בצים, עופר רושם בכל שנה הכנסות של מיליארדי שקלים ממפעלים שלא יכולים לעבור מישראל ותלויים בהבנות מול מוסדות המדינה.

בעשור הקרוב יסתיים הזיכיון של כיל (ICL) במפעלי ים המלח, ובמקביל המדינה כבר הודיעה כי היא מתכננת לפנות בעשור הקרוב את מפעלי בז"ן ממפרץ חיפה. כשעל השולחן יערכו דיונים רגישים, מורכבים ויקרים על הארכת זיכיון הכרייה באוצרות הטבע של ישראל ועל הפיצוי בעקבות הפינוי הכפוי בחיפה, יש גבול לשרירים שכדאי לעופר לחשוף מול רשויות המס.

ההתעקשות של צים והמנכ"ל

למרות הסתייגותו של עופר, צים ומנכ"ל החברה, אלי גליקמן, עדיין חותרים לשינוי שיטת המיסוי על החברה. "חברת צים פנתה ביוזמתה ובהנחיית המנכ"ל, אלי גליקמן, אל רשות המיסים בבקשה להתאים את משטר המס של החברה באופן שיהיה בהלימה למשטר המס שחל על מרבית חברות הספנות בעולם, על מנת לאפשר לצים להתחרות באופן שווה בשוק התחרותי הגלובלי", מסרו לנו מצים בתגובה על השאלה האם ימשיכו לבקש את השינוי למרות התנגדות בעל המניות המרכזי בחברה. "נבהיר כי לא מדובר במיסוי לשנת 2021, אלא לשנים הבאות. נוסיף ונציין כי כ- 90% מפעילות והכנסות חברת צים מגיעות מחוץ לישראל, מהשוק הבינלאומי".

ברשות המסים עדיין לא החליטו כיצד בדיוק להשיב לבקשת צים, אבל גם שם מבהירים כי כי גם בתרחיש שבו יוחלט לשנות את שיטת המיסוי על חברות הספנות, ברוב המוחלט של המקרים, שינויי חקיקה מסוג זה לא חלים רטרואקטיבית. לכן, בכל אופן לא תהיה השפעה על מיסוי השנה החולפת, שבה צים הפכה לחברה הרווחית ביותר בישראל. החלת השינוי שמבקשים בצים גם על 2021 הייתה חוסכת לחברה מאות מיליוני שקלים. צים צפויה לשלם השנה מס הכנסה בסדר גודל של 2.6 מיליארד שקל.

בתגובתה הרשמית של הנהלת צים אף מוסוות עקיצה לכיוונו של עופר: "כיוון שרוב המשקיעים בצים הם גופים פיננסיים בינלאומיים, הכוונה היא להשוות את התנאים בהם תעמוד צים בתחרות הגלובלית מול מתחרותיה - הן עבור לקוחותיה והן על מנת לשמור על האטרקטיביות שלה עבור משקיעים. בכל מקרה ונדגיש זאת שוב, חברת צים מעולם לא איימה אלא מנהלת שיח עם הפורום המקצועי. צים גאה להיות משלמת המס מהגבוהות בישראל ושואפת להמשיך לתרום למשק ולכלכלה הישראלית היום ובעתיד".

בקשת צים מגיעה ברקע השינוי החד ברווחי החברה. אחרי שנים בהן הייתה הפסדית, קיבלה סיוע מהמדינה ולא נדרשה למס חברות, צים התחילה להרוויח - ובגדול. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 רשמה צים רווח נקי של 2.935 מיליארד דולר והפכה לחברה הרווחית ביותר בישראל. הרווחיות הזו מיוחסת בעיקר למשבר האספקה הימית ברחבי העולם, שהזניק את הכנסות חברות הספנות.

המס הצפוי ל־2021: 2.6 מיליארד שקל

לפי הדוחות של צים, החברה הפרישה למס הכנסה 636 מיליון דולר על החודשים ינואר עד ספטמבר. כלומר, לפי הקצב שדווח, צים תצטרך לשלם למדינה בגין שנת 2021 מס בסדר גודל של כ-850 מיליון דולר, שהם כ-2.6 מיליארדי שקלים.

כיום, מס החברות עומד על 25% ונגזר מרווחיה של החברה. צים התרגלה בשנים קודמות לשלם מס אפסי, שכן היא הייתה הפסדית. כעת, כשהיא רווחית, היא מבקשת לשנות את חישוב המס לפי התפוסה באוניות של החברה - ולא לפי הרווחים.

לא בטוח ששיטת המיסוי תשתלם לטווח הארוך

לפי הערכות, שינוי מנגנון המס ישתלם לצים גם בשנים הקרובות, כל עוד ענף הספנות נמצא בגאות. ואולם, השינוי כרוך בחקיקה והיא תהיה תקפה לשנים קדימה. ענף הספנות אינו יציב עדיין ואם משבר התובלה ייפתר והמחירים יירדו בחזרה, לא בטוח ששינוי שיטת המיסוי תמשיך להשתלם לצים בטווח הארוך.

באופן עקרוני, במדינה לא מתנגדים רשמית לשינוי. למעשה, רק לפני שנים ניסתה המדינה ליזום בדיוק את השינוי בשיטת המס שכעת מבקשים בצים. בזמנו, צים התנגדה לכך, כשעוד הייתה בהפסדים ולכן הייתה פטורה מתשלומי מס משמעותיים. ואולם, במדינה כמובן לא ירצו לראות את צים מבקשת בעוד כמה שנים להחזיר את שיטת המיסוי לזו הנוכחית ולשנות אותה כל פעם בהתאם למשב הרוח בענף הספנות ובהתאם לאינטרס הכספי שלה.