״מאושפזים שיש להם גם קורונה״: האם בגל הנוכחי יש דבר כזה?

איכילוב, שטוען לאובססיה של המדינה בטיפול בקורונה, מביא נתונים שתומכים בתחלואה קשה הרבה פחות בגל הנוכחי • לפי הנתונים, מבין 86 חולי קורונה שמאושפזים, 19 הגיעו בשל קורונה שהסתבכה, והיתר מסיבות אחרות • בבתי חולים אחרים התמונה קצת שונה: בשיבא, למשל, מאושפזים כ-120 חולי קורונה. כשני שליש מהם מאושפזים בגלל הנגיף, וכשליש מאושפזים בגלל סיבות אחרות

בית חולים איכילוב / צילום: Shutterstock
בית חולים איכילוב / צילום: Shutterstock

בית החולים איכילוב שמתנגח עם משרד הבריאות וטוען ל"אובססיה" של המדינה בטיפול במגפה, מביא בין היתר נתונים שתומכים בתחלואה קשה הרבה פחות בגל הנוכחי.
בפוסט שפרסמה פרופ’ עידית מטות מאיכילוב, היא ציינה כי רוב החולים בקורונה המאושפזים הגיעו מסיבות אחרות, אפילו תאונת קורקינט, והתגלו בבית החולים כחיוביים לקורונה.

הטענה כי החולים המוגדרים כחולים קשה בקורונה הם בעצם חולים במחלות אחרות שבמקרה גם נדבקו בנגיף, נשמעה גם בגלים הקודמים, אך בדרך כלל נשללה על ידי רוב הרופאים. הפעם, השילוב בין וריאנט קל יותר, לכך שהוא גם הרבה הרבה יותר מדבק, באמת מעלה את הסיכוי שמאושפז שהגיע לבית החולים מכל סיבה שהיא יתגלה גם כחולה קורונה. לכן, כבר אי אפשר להתייחס לכל מאומתי הקורונה בבית החולים כמקשה אחת.

בית החולים איכילוב מסר לגלובס נתונים שלפיהם מבין 86 חולי קורונה שמאושפזים, 19 הגיעו בשל קורונה שהסתבכה, והיתר מסיבות אחרות. באיכילוב מדגישים כי זה לא היה המצב בגלי הקורונה הקודמים. גם בבית החולים שיבא נאמר כי רוב המאושפזים כרגע הגיעו עם הקורונה אבל לא בגלל הקורונה, באופן שונה לגמרי מאשר בגלים קודמים.

ד"ר ערן רוטמן, סגן מנהל המרכז הרפואי רבין, בילינסון: "בגלים הקודמים חולים 'עם קורונה' זה היה המיעוט של המיעוט. אולי אחד מתוך כל החולים ברגע נתון, הגיע לא בגלל הקורונה אלא בגלל מחלה אחרת. היום המצב התהפך - למשל, באחת המחלקות מתוך 25, רק 6 הם בגלל קורונה והיתר במקרה עם קורונה, בנוסף לבעיה העיקרית שלהם. אנחנו כבר לא רואים את החולים מתמוטטים מול העיניים שלנו ונזקקים מיד להנשמה. אלה חולים מורכבים, שכל מחלה נשימתית יכולה למוטט אותם, אבל יש משמעותית פחות את הדרמות שהיו בגלים הקודמים".

בבתי חולים אחרים התמונה קצת שונה. בסורוקה מאושפזים כ-40 מאומתים לקורונה, 18 מתוכם התאשפזו מסיבה אחרת. בבית החולים שערי צדק נאמר כי אפשר לחלק זאת "בערך חצי חצי", כלומר המצב דומה יותר לזה שבסורוקה.

במרכז הרפואי שיבא מאושפזים כ-120 חולי קורונה. כשני שליש מהם מאושפזים בעקבות הקורונה, וכשליש מאושפזים מסיבות אחרות שאינן קורונה אך התגלו כמאומתים. אותו היחס מתקיים גם בקרב החולים הקשים: כ-45 חולים קשים מתוך 120 חולי קורונה. כשני שליש מאושפזים כתוצאה מקורונה וכשליש מסיבה אחרת.

בתגובה לפניית "גלובס" אמר משרד הבריאות כי אינו מחלק את החולים המאושפזים לפי "עם קורונה" או "בגלל קורונה", אבל בעולם בערך 60% מהמאושפזים עם קורונה בגל האומיקרון מאושפזים בגלל הקורונה, ורק 40% מאושפזים מסיבות אחרות, והתגלו במקביל כחיוביים.